Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست توسط پلیس در آمریکا، مجسمه‌های شخصیت‌های زیادی در غرب به زیر کشیده شد که حاکمان غربی سال‌ها و قرن‌ها تلاش کرده بودند چهره‌های جنایتکار، ظالم و نژادپرست را به عنوان سمبل‌های ملی و چهره‌های ماندگار جا بیندازند. ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تظاهرات‌کنندگان در کشورهای غربی در روزهای گذشته ساختمان‌هایی را به آتش کشیده و مجسمه‌هایی را سرنگون کرده‌اند که سرپا بودن آنها یادآور تاریخ کشورشان در مینه برده‌داری، آپارتاید نژادی و سال‌ها جنگ‌افروزی برای حفظ آنها بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با آنکه سال‌ها از دوران برده‌برداری و نژادپرستی سازمان‌یافته در دنیا می‌گذرد در شهرهای سراسر آمریکا و کشورهای غربی هنوز هم مجسمه‌ها و بناهای زیادی هستند که برای حفظ یاد و احترام طرفداران برده‌داری بنا شده‌اند. مردم در شهرهای آمریکا تقریباً از هر فرصت اعتراض برای برچیدن این مجسمه‌ها استفاده کرده‌اند هر چند هنوز موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند. 

گزارش| از "کریستف کلمب" تا "چرچیل"؛ مجسمه‌هایی که از سوی ضدنژادپرستان تخریب شد+عکسگزارش تاریخ| چرا مردم آمریکا مجسمه "کریستف کلمب" را تخریب می‌کنند؟یادداشت سلیمی‌نمین| به زیر کشیده شدن مجسمه‌های سخنگوتجارت برده در رهگذر تاریخ؛ از برده‌داری تا نژادپرستی نوین+ تصاویر

 

در این گزارش به جمع‌آوری بخشی از چهره‌هایی پرداخته‌ایم که مجسمه‌های آنها و میراثشان در روزهای گذشته هدف حمله معترضان به نژادپرستی قرار گرفته است.  

«کریستف کلمب» 

آن‌طور که رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند تا به حال دست‌کم سه مجسمه «کریستف کلمب» مورد حمله معترضان  قرار گرفته است. تظاهرات‌کنندگان یک مجسمه را داخل آب انداخته‌اند، مجسمه دیگری سرش قطع شده و مجسمه دیگر به روی زمین انداخته شده است. یادبودهای کریستف کلمب در بسیاری از دیگر شهرهای آمریکا هم مورد حمله قرار گرفته و روی آنها شعارهایی علیه نژادپرستی نوشته شده است. 

طبق شمارشی که خبرگزاری تسنیم انجام داده در شهرهای مختلف آمریکا تا قبل از این تظاهرات‌ها 171 مجسمه برای یادبود کریستف کلمب نصب شده‌اند: نمادی از تلاش دستگاه حاکم آمریکا برای ترسیم چهره‌ای از او به عنوان عامل گسترش فرهنگ و تمدن غرب. این تلاش‌ها اما نتیجه عکس داده‌اند و او در سال‌های گذشته بیشتر به دلیل نقش مستقیم و غیرمستقیمش در کشتار ده‌ها میلیون نفر از بومی‌های آمریکا تداعی‌گر «غرب وحشی» بوده است. 

 نامگذاری یادبودی به نام «کریستف کلمب» از جمله مباحثی است که همواره در آمریکا مورد بحث و انتقاد قرار داشته. «لئو کیلزبک»، استادیار مطالعات بومی‌شناسی آمریکا در ایالت آریزونا در مصاحبه‌ای سال 2016 به «سی‌ان‌ان» گفت: «باید این سئوال را بپرسیم که چرا آمریکایی‌ها بدون دانستن میراث واقعی او روز او را جشن می‌گیرند و چرا یک روز تعطیل به نام او نامگذاری شده؟»

برده‌داری بومی‌ها 

کریستف کلمب هنگام سفرش در طول جزائر کارائیب و سواحل آمریکایی جنوبی و مرکزی با مردمان بومی این سرزمین‌ها روبرو شد که نام «سرخپوست» را برای آنها انتخاب کرد. کلمب و هم‌سفرهایش بسیاری از این بومی‌ها را به بردگی گرفتند و با آنها با خشونت و بی‌رحمی برخورد کردند. 

او طی سال‌هایی که در قاره‌های آمریکا حضور داشت بومی‌ها را مجبور کرد برایش کار کنند و مدتی بعد هزاران نفر از «سرخپوست‌های» قبیله «تائینو» را برای فروش روانه اسپانیا کرد. بسیاری از این بومی‌ها طی سفر جانشان را از  دست دادند. آنهایی که زنده ماندند به کار برای یافتن طلا در معادن و کار بر روی مزارع واداشته شدند. 

منابع تاریخی نشان می‌دهند با آنکه کلمب حاکم سرزمینی بود که امروز جمهوری دومینیک خوانده می‌شود او بسیاری از بومی‌هایی را که شورش می‌کردند کشت. کلمب برای جلوگیری از شورش‌های بیشتر اجساد کسانی را که اعدام می‌کرد در شهر می‌چرخانید. 

«جفرسون دیویس»

«جفرسون دیویس»، رئیس کنفدارسیون جنوب در جنگ داخلی آمریکا (معروف به «جنگ انفصال) بود. مجسمه او در «ریچموند» توسط معترضان به زیر کشیده شده و در ایالت کنتاکی به برداشتن آن رأی داده شده است. 

معترضان دیویس را یکی از بزرگترین نمادهای برده‌داری می‌دانند، از آن جهت که در جریان جنگ انفصال طرفداران برده‌داری همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد حمایت از جفرسون دیویس که در آن زمان سناتور ایالت «می‌سی‌سی‌پی» بود قرار دادند و او را عنوان رئیس‌جمهوری ایالت‌های جنوبی برگزیدند.

با آنکه معترضان در سال‌های گذشته هم خواستار برچیدن مجسمه دیویس شده بودند «دونالد ترامپ» از حامیان ماندن این مجسمه بوده است. او سال 2017 در جریان اعتراضات «شارلوتسویل» که معترضان خواستار برچیدن مجسمه جفرشون در توئیتر نوشت: ««نمی‌توان تاریخ را تغییر داد، اما می‌توان از آن درس گرفت. رابرت لی و استونوال جکسون- نفر بعدی چه کسی خواهد بود؟ واشنگتن یا جفرسون؟ احمقانه است. ضمن اینکه، جای این مجسمه‌های زیبا که از شهرها، شهرک‌ها و پارک‌های ما بیرون برده می‌شوند خالی خواهد بود و ما هرگز نخواهیم توانست مانند آن‌ها را جایگزین کنیم.» 

«وینستون چرچیل»

مجسمه «وینستون چرچیل»، نخست‌وزیر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم در روزهای گذشته یکی از نمادهایی بوده که معترضان برای نشان دادن اعتراض به برده‌داری و نژادپرستی روی آن شعارهای ضدنژادپرستی نوشته‌اند یا برای تخریب آن تلاش کرده‌اند.

دولت انگلیس در پرتو نگرانی‌ها از وارد شدن صدمه به مجسمه چرچیل در میدان پارلمان، چند روز پیش اطراف این مجسمه را در لندن با جعبه فلزی پوشاند. 

چرچیل نظرات جنجالی زیادی درباره مسائل نژادی داشت. او در کتابش به نام «تاریخ مردمان انگلیسی‌زبان» این بحث را مطرح کرده که برتری بریتانیایی‌ها نتیجه «داروینیسم اجتماعی» است. او  از معتقدان به نظریه «سلسله‌مراتب نژادی» بوده و مردمان سفیدپوست را برترین نژاد و سیاه‌پوست‌ها را شایسته کمترین احترام می‌دانسته است. 

چرچیل همچنین به شدت طرفدار صهیونیسم بود و در جایی از «یهودی‌ها» به عنوان «پرابهت‌ترین و برجسته‌ترین نژاد» نام برده و گفته که  برای وفاداری او یهودی‌ها در اولویت خواهند بود. 

در جریان جنگ جهانی دوم و هنگام وقوع «قحطی 1943 بنگال» چرچیل ذخیره غذا برای اروپایی‌ها را به حفظ جان هندی‌ها ترجیح داد و به همین سبب در کشته شدن میلیون‌ها هندی دخیل دانسته می‌شود. گفته می‌شود چرچیل به بهانه کمبود کشتی با تقاضاهای صدور مواد غذایی به هند مخالفت کرد، آن هم در حالی که کشتی هایی بودند که با عبور از هند از استرالیا به اروپا گندم می بردند تا برای مصرف آینده انبار شود.

ادوارد کلستون

معترضان در شهر «بریستول» انگلیس هفته پیش با شعار «جان سیاهان مهم است» مجسمه «ادوارد کلستون» بازرگان معروف انگلیسی قرن 17 که به برده داری شهرت دارد را پایین کشیده و آن را به رودخانه انداختند.

کلستون در سال 1689 رئیس کمپانی «رویال آفریقا» شد، اما از چند سال قبل همکاری‌اش با این شرکت را آغاز کرده بود.  در مدت زمان همکاری 12 ساله کلستون با این شرکت تخمین زده می‌شود این شرکت 84000 زن و کودک را به عنوان برده از غرب آفریقا به جزایر کارائیب و بقیه آمریکا منتقل کرده است.  

هزاران نفر از این برده‌ها قبل از رسیدن به مقصد جانشان را از دست می‌دادند. کلستون بعد از کناره‌گیری از کمپانى رویال آفریقا بطور خصوصى به تجارت برده ادامه داد.

تظاهرکنندگان جنبش ضدنژادپرستی با اسپری قرمز صورت مجسمه کلستون را رنگ‌آمیز کرده و آن را به درون آب انداختند. وزیر کشور انگلیس از این اقدام انتقاد کرد و آن را نافرمانی خواند. او از پلیس بریستول خواست با آشوبگرانی که مجسمه کلستون را به زیر کشیدند برخورد شود. اما دیوید اولسوگا مجری تاریخ و تلویزیون در واکنش به این اتفاق گفت: «این مجسمه باید زودتر از آن برداشته می‌شد، مجسمه‌ها می‌گویند او مرد بزرگی بود که کارهایی عالی انجام داد و این حقیقت ندارد، او [کالستون] یک تاجر برده و قاتل بود.»

رابرت لی

 

هزاران نفر از معترضان روز شنبه در شهر ریچموند بعد از تظاهرات در خیابان‌های این شهر حول مجسمه «رابرت لی»، از فرماندهان ایالت‌های جنوبی در جریان جنگ داخلی آمریکا شدند. 

ژنرال رابرت لی (متولد 1809) فرمانده ارتش مؤتلفه‌ ویرجینیای شمالی در دوران جنگ داخلی آمریکا از سال 1862 تا سال 1865 بود که پس از شکست در جنگ مجبور به تسلیم شد. این فرمانده نظامی 5 سال پس از پایان جنگ داخلی آمریکا درگذشت و در ایالت زادگاهش مسجمه ها و یادبودهایی در تجلیل از نقش او در فرماندهی ائتلاف جنوب درست شده که تا هم اکنون نیز با وجود گذشت بیش از 150 سال از آن تاریخ، در جای خود باقی مانده است.

او فرماندهی نظامی ائتلافی از ایالت های جنوبی آمریکا را بر عهده داشت که با لغو برده‌داری مخالف بودند. 

انتهای پیام/

R36444/P/S8,89,1128/CT6

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جنگ داخلی آمریکا کریستف کلمب برده داری رابرت لی مجسمه ها بومی ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجسمه کریستیانو رونالدو از سنگ+عکس

تصویری جالب از ساخت مجسمه کریستیانو رونالدو منتشر شده که در فضای مجازی پربازدید شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایپنا، کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره پرتغالی النصر عربستان در ۳۸ سالگی یکی از بهترین‌های لیگ عربستان است و در آستانه کسب عنوان آقای گلی قرار دارد.

به تازگی یک پسر بچه مجسمه جالبی از کریستیانو رونالدو ساخته که از جنس سنگ آهک است و شباهت فوق‌العاده‌ای به او دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کدام تیم قهرمان یورو 2024 می شود؟ نتیجه 10 هزار شبیه سازی با کامپیوتر!
  • مجسمه کریستیانو رونالدو از سنگ+عکس
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • فیلم| کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ (اینفوگرافی)
  • پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • ببینید | کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
  • مردم کدام کشور‌ها بیشتر کتاب می‌خوانند؟