Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر به روسیه و دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود، در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به موضوعات مطرح‌شده در نشست وی با سرگئی لاوروف اعلام کرد که دو طرف در مسائل مرتبط با برجام و ضرورت مقابله با تلاش‌های آمریکا علیه ایران در شورای امنیت، دیدگاه مشابهی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف در ابتدا درباره اهمیت دیدارش با سرگئی لاوروف گفت: «مدتی بود که گفتگوهای رو در رو در مسائل دوجانبه نداشتیم، گرچه رؤسای کمیسیون‌های مشترک ما ویدیوکنفرانس داشتند و دو بار هم آقای رئیس‌جمهور تلفنی با آقای پوتین صحبت کردند. اما ملاقات حضوری نبود و نیاز بود که مروری بر مسائل دوجانبه داشته باشیم و توافقات رؤسای جمهور را تصریح کنیم.»

وی افزود: «در موضوع سوریه گفتگوی خوبی داشتیم. توافق کردیم که اجلاس مجازی سران برگزار شود که ما به‌زودی تاریخش را پیشنهاد خواهیم کرد. ما همچنین توافق کردیم که ایران کماکان میزبان اجلاس حضوری سران که بعد از بهبود شرایط برگزار خواهد شد نیز باشد.»

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: «اما موضوعی که شاید بیشترین زمان را به آن اختصاص دادیم بحث تحولات مربوط به برجام و اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. آمریکایی‌ها با همکاری رژیم صهیونیستی و برخی دیگر تحرکاتی را در طول دو یا سه سال گذشته برای ایجاد فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور نابود کردن برجام صورت داده‌اند. متأسفانه در گزارش اخیر آژانس شاهد به نتیجه رسیدن قسمتی این این فشارها بودیم و نیاز هست به همکاری و همفکری برای اینکه اجازه ندهیم این سیاست به نتیجه مطلوب طراحان آن یعنی نابود کردن برجام برسد. در این قضیه ما به همراه روسیه، چین و تعدادی دیگر از کشورها اهداف مشابهی داریم.»

وی درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران با تکیه بر برجام نیز تصریح کرد: «همچنین حرکتی که آمریکا به دنبال شروعش در شورای امنیت است، یکی از طنزهای تلخ تاریخ است که کشوری که از برجام خارج شده و رسماً مانع اجرای قطعنامه 2231 توسط سایر کشورها شده، اکنون می‌خواهد از محمل این قطعنامه استفاده کند. در این زمینه موضع ایران، روسیه و بقیه کشورها در این زمینه مشابه است. متأسفانه اخیراً دبیرکل سازمان ملل متحد گزارشی غلط، بیجا و خارج از اختیارات خود را منتشر کرده و کاملاً مشهود است که این تحولاتی که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرخانه سازمان ملل اتفاق افتاده، ناشی از کاهش حضور نمایندگان کشورها در این سازمان‌هاست و آمریکا توانسته است با استفاده از فشارهای نامربوط خود این سازمان‌ها را منحرف کند. ایران و روسیه درباره ضرورت مقابله با چنین حرکاتی موضع مشترک دارند و در این زمینه صحبت‌های خوبی داشتیم.»

ظریف درباره دیگر موضوع مهمی که در نشست وی با سرگئی لاوروف مورد بحث قرار گرفته است، گفت: «در مورد افغانستان واقداماتی که جمهوری اسلامی ایران اخیراً شروع کرده است برای آشتی داخلی و آشتی ملی بین همه گروه‌ها از جمله طالبان، همفکری کردیم. درباره موضوع یمن و لیبی و همچنین شرایط منطقه رایزنی کردیم.»

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان اظهار داشت: «مجموعاً مذاکرات بسیار فشرده بود و ناهار هم ناهار کاری بود و ادامه مذاکرات [در زمان ناهار] انجام شد. بعد از مذاکرات ما، همکارانمان در دو مذاکره هم‌زمان درباره موضوعات مرتبط با بحث هسته‌ای و مسائل سوریه گفتگوهای مفصلی داشتند و بحمدالله در یک فرصت کوتاه توانستیم حوزه زیادی را پوشش دهیم.»

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران روسیه سرگئی لاوروف ایران سوریه امور خارجه انرژی رژیم صهیونیستی چین شورای امنیت سازمان ملل متحد سازمان ملل ایران و روسیه افغانستان جمهوری اسلامی یمن لیبی پوشش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمریکا و رژیم صهیونیستی امور خارجه ایران و روسیه رژیم صهیونیستی سرگئی لاوروف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۰۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند

نشریه آمریکایی از نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره اینکه ولادیمیر پوتین نقشی در مرگ مخالف سرشناس دولتش در ماه فوریه گذشته نداشته است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» امروز (شنبه)‌ در گزارشی نوشت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که «احتمالا» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور قتل «آلکسی ناوالنی»، مخالف سیاسی سرشناس دولتش را که ماه فوریه گذشته در زندانی نزدیک به قطب شمال جان باخت، صادر نکرده است.

ناوالنی به عنوان چهره برجسته اپوزیسیون روسیه و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ در زندانی که حبس خود را سپری می‌کرد، درگذشت؛ مرگی که به گفته مقامات روسیه به دلیل وجود لخته خون به صورت ناگهانی و در زمان هواخوری اتفاق افتاد.  الکسی ناوالنی در حالی که در زمان فوتش ۴۷ سال سن داشت در سال ۲۰۲۱ به دلیل حمایت مالی و تحریک افراط گرایی در روسیه به زندان افتاد و در زمان مرگ در حال گذراندن حکم مجازات بیش از ۳۰ سال حبس خود بود. حامیان او مدعی شده‌اند ولادیمیر پوتین دستور به قتل او داده و اسناد و مدارکی در حمایت از این ادعا ارائه خواهند کرد.

همچنین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به فوت ناوالنی ادعا کرد پوتین مسئول مرگ وی است اما کرملین در واکنش به این رخداد هر گونه ارتباط دولت روسیه با این مرگ را رد کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود با اشاره به منابعی که نامشان فاش نشد نوشت به باور سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مرگ ناوالنی به دستور مستقیم پوتین صورت نگرفته است.

در گزارش این نشریه نوشته شده این سازمان‌ها «به رغم وجود شرایط مشکوک برای مرگ این رهبر مخالفان روسیه» ارزیابی کردند این احتمال که پوتین خواستار کشته شدن ناوالنی بوده باشد کم است.

وال استریت ژورنال تصریح کرد «افراد مطلع به موضوع» گفتند سازمان‌های اطلاعاتی مهم آمریکا شامل سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)، دفتر مدیر اطلاعات ملی، و واحد اطلاعاتی وزارت امور خارجه آمریکا همگی بر این باور هستند.

بر اساس این گزارش کارمندان ناوالنی اعلام کرده بودند که او در زمان مرگش احتمالا در آستانه نوعی تبادل زندانی و آزاد شدن بوده و منابع اطلاعاتی آمریکایی نتیجه‌گیری کردند که پوتین در چنین موقعیتی مرگ ناوالنی را نمی‌خواست.

در این گزارش نوشته شد که با وجود این نتیجه‌گیری، متحدان ناوالنی این ارزیابی را قبول نداشته و هنوز مصر هستند که کرملین در پشت مرگ او است.

پوتین ماه گذشته میلادی مرگ ناوالنی را «غم‌انگیز» خوانده و گفت که او حاضر شده بود این مخالف سرشناس دولتش را در یک عملیات تبادل زندانی به غرب تحویل دهد با این شرط که او دیگر هرگز به روسیه برنگردد. متحدان ناوالنی تایید کردند که مذاکراتی بر سر این عملیات برگزار شده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشدید تدابیر امنیتی در اطراف سازمان‌های صهیونیستی در جهان
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است