Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادارات محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان ایذه به منظور استفاده بیشتر از توان مردمی جهت کنترل آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف شهرستان با گروه‌های مختلف دوستدار محیط زیست تشکیل جلسه دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، جلسه هم‌اندیشی ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایذه با انجمن‌های مردم نهاد طبیعت و محیط‌زیست و فعالان این حوزه با موضوع هم‌اندیشی جهت اطفای حریق و بحران آتش‌سوزی در این فصل در اداره حفاظت محیط زیست برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 احمد امیری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیز در این جلسه با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد در این فصل از سال در مناطق تحت حفاظت، مراتع و جنگل‌های شهرستان اظهار کرد: با توجه به کمبودهای موجود در مناطق تحت حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان ایذه، مراتع و جنگل‌های آن در مظلوم واقع شده و می‌شوند.

جنگل‌ها و مراتع ایذه خطرناک‌تر از خاییز است

وی با  بیان اینکه مراتع و جنگل‌های شهرستان ایذه به‌دلیل نوع خاص پوشش خود همانند جنگل خائیز هستند افزود: در صورت بروز مشکل آتش‌سوزی در منگشت و گزیر باید شاهد فاجعه زیست محیطی چه بسا بسیار بیشتر از خاییز باشیم.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیز ادامه داد: با توجه به کمبود امکانات و منابع موجود، ما دست خود را به سوی مردم و انجمن‌های دوستدار طبیعت و محیط زیست دراز می‌کنیم تا با بهره‌گیری از توان این گروه‌ها بتوانیم کاستی‌های سخت افزاری و تجهیزاتی خود را جبران کنیم.

 امیری ادامه داد‌: می‌طلبد جهت اطفاء حریق با استفاده از ظرفیت علاقه‌مندان به طبیعت و محیط زیست یک تیم ۲۵ نفره یا بیشتر در سطح شهرستان تشکیل دهیم و در بحران‌های زیست محیطی و طبیعی و آتش‌سوزی‌ها با توان بیشتری اقدام کنیم.

 وی با تاکید بر این‌که سرزمین و منطقه متعلق به هیچ فردی نیست و همه شهروندان باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند گفت: یکی از راه‌های اساسی و مهم پیشگیری و کاهش آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در سطح شهرستان ایذه، آموزش شهروندان و جوامع محلی است که بدون شک انجام این کار بدون حضور گروه‌های همکار و دوستداران طبیعت و محیط زیست مقدور نخواهد بود.

 امیری با تاکید بر این که درب ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی به روی شهروندان باز است و همه می‌توانند یاری‌گر و همیار ما باشند بیان کرد: برای تمام مناسبت‌های حوزه محیط زیست و منابع طبیعی جهت آموزش و فرهنگ‌سازی جامعه برنامه‌های مختلفی داشتیم که به دلیل بیماری کرونا لغو شد ولی به محض به پایان رسیدن این وضعیت اقدام به اجرای ویژه‌برنامه‌های مورد نظر و مناسبتی خواهیم کرد.

 وی با تاکید بر اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش‌های مربوط به حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در دستور کار جدی قرار دارد اضافه کرد: انجمن طبیعت و محیط زیست بازوان توانمند این حوزه هستند و اگرچه در بعضی امکانات دچار مشکل هستیم ولی این قشر جبران کننده آن هستند.

حراست از میراث ملی وظیفه تمام ادارات و مسئولان است

 امیری با ابراز گلایه از عدم مسئولیت‌پذیری ادارات شهرستان نسبت به وقوع آتش‌سوزی و مشکلات زیست محیطی افزود: کمبود ارتباط و عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان شهرستان با ادارات شهرستان با منابع طبیعی و محیط زیست به شدت احساس می‌شود. شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید به صورت جدی و مسئولانه‌تر در این موارد باشد و از ظرفیت خود جهت حل مشکلات موجود استفاده کند.

وی در پایان عنوان کرد: داشته‌های طبیعی ما در شهرستان بسیار ارزشمند و مهم هستند و اگر نمی‌توانیم به آنها اضافه کنیم باید آنها را حفظ کنیم و این حفظ منابع با پای کار آمدن همه مسئولان و مشارکت مردمی مقدور است.

 

راه‌اندازی گشت پهبادی در مراتع  جنگل‌های ایذه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ایذه نیز در این جلسه اظهار کرد: با حضور انجمن‌ها و فعالان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست می‌خواهیم شکاف ایجاد شده بین ادارات این حوزه در شهرستان را از بین ببریم و منسجم‌تر از گذشته، به صورت جدی‌تر جهت حل مشکلات موجود در این شهرستان تلاش کنیم.

 فرزاد حسین‌پور با تاکید بر اینکه نباید مصوبات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی روی کاغذ باقی بماند افزود: مهمترین مساله‌ای که در این فصل از سال گریبان ما را به عنوان یک بحران می‌گیرد آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها است.

 وی با بیان اینکه ظرفیت‌های یا دیگر حوزه منابع طبیعی و محیط زیست ایذه باید برای پای کار آمدن جهت کمک در باران های ایذه این حوزه شناسایی کنیم و اضافه کرد ما در مهار آتش سوزی کاه و کلش و بقایای گیاهان مشکل نداریم و مشکل ما آتش سوزی مراتع جنگ حفاظت است و ظرفیت های شهرستان باید برای چنین اتفاقاتی آماده و به کار گیری شوند.

 وی با بیان اینکه جلسات موجود جهت شناسایی و جذب افراد به منظور تشکیل کارگروه دائمی دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست جهت همکاری با این ادارات در مواقع بحران است اضافه کرد: پایگاه اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع در سراک در حال احداث است و همچنین جهت نظارت بیشتر بر جنگل‌ها و مراتع، جنگل ها و مناطق تحت حفاظت؛ گشت پروازی شهرستان نیز به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

وی با تاکید بر برخورد جدی و قانونی با عوامل آتش زننده مناطق و جنگل‌ها ادامه داد: گروه‌های علاقه‌مند به حضور و همکاری در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست باید هوشمند شوند تا با این رویه کارها به صورت تخصصی و توانمند به اجرا در بیایند.

 به گزارش خبرگزاری فارس، در حاشیه این جلسه اعضای حاضر به بیان راه‌کارها و نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند و مقرر شد این کارگروه به صورت دائمی و در طول هر ماه تشکیل جلسه داده و علاوه بر حضور در آتش‌سوزی‌های حوزه محیط زیست و منابع طبیعی؛ در حوزه آموزش اقشار و جوامع مختلف فعالیت خود را آغاز کند.

انتهای پیام/72026/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست آتش سوزی منابع طبیعی جنگل ها محیط زیست منابع طبیعی آتش سوزی ایذه محیط زیست ایذه منابع طبیعی ایذه انجام مردم نهاد آتش سوزی طبیعت اخبار ایذه جنگل ها حوزه محیط زیست و منابع طبیعی منابع طبیعی و محیط زیست طبیعت و محیط زیست حفاظت محیط زیست جنگل ها و مراتع مراتع و جنگل ها شهرستان ایذه آتش سوزی ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۹۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها

ایسنا/گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان، گفت: علاقمندان می‌توانند همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی از ۲۷ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه از این موزه بازدید کنند.

حمزه عشوری امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدید رایگان موزه تنوع زیستی محیط زیست گیلان در هفته ملی موزه، اظهار کرد: موزه‌های تاریخ طبیعی به عنوان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌ها، نشان دهنده تاریخ جهان آفرینش، طبیعت و محل نگهداری بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی است. 

وی با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با ذخیره بیش از ۱۰۰۰ نمونه از اجزای مختلف تنوع زیستی برخوردار است، افزود: این گونه‌ها شامل جانوران، گیاهان، سنگ،کانی و فسیل ، گنجینه بسیار با ارزشی برای تنوع زیستی ایران و گیلان به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: علاقمندان و مراکز آموزشی برای بازدید می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۴ به آدرس رشت، بلوار رسالت، جنب صدا و سیما، موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۱۳۳۳۸۲۴۶۲۶ برای هماهنگی و تعیین وقت بازدید اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی