Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@05:08:15 GMT

ضرورت حفظ مکتب فکری و اعتقادی شیخ الائمه(ع) توسط شیعیان

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۱۰۹۵

ضرورت حفظ مکتب فکری و اعتقادی شیخ الائمه(ع) توسط شیعیان

حجت الاسلام مهدی توسلی, بر ضرورت حفظ مکتب فکری و اعتقادی شیخ الائمه(ع) توسط شیعیان تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام مهدی توسلی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: امام صادق (ع) ششمین امام معصوم و مؤسس مذهب شیعه جعفری بوده و در واقع مذهب شیعیان را به نام آن امام بزرگوار می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) در سال ۸۰ قمری و بر اساس برخی روایات در سال ۸۳ قمری در مدینه به دنیا آمدند، افزود: امام صادق (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان رهبری و پدری فکری و سیاسی شیعیان را تا سال ۱۴۸ قمری که در قید حیات بودند بر عهده گرفتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: اختلافات سیاسی و کشمکش‌هایی که میان بنی امیه و بنی عباس به وجود آمد نسیم رحمتی بود که وزیدن گرفت و در واقع امام صادق (ع) در ادامه مسیر امام باقر (ع) حرکت کردند.

حجت الاسلام توسلی گفت: در این راستا امام صادق (ع) به تبیین چهره روشنی از آئین و دین مبین اسلام با بیان اخبار و احادیث پرداختند تا دین را از انحرافات پاک کنند و مردم را از گمراهی که سال‌ها دچار آن شده بودند نجات دهند.

وی عنوان کرد: عصر امام صادق (ع) عصر تضارب آرا و عقاید مشهور بوده است و در زمان آن امام بزرگوار فرقه‌ها و دسته‌های مختلف ظهور و عرض اندام می‌کردند و آشوب فکری به راه می‌انداختند که در دوران مختلف بی‌نظیر بوده است.

حجت‌الاسلام توسلی بیان داشت: این فرقه‌ها، عقاید گوناگون و طبقات مسلمین را دچار مشکل می‌کردند و وضعیت جهان اسلام را دچار حاشیه عجیب می‌کردند.

این کارشناس مذهبی گفت: در عصر امام صادق (ع) فرقه‌هایی با تغییر در معرفت ذات و صفات خداوند، اصول اعتقادی، احکام عملی، تأویل آیات قرآن به عرض اندام پرداختند که در این میان می‌توان به معتزله، جبریه و … اشاره کرد که امام صادق (ع) با مبارزه‌ای عالی در مقابل آنها ایستاد.

وی تصریح کرد: در شرایط دشواری که در زمان ایشان بود و شیعه در حال نابودی بود، یعنی اسلام راستین می‌رفت که به رنگ خلفا درآید و به صورت اسلام بنی امیه‌ای یا بنی عباسی خودنمایی کند، امام دامن همت به کمر زد و به احیا و بازسازی معارف اسلامی پرداخت و مکتب علمی عظیمی به وجود آورد که محصول و بازده آن، چهار هزار شاگرد متخصص (همانند هشام، محمد بن مسلم و…) در رشته‌های گوناگون علوم بودند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: از اهم فعالیت‌های امام صادق (ع) می‌توان به بیان اعتقادی صحیح، پاسخ به شبهات و سوالات مسلمانان و غیرمسلمانان، راه اندازی کلاس‌های درس و دانشگاه بزرگ، تعلیم و تربیت شاگردان متخصص در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و در واقع امام صادق فعالیت گسترده و همه جانبه ای برای بشریت داشتند همچنین مناظرات علمی آن امام بزرگوار نیز بسیار حائز اهمیت بوده است.

حجت الاسلام توسلی ادامه داد: بیشتر بزرگان و پیشوایان اهل سنت مستقیم یا غیر مستقیم در زمره شاگردان امام صادق (ع) بودند و تعداد شاگردان آن امام بزرگوار به چهار هزار نفر می‌رسد در حالی که در هیچ دوره‌ای معصومین این تعداد شاگرد نداشته‌اند.

وی عنوان کرد: شاگردان امام صادق (ع) افراد مشهوری چون هشام ابن حکم و جابربن حیان بودند که تالیفات زیادی از آنها باقی مانده است.

این کارشناس مذهبی گفت: شیعیان باید حاصل تلاش‌های امام صادق (ع) را در زمینه‌های فکری، سیاسی و اعتقادی به صورت ارزشمند نگهداری کنند و به نسل‌های بعدی برسانند تا انحرافی رخ ندهد.

وی با اشاره به مجاهدت‌های این امام همام در راه مکتب تشیع گفت: امام صادق (ع) با تأسیس نهضت عظیم علمی و مکتب فکری و احیاگری تعلیمات اسلامی به عنوان رئیس مذهب جعفری (تشیع) شهرت یافتند.

حجت الاسلام توسلی بیان داشت: همچنین از آن جهت که عمر بیشتری نصیب آن حضرت شده است به «شیخ الائمه‌» مشهور هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: همچنین یکی از مسائلی که سبب قدرشناسی از مجاهدت‌های امام صادق (ع) می‌شود شرکت در مراسم عزاداری چه در فضای مجازی و چه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری است که امیدواریم شاهد افزایش روز افزون این مراسمات باشیم.

منبع: دانا

کلیدواژه: حجت الاسلام توسلی آن امام بزرگوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۱۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند

آیت‌الله رضا رمضانی- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) - که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این همایش، در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین، با اشاره به جایگاه مکتب اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: الحمدالله که خداوند ما را با مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا کرد. ما با اتفاق بزرگی مواجه شدیم که اسلام در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرد. هیچ کس فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی رخ بدهد. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فرصتی طلایی برای همه ایجاد شده است.

تبلیغات غربی‌ها علیه مکتب اهل‌بیت(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: امروز غول رسانه‌ای در اختیار غربی‌ها است، آنها در صدد هستند که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) را خشونت‌طلب معرفی کنند، حال آن که مکتب اهل‌بیت(ع)، مکتب مهر و مهربانی است. همه حرف‌ها برای این است که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در مقابل زور می‌ایستند، به همین جهت این نسبت را به شیعیان می‌دهند.


آیت‌الله رمضانی با اشاره به تلاش‌ها برای تحریف اسلام اظهار کرد: ما امروز با تحریف دیگری از اسلام مواجه هستیم. زمانی دشمنان با بیرون کردن کامل اسلام از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به دنبال تحریف اسلام بودند، اما اکنون غربی‌ها به دنبال معرفی اسلام لیبرال هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وظیفه مهم مبلّغان دینی را معرفی مکتب اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که سخنان ائمه معصومین(ع) را به راحتی با خواندن چند حدیث بفهمیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: «اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمی‌تواند (چنان که باید) به آن اقرار کند؛ مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است.»ما می‌خواهیم به دیگران بگوییم که اسلامِ اهل‌بیتی چیست. باید جوانان را با مکتب اهل‌بیت(ع) انس بدهیم.  

رفتار پیروان اهل‌بیت(ع)؛ معرّف مکتب و اهل‌بیت(ع)

وی افزود: امام موسی صدر، جمله‌ای دارد که خیلی زیبا است. او نقل به مضمون می‌گفت که اگر می‌خواهیم امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم، با خواندن تاریخ یا نقل آیات قرآنی ممکن نیست، چون آنها که قرآن را قبول ندارند. امروزه فقط از این طریق می‌توانیم حضرت امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم که در رفتارمان، نماینده گفتار و کردار امام علی(ع) باشیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»؛ ولی مرا با پرهیزگاری و تلاش (برای پاک زیستن) و عفت و پیمودن راهِ درست یاری دهید. اگر امام علی(ع) به خوبی معرفی شود، محبوب عالم خواهد شد. اگر امام علی(ع) را درست معرفی کنیم، در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟ دیگر ظلم نخواهد بود، توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت می‌گیرد، فقر نخواهد بود و اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود