Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پنجمین حلقه زنجیره تولید، حلقه صادرات است گفت: در این راه تمامی دست اندرکاران ملی و استانی در تلاش برای رونق صادرات هستند و امسال شاهد صادرات خوبی خواهیم شد. ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به اینکه متوسط تولید استان در حوزه سیب 22 تن در هکتار است اظهار داشت: با کشت درختان پایه‌رویشی در آذربایجان‌غربی می‌توان متوسط آن را بین 80 تا 100 تن در هکتار، افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه از بیش از 40 سال گذشته باغات سیب استان در فاصله‌های 6 در 6 و نیز پنج در 6، کاشته شده یعنی همان ارقام تولیدی گذشته است.

2 موسسه تحقیقاتی برای تولید نهال‌های پایه‌رویشی در استان راه‌اندازی شد

جلیلی تصریح کرد: در حالی که بازارهای جهانی دارای تنوع بیشتری بوده و کیفیت محصول را افزایش و هزینه تولید را کاسته‌اند و در این راستا نیز دو موسسه تحقیقاتی در استان راه‌اندازی شده که نهال‌های پایه رویشی تولید می‌کنند.

وی گفت: این نهال‌های پایه‌رویشی، علاوه بر مقاومت بسیار به کم‌آبی، محصول بیشتری نیز تولید می‌کنند و هم تراکم در هکتار آنها بسیار بالا است یعنی 286 اصله نهالی که در هر هکتار کاشته می‌شد را می‌توان به دو هزار راس در هکتار رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: بی‌تردید علم و فناوری می‌تواند کشاورزی را از حالت سنتی خارج کرده و آن را اقتصادی کند.

ضرورت توسعه کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره‌های تولید در استان

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره‌های تولید به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در دستور کار قرار گرفته است گفت: کشاورزی قراردادی از موضوعات مهم است که در برنامه ششم توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور بر آن تاکید شده است.

جلیلی افزود: برای مثال در حوزه چغندرقند، کشاورزان و چغندرکاران به کارخانه‌ها مراجعه کرده و با آنها قراردادی را منعقد می‌کنند و بر همین اساس، کارخانه محصولات کشاورزی را خرید تضمینی می‌کنند و دولت قیمت محصول را اعلام و کشاورز می‌داند که با چه قیمتی محصول خود را خواهد فروخت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از سوی دیگر کارخانه نیز امکانات و منابع مالی را در اختیار کشاورزان قرار داده و نهاده‌های آنها را تامین می‌کند تا آنها با آرامش تولید خود را انجام و تحویل کارخانه دهند بنابراین این کار باید آغاز شده و برای تمامی محصولات کشاورزی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زنجیره‌های تولید نیز جزو همین کشاورزی قراردادی محسوب می‌شود اظهار داشت: زنجیره‌های تولید شامل 6 زنجیره است که یکی حلقه تولید را شامل می‌شود و در این حلقه، کشاورزان زحمت خود را متقبل شده و انتظار می‌رود با شیوه‌های نوین کشاورزی این تولید را افزایش دهند.

باید عقب ماندگی در سورت و بسته‌بندی محصولات کشاورزی جبران شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حلقه دوم، حلقه نگهداری است افزود: خوشبختانه آذربایجان‌غربی مقام نخست کشور در ظرفیت سردخانه‌ها در حد 980 هزار تن را دارد.

 جلیلی اظهار کرد: همچنین حلقه سوم، حلقه فناوری سورت و بسته‌بندی است و در این راستا در فرآوری مشکل خاصی وجود ندارد اما متاسفانه از سالیان گذشته در سورت و بسته‌بندی از کشورهای همسایه و تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان عقب بوده و باید این عقب‌ماندگی جبران شود.

وی تاکید کرد: باید به آن مرحله برسیم که هیچ محصولی از کشور و از استان بدون سورت و بسته‌بندی خارج نشود چون خریدار طالب محصولی استاندارد است و اگر بسته‌بندی مطابق ذائقه بازار داخلی و خارجی باشد، مصرف کننده به دنبال تولیدکننده رفته که بهترین محصول را با ذائقه خود خریداری کند.

حمل و نقل فراورده‌های خام دامی با مشکل مواجه است

جلیلی با اشاره به اینکه حلقه حمل و نقل، چهارمین حلقه زنجیره تولید به شمار می‌رود گفت: در این حلقه مشکلات فراوانی به ویژه در حوزه حمل و نقل فراورده‌های خام دامی وجود داشته که اسم آن زنجیره سرد است.

وی بیان کرد: متاسفانه زنجیره‌ای که محصولات آن را کامیون‌های یخچال دار حمل می کنند، در استان بسیار کم است در حالی که وجود آنها ضرورت دارد و امسال نیز تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار متقاضیان قرار گرفته شده است تا استان به ناوگان حمل محصولات پروتئینی تجهیز شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پنجمین حلقه زنجیره تولید، حلقه صادرات است اظهار داشت: این زنجیره بسیار مهم است و در این راه تمامی دست اندرکاران ملی و استانی در تلاش برای رونق صادرات هستند و امسال صادرات خوبی خواهیم داشت.

معضل تامین نهاده‌های دامی در استان در حال رفع است

وی به حلقه تامین نهاده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این حلقه به ویژه حلقه نهاده های دامی، مدتی است که مشکلاتی وجود دارد چون نهاده‌های دامی از خارج از کشور وارد شده و دولت با تمامی مشکلاتی که در تامین ارز برای نهاده‌ها وجود دارد، ذرت و جو و نیز کنجاله سویا را با ارز چهار هزار و 200 تومانی تامین می‌کند و خوشبختانه این معضلات در حال رفع است.

جلیلی تصریح کرد: برای مثال در حوزه کودهای شیمیایی نیز مشکلاتی وجود داشته و خوشبختانه کود اوره در داخل کشور تولید و نیازی به واردات آن وجود ندارد و کارخانه‌های پتروشیمی‌های کشور نیز فعال بوده و به خوبی آن را تامین می‌کنند.

پایانه‌های صادرات کشاورزی زنجان باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شودصادرات کشاورزی ایران در 40 سالگی انقلاب 12 برابر شد

ورود کود پتاس و فسفات از کشورهای خارجی مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: اما کود فسفات و پتاس از خارج از کشور وارد شده و این مشکلی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند به گونه‌ای که سازمان جهاد کشاورزی از ابتدای سال نتوانسته این کودها را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی بیان کرد: در مورد نهاده سم، این مهم برای استان باغی آذربایجان‌غربی بسیار مهم است اما متاسفانه مدتی است که تامین ارز چهار هزار و 200 تومانی برای حوزه سم قطع شده و به صورت نیمایی وارد کشور می‌شود.

انتهای پیام/7548/ ز

R7548/P/S6,48/CT2

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی کشاورزی قراردادی زنجیره های تولید محصولات کشاورزی پایه رویشی نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۰۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کوشش تبار در حاشیه رونمایی از داروی بوپرنورفین در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴ که با حضور استاندار البرز برگزار شد، با اشاره به وضعیت مطلوب علمی و فناوری استان البرز گفت: نگاه استاندار البرز به بحث تولید دارو، نگاهی نرم‌افزاری بوده و این اتفاق خوبی است که در استان البرز رخ داده است.

وی مطرح کرد: استان البرز با راهبری بخش دارو و دیگر زمینه‌های این حوزه وضعیت مطلوبی دارد و توانسته جایگاه خود را در زنجیره دارو پیدا کند. این استان همچنین می‌تواند در بحث تولید دارو در منطقه نیز نقش‌آفرینی کند. دارو موضوعی است که می‌تواند زمینه ساز فعالیت فرا قاره‌ای باشد.

معاون امور اقتصادی وزیر کشور عنوان کرد: این موضوع نقش‌آفرینی البرز را نیز به نمایش گذاشته که در نمایشگاه ایران اکسپو نیز مشهود است و استقبال و نظر ویژه بازدیدکنندگان از غرفه‌های استان گواه این ادعاست. توسعه زنجیره تولید دارو در البرز علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند منافع دیگری نیز نصیب استان و کشور کند و این زنجیره نه تنها نباید منقطع شود بلکه باید توسعه پیدا کند.

این محصول در اندیکاسیون‌های ضد درد و ترک اعتیاد کاربرد دارد و در دو دوز ۱۰۰ و ۳۰۰ تولید می‌شود. با توجه به اینکه بیماران سرطانی و افراد درگیر اعتیاد با دردهای مزمن به صورت مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند، این دارو با تکنولوژی هوشمند خود به صورت خودکار و به مدت یک ماه در بدن بیمار به کاهش درد کمک می‌کند.

کد خبر 6094679

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی در آذربایجان غربی
  • تحقق جهش تولید و افزایش اشتغال با ایجاد زنجیره ارزش محصولات کشاورزی