کندوکاوی در معنای ایثار و شهادت از منظر دین مبین اسلام
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۰۶۵۹
جانبازیها و جانفشانیهای پاسداران سلامت در پهنه ایران زمین، جهاد مثال زدنی آنان در مبارزه با بیماری کرونا و حفظ جان هزاران تن از هموطنان، دستمایهای است تا ایثار و شهادت را از منظر منابع دینی مورد کندوکاو قرار دهیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، در همه ادیان و اقوام جاننثاری فضیلت و ارزش محسوب میشود و فرد ایثارگر مورد احترام همه فطرتهای انسانی است، با توجه به جانفشانیهای خالصانه و بیچشمداشت پاسداران سلامت در ایام وقوع بیماری کرونا در گفتگو با حجتالاسلام حمیدرضا طالقانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، فرهنگ ایثار و شهادت را از منظر دین مبین اسلام مورد بررسی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام حمیدرضا طالقانی با بیان اینکه مدار ارزش جاننثاری در جوامع انسانی یکی نیست به خبرنگار آنا گفت: «در بسیاری از جوامع انسانی با نامگذاری خیابان یا ساختمان و یا ثبت روزی در تقویم از صاحبان این فضلیت تکریم میشود؛ اما در دین مبین اسلام بر اساس جهانبینی متعالی الهی جاننثاری شهادت و ایثارگر شهید است.»
وی افزود: «شهید دارای معانی حیّ، گواه، حاضر و ناظر است و خداوند متعال در سوره مبارکه آلعمران آیه ۱۶۹ میفرماید: هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند، مرده مپندار؛ بلکه زندهاند که نزد پروردگارشان روزی داده میشوند.»
حجتالاسلام طالقانی تشریح کرد: «بر اساس مبانی عقلی و نقلی حقیقت انسان و اصالت وی هیچگاه به چنگال مرگ و نیستی نمیافتد آنی که مرگ او در برمیگیرد همین جسم مادی فیزیکی بوده؛ اما روح و نفس آدمی کماکان به حیات خود در سیر صعودی و برزخ ادامه میدهد و این حقیقت در آیات متعدد و روایات صحیح السند فراوان و ادله عقلی در کتب فلسفی و کلامی منعکس شده است.»
طالقانی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم از موت و مرگ بهعنوان امر وجودی و مخلوق یاد میکند: الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیاةَ (سوره ملک آیه ۲) و «و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون» (سوره مؤمنون آیه 100)
حیات برزخی حاکم بر همه انسانها است
وی اضافه کرد: در روایت داریم مردی از امام صادق(ع) سؤال میکند که از شما شنیدهام که شیعیان همگی در بهشتند، فرمود راست میگویید گفتم بسیاری از آنان دارای گناهان کبیرهاند، فرمود در آخرت مشمول شفاعت پیامبر و یا وصی او میشوند. در این جا افزود: به خدا سوگند من بر شما از برزخ میترسم، گفتم برزخ چیست؟ فرمود: «القبر منذ حین موته الی یوم القیامة» (بحار، ج 6، باب احوال برزخ، حدیث.116)
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به ادله عقلی اشاره کرد و گفت: «بر اساس استدلالها معقول انسان دارای بُعد مجردی است که حقیقت و اصالت وی را تشکیل میدهد و امر مجرد نامیرا بوده و بر این اساس حیات برزخی جریان عمومی بوده و حاکم بر همه انسانها است.»
طالقانی عنوان کرد: «قطعاً مقصود از حیات اعطایی به شهید در قرآن کریم حیات برزخی نیست چون این حیات برزخی اجر و پاداش نیست؛ بلکه یکی از قواعد و قوانین تکوینی الهی است و منظور از رزق حور، قصر و ریحان نیست؛ چراکه این پاداش مختص شهدا فقط نیست؛ بلکه مشمول همه مؤمنین خواهد بود. نتیجه این بحث این بوده که این حیات و رزق اولاً از نوع پاداش و جزاء و ثانیاً مختص و ویژه مقام شهید و شهادت است.»
وی درباره اینکه حیات چیست؟ مطرح کرد: «حیات» یا همان «وجود و هستی» منشأ همه کمالات وجودی مانند قدرت، علم، اراده و ... بوده و همانطور که اشاره شده حیات اعطایی به شهید نه حیات دنیایی است و نه حیات برزخی؛ بلکه حیاتی برتر و اشراف بر همه هستی است.»
شهدا در هستی دارای مقام ولایت هستند
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به بیان معنای کلمه «رزق» پرداخت و توضیح داد: «در سوره حمد میخوانیم راه کسانی که بر آنها انعام کردی همان کسانی هستند که در آیه 69 سوره نساء این افراد را معرفی میکند: کسانی که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان که در این باره روایتی از امام علی(ع) در کتاب شریف معانی الاخبار ص 36 داریم که میفرماید، یکی از صاحبان نعمت شهدا هستند.»
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 3 سوره مائده و نعمت خود را بر شما تمام نمودم) و احادیث ذیل آیه 8 سوره تکاثر اظهار کرد: «شهدا در هستی دارای مقام ولایت هستند و البته همه شهدا بوده؛ اما در یک مرتبه نیستند و هر شهیدی به فراخور مقام و مرتبه وجودی خویش در هستی اعمال ولایت میکند.»
انتهای پیام/4121/
منبع: آنا
کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی همدان ایثار و شهادت حیات برزخی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۰۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودیها و نقاط مختلف شیراز
ایسنا/فارس رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به تشریح پروژههای انجامشده و در حال اجرای این سازمان در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال جاری پرداخت.
حمید کشتکار امروز، ۱۰ اردیبهشتماه به تشریح پروژههای انجام شده و در حال اجرای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال جاری پرداخت.
وی افزود: پروژه نورپردازی پل مدافعان سلامت با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوار رحمت انجام و در تقاطع مدافعان سلامت بیش از ۸ هزار متر کابلکشی، ۳ هزار عدد انواع چراغ، نصب ۶۵ عدد تابلو برق، حفر ۵۰۰ متر کانال و غلاف گذاری و بیش از ۳ هزار متر نبشی کشی انجامشده است.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز بیان کرد: در پروژه لوسترهای خیابانی با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوارهای آزادی، امیرکبیر و امام رضا(ع) ۱۷ هزار متر ریسه نوری و بیش از ۵۹ عدد المان نوری استفاده شده است.
به گفته کشتکار، پروژه نورپردازی ورودیهای شهر در بولوارهای مدرس و دکتر حسابی شامل ۱۵ هزار متر ریسه نوری و حدود ۱۰۰ المان نوری انجام شده است.
وی بیان کرد: پروژه محور نور در بوستان آزادی و محور ارگ کریمخان بالغبر ۹ هزار متر کابلکشی، بیش از ۲۵ هزار متر ریسه، نصب ۴۰ عدد تابلو برق، تعداد ۲۶ نوع المان نوری و ۵۰۰ عدد المان انجام شده است.
پروژه نورپردازی خیابان ۹ دی با ۳ هزار متر کابل ۴۵ با مشخصات پایه برق، ۱۳۵ شعله، ۱۹ عدد تابلو برق، ۱۲۰۰ متر استون لایت و پروژه نورپردازی تونل نور ارگ کریمخانی در پشت ارگ کریمخانی در ۱۰ هزار متر ریسه، ۱۱ عدد تابلو برق، ۶۰۰ متر کابل، ۹۴ متر طول مسیر و ۵۸ عدد ستون انجام شده است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به آن پرداخت.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در حوزه زیباسازی شهری ادامه داد: پروژه نورپردازی طاووس فاز ۲ در دروازه قرآن شامل ۵۶۵ متر چراغ استون لایت، ۴ عدد تابلو برق و ۱۳۳۰ متر کابل انجام و پروژه نورپردازی ساعت گل در میدان امام حسین شامل ۸ متر استون لایت، ۲۴ اسپات جت لایت ۱۲ فوت لایت، یک تابلو برق و ۱۴۰ متر کابل انجامشده است.
وی گفت: پروژه نورپردازی پل غدیر باهدف نورپردازی منظر شهری در شب در پل غدیر و نورپردازی باغموزه سنگ در بوستان آزادی و جهاننما ۷۳ عدد، چوب و فلز، نوع رنگ الکترواستاتیک کورهای اقدام شده است.
کشتکار تصریح کرد: نسبت به مبلمان و نیمکت خانواده آماده نصب در بوستان آزادی و باغ جهاننما باهدف ساخت مبلمان شهری در بوستان آزادی و جهاننما ۷۳ عدد، چوب، فلز و نوع رنگ الکترواستاتیک کورهای اقدام شده است.
وی به احداث سردیس شهدا، مشاهیر و مفاخر شامل سردیسهای ساختهشده شهدا با متریال بتن گلاسه در ابعاد ۱.۵ برابر اندازه حقیقی مکتبی شیرازی (شاعر قرن ۹) شامل استاد صراف، هودی، سیف، شهید جاویدی، شهید سپاسی و شهید ذوالفقار نسب نیز اشاره کرد.
کشتکار بیان کرد: پروژه تابلوی خوشآمدگویی ورودی دروازه قرآن با سازه فلز، پروژه اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره تقاطع شهدای مهدیآباد با نوع رنگ اکرولیک- الوان و طراحی جداره زیرگذر مهدیآباد از دیگر اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است.
وی همچنین به پروژه تبدیل جداول خاکی به بتنی باهدف بهینهسازی آبیاری باغات و جلوگیری از هدر رفت آب در محله منصورآباد (قنات شیخ محمدی و حاج شمس)، اجرای شستوشو و نقاشی بر روی جداره کنارگذرها، اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره پل دفاع مقدس اشاره کرد.
عقد قرارداد در حوزه کاشت درخت و درختچه و توسعه کمربند سبز، کاشت درخت و درختچه در کمربند سبز در سال ۱۴۰۲ با ۱۶ هزار اصله، کاشت درخت و درختچه در رینگ کمربندی شیراز (از پل شهدای ۷ آذر به سمت منطقه ۵) با ۳ هزار اصله، بذرکاری گونههای مناسب در کمربند سبز شیراز ۱۴۰۲ با ۲۰۰ هزار بذر و عقد قرارداد در حوزه بهسازی مسیرهای دسترسی ارتفاعات نصرآباد از جمله موارد حوزه فضای سبز شهری است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به آن پرداخت.
انتهای پیام