Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: به این موضوع که هر کس پول بیشتر بدهد، چاه کشاورزی برای او توسط آب منطقه‌‎ای روشن می‌ماند و هر کس پول ندهد، چاه برایش خاموش می‌شود، انتقاد داریم؛ اگر سفره زیرزمینی با کسری مواجه شده پس چرا با پول درست می‌شود؟

حسین محمدی در نشست خبری که 27 خردادماه در محل اداره جهاد کشاورزی برگزار شد، عنوان کرد: شهرستان کاشمر دارای بیش از 19 هزار و 617 هکتار سطح زیر کشت آبی است که از این میزان 14 هزار و 880 هکتار سطح زیر کشت دیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 374 هزار واحد دامی در سطح شهرستان داریم، از تولید بیش از 216 هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در سطح شهرستان خبر داد و افزود: شهرستان کاشمر پتانسیل‌های بسیار خوبی را در بخش کشاورزی دارد، به ‌طوری‎ که در محصولاتی مانند انگور، زعفران، بادام، طالبی، خیار دارای رتبه‌های اول تا سوم استان هستیم و برآورد ارزش اقتصادی کل تولید محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات بالغ‌ بر 9 هزار و 57 میلیارد ریال است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر مطرح کرد: در حال حاضر 244 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 220 رشته قنات، 188 دهانه چشمه و 32 رودخانه فصلی در سطح شهرستان داریم که از این تعداد حدود 86 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استحصال می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون حدود 18 هزار بهره‌بردار را در سطح شهرستان داریم، متأسفانه شهرستان کاشمر خرده مالک‌ترین شهرستان استان و جزء سه شهرستان خرده‌ مالک کشور است، با وجود اینکه خرده مالکی آسیب‌هایی را به بخش کشاورزی وارد می‌کند، اما سال‌ به‌ سال نیز خرده مالک‌تر می‌شویم.

محمدی اظهار کرد: طی هفت ‎ماه گذشته اقدام به نجات بادامستان‌های ریوش نمودیم، اگر چه سال گذشته برای احیای 11 هکتار اقدام شده بود ولی امسال 66 هکتار دیگر به این میزان اضافه شد و 120 میلیون تومان برای احیای بادامستان نیز اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از وجود دو کارخانه طلای سفید و کارخانه لینترگیری که جزء 4 کارخانه لینترگیری کشور محسوب می‌شود و کارخانه نساجی در منطقه خبر داد و گفت: فراهم شدن زیرساخت‌ها موجب شد سطح زیر کشت پنبه نسبت به سال قبل از 200 هکتار به 600 هکتار افزایش یابد.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه از 17 سال قبل با خشکسالی مواجه هستیم و از دو سال قبل به ترسالی رسیدیم و امسال رتبه سوم استان را در بارش‌ها داشتیم، ولی چون بیش از 95 درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، سفره‌های زیرزمینی خالی شده و باید کمک کرد.

محمدی افزود: متولی خاموشی چاه‌ها اداره آب منطقه‌ای است و هیچ ارتباطی به جهاد کشاورزی ندارد، باید مدیریت خاموشی چاه‌ها به دست خود کشاورز باشد نه آب منطقه‌ای یا جهاد کشاورزی، نباید در زمانی که کشاورز نیاز مبرم به آب دارد به یک‌باره بخش غیرتخصصی نظر بدهد و اقدام به خاموشی چاه‌ها کند.

وی عنوان کرد: اگر چه باید بهینه مصرف کردن آب را در بخش کشاورزی داشته باشیم، اما به دلیل خرده مالکی نمی‌توانند از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کنند، به همین علت در دیداری که اخیراً با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم درخواست شد آبیاری کم‌ فشار در منطقه اجرا شود که مقرر گردید سهمیه کاشمر به‌ طور ویژه دیده شود.

مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: به اینکه هر کس پول بیشتری بدهد چاه توسط آب منطقه‌‎ای روشن می‌ماند و هر کس پول ندهد، چاه خاموش می‌شود، انتقاد داریم؛ اگر سفره زیرزمینی با کسری مواجه شده پس چرا با پول درست می‌شود؟

دیگر جایی برای احداث استخر نیست

وی بیان کرد: متأسفانه در شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد دیگر جایی برای احداث استخر نیست، در تمام زمین‌ها اقدام به احداث استخر غیرمجاز کرده‌اند، باید با متخلفان و کسانی که اقدام به آب فروشی می‌کنند، برخورد شود.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر عنوان کرد: زمانی برای استخر مجوز می‌دهیم که به‌ اندازه دبی آب باشد، در حال حاضر هیچ آماری از استخرهای ذخیره آب در سطح شهرستان نداریم.

وی همچنین در خصوص تغییر کاربری‌ها گفت: اگر چه تغییر کاربری‌های فعلی در باغات مربوط به 10 سال قبل است، اما از وقتی به کاشمر آمدم، اعلام شده هر کاربری غیرمجاز در همان ابتدا باید تخریب و با متخلفان برخورد شود و باید از گسترش تغییر کاربری‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

وی در ادامه مطرح کرد: شهرک گلخانه‌ای کاشمر که از 12 سال قبل بلاتکلیف مانده بود، اکنون مشکل گاز و برق آن رفع شده و پیمانکار در حال آب‌ رسانی به 42 واحد در 15 هکتار است و طی چند ماه آینده واگذاری نیز انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای، فعال شدن این پروژه را گامی ارزشمند در زمینه توسعه تولید محصولات متنوع کشاورزی و افزایش ایجاد اشتغال دانست و یادآور شد: اولویت در واگذاری واحدها با کارشناسان، فارغ‌التحصیلان و سرمایه‌گذاران بومی است که به‌ زودی با فراهم شدن زیرساخت‌ها اقدامات لازم برای واگذاری 42 واحد این گلخانه انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چاه کشاورزی سفره های زیرزمینی جهاد كشاورزي کاشمر بخش کشاورزی سطح شهرستان کس پول آب منطقه سال قبل چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۸۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز قمرزاده عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برداشت محصول چغندرقند از سطح پنج هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان دزفول آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: همچنین تعداد ۲۹ ماشین‌آلات کار برداشت چغندرقند را در شهرستان دزفول انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: پیش بینی شده حدود ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع شهرستان دزفول برداشت و به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله به صورت پاییزه کشت می‌شود.

کد خبر 6088141

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • طرح ملی زراعت چوب در لالی اجرا شد