Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:53:51 GMT

وضعیت قرمز کرونا در لرستان

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۷۹۷۹

وضعیت قرمز کرونا در لرستان

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در پی شیوع کرونا استان لرستان در وضعیت قرمز قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، ظهر امروز سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد در پی شیوع کرونا استان لرستان در وضعیت قرمز قرار دارد. 

بر این اساس استان‌های خوزستان، آذربایجان های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایان ذکر است طی چند هفته اخیر میزان شیوع کرونا در برخی شهرهای لرستان افزایش یافته و بسیاری از شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

امروز همچنین فرماندار خرم‌آباد از بازگشت برخی محدودیت‌ها به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا خبر داده بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت بهداشت لرستان خراسان رضوی سیستان و بلوچستان وضعیت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید

به گزارش خبرنگار مهر، مگس سفید یا سفیدبالک حشراتی در خانواده سفیدبالکان هستند که بیش از ۱۵۵۰ گونه از این خانواده توصیف شده‌است. سفیدبالک‌ها حشرات ریزی هستند که در چند سال اخیر طی فصول گرم در تهران دیده می‌شوند.

مگس ها سفید یا همان سفید بالک‌ها حشره‌های کوچکی هستند که با حضور انبوه و ناخوانده خود علاوه بر خسارتی که می‌تواند به عنوان یک حشره گیاه‌خوار به فضای سبز شهر وارد کند، نوعی مزاحمت فیزیکی را در معابر، بوستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی و خصوصی برای شهروندان به همراه داشته است.

به گفته کارشناسان خسارتی که این حشرات به گیاه وارد می‌کنند، به دو روش است؛ در روش اول که خسارت مستقیم است، آن‌ها با تغذیه از شیره گیاه باعث ضعف گیاه میزبان می‌شوند. در روش دوم سفیدبالک‌ها به طور غیرمستقیم نیز به گیاه میزبان صدمه وارد می‌کنند. این حشرات عسلک چسبنده‌ای ترشح می‌کنند که محیط مناسبی برای رشد قارچ‌های دوده یا فوماژین(Capnodium spp) فراهم می‌کند که به نوبه خود سبب اختلال در پدیده فتوسنتز می‌شود علاوه براین، سفیدبالک‌ها با انتقال بیماری‌های ویروسی به گیاه میزبان خسارت وارد می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط محققان هیچکدام از سفیدبالک‌های شناسایی و گزارش شده در دنیا ناقل بیماری به انسان نیستند و یا بیماری را از انسانی به انسان دیگر منتقل نمی‌کنند. لذا از این نظر صدمه ای متوجه انسان نیست. تنها در صورت افزایش بیش از حد جمعیت حشرات کامل و پرواز آن‌ها در هوا، مزاحمت‌هایی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد و در صورت ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی، ممکن است برخی تحریکات تنفسی ایجاد شود.

این نوع حشره در سال‌های گذشته درختان تهران به ویژه درختان توت را مورد هدف قرار دادند و گلایه شهروندان را به همراه داشته اند.

حالا با گرم‌شدن هوا به تهران و نزدیک شدن به میانه بهار علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، می گوید شهرداری تمهیدات لازم را در نظر گرفته است. وی در این زمینه بیان داشت: افزایش شهرنشینی و رشد جمعیت در کلان شهرهایی نظیر تهران و وجود آلودگی‌های زیست محیطی در این کلان شهرها، نیاز به فضای سبز و گسترش آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در کاهش آلاینده ها مطرح می کند.

از چالش های حائز اهمیت برای دست اندرکاران فضای سبز تا خسارات جبران ناپذیر آفات

وی افزود: آفات و بیماری‌ها یکی از عوامل خسارت برای فضای سبز شهری هستند که در صورت عدم کنترل می توانند سالانه خسارت جبران ناپذیری را وارد سازند. از این رو یکی از مسائل پر اهمیت در حوزه نگهداری و حفظ فضای سبز شهری حفاظت از گیاهان در برابر خسارت آفات و بیماریها است که یکی از چالش های حائز اهمیت برای دست اندرکاران فضای سبز شهری است. سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در راستای حفاظت از محیط زیست و درختان در برابر آفات و بیماریهای موجود ، اقدام به انجام مدیریت تلفیقی با آفات و بیماریها (IPM) کرده که مقابله با آفات و بیماری‌ها تنها از طریق مبارزه تلفیقی و مکانیکی و بیولوژیکی انجام می پذیرد و در موارد حساس از سموم گیاهی استفاده می‌شود که برای عموم شهروندان و محیط زیست مضر نباشد.

۳ دلیل ایجاد بیماری در درختان

وی با تاکید بر اینکه سال های اخیر به دلیل افزایش بیماریهای ناشی از آلودگی‌ها، گرم شدن کره زمین، نبود زمستان های سرد تا حد زیادی بیماری های موجود در فضای سبز را افزایش داده است، ادامه داد: بیماری‌های مهمی همچون سفیدک ها، شانکرها و آفاتی همانند سفید بالک، سوسک برگ خوار نارون پسیل، زیتون سوسک چوبخوار و پوستخوار، شته و.... در این کلان شهر شیوع یافته اند که با انجام اقدامات تلفیقی مهار و تحت کنترل قرار می‌گیرند.

مختاری در ادامه برخی از آفات و بیماریهای شایع در فضای سبز شهر تهران را معرفی کرد و گفت: سفید بالک ها علائمی در زیر برگها و اطراف رگبرگها گیاه میزبان (توت زیتون) هستند و از شیره گیاه مکیده و از خود ماده چسبناک عسلک بجا می گذارند.

اقداماتی که برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار لازم است

وی درخصوص روش‌های مبارزه با سفید بالک‌ها هم تصریح کرد: این کار دو روش دارد؛ مکانیکی و زراعی و از طریق پایش مستمر با نصب کارت و نوارهای زرد، آبشویی مستمر و منظم، روغن پاشی بهاره، حذف و امحاء پاجوش‌ها و تنه جوش ها و سرشاخه های آلوده، تغذیه و کوددهی و مواردی از این دست انجام می‌شود.

از سال ۹۳ جمعیت سفید بالک یا مگس‌های سفید در سطح شهر تهران افزایش و طغیان پیدا کرد و شهرداری در دوره‌های مختلف تمهیدات گوناگونی با اثر بخشی کم یا زیاد را در نظر گرفت و اکنون باید دید وضعیت تهران از میانه بهار و کل تابستان برای مقابله با این بیماری فضای سبز چگونه خواهد بود.

کد خبر 6093790 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • آژیر قرمز آموزش عمومی؛ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • هوای برخی شهرهای خوزستان ، ناسالم برای گروههای حساس
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • وضعیت کیفیت هوای پایتخت امروز سه شنبه
  • وضعیت اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای لرستان هر چه سریع‌تر مشخص شود
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود