Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@07:43:30 GMT

آئین کهن قربانی برای برکت دیلیو

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۰۰۳۷

آئین کهن قربانی برای برکت دیلیو

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، لحظه‌ای چشمانت را ببند، تصور کن سوار ماشین زمان شده ای و در دالان تاریخ هفت قرن به عقب بر می‌گردی.

زمان قرن هفتم هجری شمسی است، ساسانیان سقوط کرده اند، هرج و مرج و نا امنی همه جای ایران را فراگرفته است و مردم ناچارند خود برای امنیتشان فکری بکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در منطقه ساوه، محدوده نوبران سه روستا از اشرار منطقه و دزدی‌ها به ستوه آمده اند، ریش سفید‌ها و بزرگتر‌ها به شور می‌نشینند تنها راه افزایش تعداد جمعیت است تا بتوانند از خود محافظت کنند نتیجه شورا این می‌شود که ۳ روستا با هم یکی شوند و روستای جدید و بزرگتری در نزدیکی این ۳ روستا تشکیل دهند که هم بزرگتر باشد و هم آب و آبادانی داشته باشد.

فکر خوبی است، روستای جدید را در کنار چشمه دیلیو برپا می‌کنند، اما اینکه نام روستای جدید چه باشد محل اختلاف است و هرکدام از روستائیان مصرند نام روستای خود را بر روستای جدید بگذارند، بازهم ریش سفیدان شور می‌کنند نتیجه این می‌شود که نام روستای جدید را ستخت یا سه استخر بنامند و هرساله یک گوساله نر برای برکت چشمه دیلیو قربانی کنند.

حالا بازهم چشمانت  را ببند و دوباره سوار ماشین زمان شو  به قرن چهارده برمی گردیم، نام روستا به مرور زمان به ستق تغییر نام پیدا کرده است روستایی با آب و هوای کوهستانی و زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل که در مسیر جاده ساوه - همدان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر ساوه واقع شده و با هزارو ۵۰۰ نفر جمعیت، یکی از روستا‌های پرجمعیت شهرستان ساوه با مردمانی ترک زبان ومیهمان نواز است.

چشمه دیلیو هم که از سال‌های بسیار دور و در طول سال در این روستا جریان داشته و دارد با دبی حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه از دل زمین جوشیده و در بین تپه و کوه‌هایی با شیب کم منظره‌ای بکر خلق کرده و در این سال‌ها عامل گسترش روستا بوده و آب شرب، کشاورزی و آب احشام روستا را تامین کرده است.

اهالی وکشاورزان روستا بر سرعهد خود هستند و به شکرانه نعمت همیشه جاری چشمه دیلیو همچون گذشتگان یک راس گوساله پرواری بزرگ حدود ۷۰۰کیلویی قربانی کرده و بعنوان نذری دربین مردم اهالی تقسیم می‌کنند.

کشاورزان با همکاری و مشارکت همدیگر وطبق سهمی که از آب جوشان چشمه دیلیو در باغات خود استفاده می‌کنند با تقسیم هزینه ها، اقدام به خریدن و ذبح قربانی بزرگ برای چشمه دیلیو می‌کنند.

سلطانی عضو شواری اسلامی روستای ستق در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: چشمه دیلیو نعمت بزرگی است که خداوند متعال به این خطه عطا فرموده و اهالی با این اقدام نسبت به این نعمت بزرگ شکرگزاری بجا آورده و پس از ذبح قربانی مقداری از خون آن را در آب دیلیو می‌ریزند و گوشت قربانی را بین همه اهالی روستا تقسیم می‌کنند.

قبل از مراسم ذبح قربانی، اهالی در یک قول و قرار قبلی، نسبت به پاکسازی دسته جمعی مسیر رودخانه و کانال‌های محل عبور آب چشمه‌ی همیشه جوشان دیلیو اقدام می‌کنند.

زنان روستا هم چند روز پس از ذبح قربانی دست بکار می‌شوند و برای نزول برکت و بجا آوردن شکر گذاری، نسبت به تهیه و پخت آش نذری در کنار چشمه همیشه جوشان دیلیو اقدام می‌کنند.

  چشمه دیلیو از سال‌های دور عنایت خداوندی به روستای ستق بوده و باعث برکت و نعمت شده است و آب کشاورزی اهالی روستا در بهار و تابستان ر تامین می‌کند و به قول قدیمی‌های روستا نظر کرده است.

آب این چشمه‌ی خدادادی در زمستان، در داخل سه سد بنام‌های وزندان گل، قمشلو گل و قوروگل ذخیره شده و در بهار وتابستان از این آب برای کاشت هندونه و گندم و جو استفاده میشود.

رضا ایاز رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: آثار معنوی مختص به یک روستا با ویژگی‌های خاص فرهنگی و تاریخی قابلیت ثبت دارد.

ایاز با اشاره به برگزاری آیین شکرگذاری چشمه دیلیو در روستای ستق ساوه افزود: برای تقویت و حمایت از این سنت دیرینه روستا، از طریق مستند سازی و ارائه آن به این اداره، می‌توان در راستای پاسداشت و ثبت تاریخی آن اقدام کرد.

اهالی ستق می‌گویند در سال‌های متمادی الحمدلله هیچ وقت از مقدار آب دلیو کم نشده و در دو سه سال اخیر اضافه هم شده و شاید حدود ۱.۵ برابر پر آب‌تر هم شده است.

اهالی روستای ستق برای اجرای رسم کهن قربانی برای برکت دیلیو نام گذاری جالبی دارند و در این مراسم کسانی که سهمی از آب دارند  با عنوان (رعیت) و کسانی که سهمی ندارند با عنوان (باطالا) در بین روستا شناخته می‌شوند.

روستای ستق از توابع ساوه زادگاه سردار شهید رضا چراغی فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله است که ۴۰ شهید و افزون بر یکصد جانباز در دوران جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده است و ثبت معنوی  آئین کهن قربانی برای برکت دیلیو در سازمان میراث فرهنگی، کمترین خدمت در نکوداشت این سنت دیرینه در روستای ستق ساوه است.

انتهای پیام / ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی ساوه روستای جدید روستای ستق ذبح قربانی نام روستا برای برکت سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد

محمد کریمی گفت: در راستای تحقق شعار دولت سیزدهم که مصمم است با تمام توان برای رفع محرومیت و آبادانی ۱۰ هزار روستا در کشور را در قالب جهاد آبرسانی تامین آب نماید این مهم به سرانجام رسید.

کریمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آبرسانی به این روستا گفت: بهسازی و محوطه سازی یک دهنه چشمه، نصب اتاقک برق، حفر و تجهیز چاهک پمپاژ همچنین نصب و راه اندازی سیستم گندزدایی آب شرب از جمله کار‌هایی است که در محل آبگیر انجام شده است

وی از اقدامات دیگر در جهت بهره‌مندی مردم کهن دژ از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی و پایدار را اجرای چهار کیلومتر شبکه آبرسانی در روستا، اجرای هزار و ۲۵۰ متر خط انتقال آب از چشمه به مخزن، نصب و مدفون سازی یک عدد مخزن ذخیره آب به حجم ۵۰ مترمکعب از جنس پلی اتیلن، خرید انشعاب و اجرای شبکه برق سه فاز، نصب ۳۵ فقره انشعاب با تجهیزات کامل نظیر کنتور آب و... عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان گفت: این پروژه آبرسانی با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی ارتش جمهوری اسلامی و با هدف تامین آب شرب اهالی این روستا اجرا شده است.

بیشتر بخوانید

تامین آب شرب ۵۴ روستا و شهر با طرح آبرسانی آتشگاه

کریمی اعتبار هزینه شده برای این طرح آبرسانی روستایی را ۵۰ میلیارد ریال معادل ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

 روستای کهن دژ از توابع بخش ناغان شهرستان کیار در حدود یکصد کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تأمین آب آشامیدنی روستای کهن دژ در بخش ناغان
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد