قم|امام صادق(ع) با تکیه بر معارف دینی به مقابله با عقائد انحرافی و شبهات پرداخت
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۰۴۷۹
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مقابله با رواج خرافات و شبهات و عقائد انحرافی در جامعه از جمله اقدامات امام صادق(ع) است. ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ استانها قم نظرات - اخبار استانها -
حجتالاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: حقیقت عبودیت مبنای رسیدن انسان به کمالات است، امام صادق(ع) اسوه این ویژگی بودند و شاگردان و افراد جامعه را به این مبنا و اصل دعوت و هدایت میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به ویژگیها و خصوصیات اخلاقی ششمین اختر تابناک ولایت افزود: امام صادق(ع) مصداق بارز انسان کامل است که جامعیت صفات حسنه و عمل براساس تکلیف و رضایت پروردگار در تمام عمر با برکت این امام همام مشخص است.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد:امام صادق(ع) سبب تحول افراد و جامعه شدند تا جائی که مذهب حقه بنام مذهب جعفری علیهالسلام مشهور شد.
بنیادی بیان کرد: حضرت صادق(ع) دارای صفات معنوی، اخلاقی، علمی و رفتاری بودهاند و همچون اجداد طاهرینشان در نهایت بندگی و اطاعت از خداوند در دوران سخت و ایام جهاد علمی بودند و خشنودی پروردگار معیار فعالیت شان بود.
وی عنوان کرد: اگر حقیقت عبودیت در وجود انسان جای گرفت، تمام صفات حسنه در افکار، گفتار و رفتار او هویداست و صفات رذیله از او دور میشود، در واقع حقیقت عبودیت مبنای رسیدن انسان به کمالات است.
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برنامه های علمی امام حضرت صادق(ع) تصریح کرد: مهمترین دلیل بر تلاش بیوقفه امام صادق(ع) در توسعه علوم، استحکام بخشیدن به اصول و فروع مذهب، تربیت شاگردان و تاثیرگذاری اجتماعی است.
بنیاد گفت: عصر امامت امام صادق(ع) دورهای ویژه و حساس محسوب میشود چرا که مصادف با ضعف و تزلزل حاکمان جور و ظلم است و این یک فرصت مناسب محسوب میشد.
وی مقابله با رواج خرافات و شبهات و عقائد انحرافی در جامعه را از جمله اقدامات امام صادق(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: ترویج این گونه شبهات به نام اسلام انجام می شد و لازم بود تا اسلام ناب و حقیقت معارف اسلامی در جامعه تببین و ترویج شود که این اقدام به خوبی توسط امام(ع) انجام شد.
انتهای پیام/452/ ز
R7854/P/S6,62/CT1منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام صادق ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ده نکته کلیدی برای معلمان دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاهها
به گزارش «مبلغ» حجت الاسلام ذوعلم، پیشتر در گفت وگوی مشروحی با خبرگزاری مهر، «چالشهای آموزش دینی در مدرسه» را تشریح کرده بود. مهمترین پرسش گفت وگو این بود که: « چرا خروجی چندین سال تحصیلی برخی از دانش آموزان، منجر به دیندارتر شدن آنها نمیشود.»
سایت «مُبلغ»، گزیده ای از ۱۰ نکته کلیدی مهم از این گفت وگوی مفصل را در متن زیر مرور کرده است:
۱- در حال حاضر یک معلم دینی با یک کتاب دینی در آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند موجب دین دار تر شدن دانش آموزان شود.
۲- تربیت دینی فراتر از آموزش دین است و کاملاً با هم متفاوت است اما برای اینکه بتوانیم تربیت دینی به معنای جامع را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم باید از بسترهای تعاملی استفاده کنیم.
۳- در خارج از کلاس و مشارکت جوانان و نوجوانان را در اندیشههای دین را توسعه بدهیم و بتوانیم.
۴- بر اساس نیازها و شبهات، پاسخهای فکری محتوا را بازتولید کنیم.
۵- مدیر مدرسه، مدیر آموزش و پرورش، رئیس دانشکده و دانشگاهها خودشان به یک سطح قابل قبولی از تربیت دینی دست پیدا کرده باشند و در فرایند مدیریت خودشان آن را بروز دهند.
۶- مدیران مدارس و رئیس دانشگاه ها، با دانش آموزان و دانشجویان از آغاز باید وارد یک رابطه دوستانه و فکری شده تا بتواند دغدغهها و پیشنهادها و انتقادات و نیازهای دانشجویان را پاسخ بدهد
۷- دانشجویان از هر گروهی و از هر عقیدهای احساس کنند که دیده و شنیده میشوند. دانش آموز باید احساس کند که مدیر و معلمان تعاملاتشان با دانشآموزان، مبتنی بر تکریم است. ما به یک تقویت، تربیت مدیریت و کنش گری در جامعه و مدارس و دانشگاهها نیاز داریم.
۸- باید تأملاتی برانگیخته شود که فطرت این دانش آموز را برانگیزد و موانع را برای او برطرف کند که بتواند به نقطه مطلوب دست پیدا کند. نظام درسی کنونی ما که درس را باید دانش آموز حفظ کند تفاوتهای زیادی با نیازها و اولویتهای دانش آموزان دارد و یک احساس اجبار برای دانش آموز القا میکنیم پس قطعاً این محتوا را نمیتوان به دانش آموز رساند.
۹- مردمی کردن امر تربیت بخصوص در آموزشهای مدرسههای دوره ابتدایی لازم است یعنی بتوانیم از توانمندیهایی که در جامعه وجود دارد از مساجد، از دارالقرآن ها، از مردم از والدین از این توانمندیها استفاده کنیم و بتوانیم این توانمندیها را به مدارس وصل کنیم. این امر نیاز به اینکه در ساختار اداری ما یک نوع انبساط و تدابیر تحولی اتخاذ شود تا بتوان این کار را انجام داد.
۱۰- بعضی از مدارس غیر دولتی ما حتی تأکیدهای خیلی زیادی برای حجاب برتر و اجباری کردن چادر در مدرسه دارند ولی این یک امر ظاهری و ویترینی است و از آنجایی که کار فکری و درونی برای صورت نگرفته باعث موضع گیری ها و مقاومت منفی هم میشود.
باید حجاب کامل اسلامی و پوشش هنجار مند را به عنوان یک مقررات و ضابطه قرار دهیم و نسبت به آن قانون هم باید دانش آموزان و خانواده را توجیه کنیم چرا که محیطهای بیرونی و خانواده با هم تفاوت دارند.