Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردا؛ پایان مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت، تولید بیش از ۱۲۶‌ هزار دستگاه خودرو در دو ماه نخست امسال، امسال واردات بی رویه نداریم برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۸ خرداد ماه شبستان به شرح زیر است:

مهلت تعیین روش آزادسازی سهام عدالت فردا به پایان می‌رسد

امکان انتخاب روش مستقیم سهامداری از سوی مشمولان سهام عدالت در حالی از روز ۱۰ اردیبهشت در حال انجام است که این مهلت ساعت ۲۴ فردا (پنجشنبه، ۲۹ خرداد) تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار بود این امکان فراهم شود تا افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند امکان تغییر روش را در صورت تمایل داشته باشند، که به گفته حیدری سخنگوی کانون سرمایه گذاری استانی سهام عدالت این امکان به زودی فراهم می شود.

 

تولید بیش از ۱۲۶‌ هزار دستگاه خودرو در دو ماه نخست امسال

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۲۶‌ هزار و ۵۳۵ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (تولید۱۳۰‌ هزار و ۸۴۵ دستگاه خودرو)‌ افت ۳.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

برپایه این گزارش، در مدت یاد شده ۱۱۷ هزار و ۱۷۶ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان داخلی تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال افت ۴.۱‌درصدی نشان می‌دهد.

در دو ماهه امسال تولید ون با رشد ۴۷۰ درصدی به ۵۷ دستگاه و تولید وانت با رشد ۶.۸ درصدی به هشت هزار و ۳۹۲ دستگاه رسید.

افت ۸.۲ درصدی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در مقایسه با مدت مشابه پارسال و تولید تنها ۸۹ دستگاه از آنها  از دیگر نکات این آمارهاست، اما تولید اتوبوس با رشد ۲۰۰ درصدی به ۱۴۷ دستگاه رسید.

در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال همچنین ۶۷۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با دو ماهه پارسال رشد ۱۴.۲‌ درصدی نشان می‌دهد.

 

طبقه بندی واردات و اولویت بندی، برای افزایش تولید و جهش تولید/ امسال واردات بی رویه نداریم

«حمید زادبوم» شب گذشته (سه شنبه 27 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره روند واردات در سالهای اخیر گفت: در سال گذشته  43.7 دهم میلیارد دلار واردات داشته ایم. سه نوع واردات کالای سرمایه، مصرفی و واسطه ای داریم. در سال گذشته کالای واسطه ای و واسطه ای ضروری 67.3 دهم درصد و کالای سرمایه ای و سرمایه ای ضروری 13.6 دهم درصد و 17 درصد نیز کالای مصرفی و مصرفی ضروری و مابقی سایر کالاها بوده است.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در حال حاضر واردات بی رویه نداریم و نمی توانیم داشته باشیم. در سال 96، 97 و 98 به طور میانگین در کل 7 درصد کاهش واردات داشته ایم اما به طور کل در سال96 ،حدود 54.4  میلیارد دلار و در سال 97 به میزان 43.1 دهم و درسال 98 نیز 43.7 دهم واردات داشته ایم که واردات کالاهای ضروری بخشی برای ذخیره سازی بوده است به طوریکه واردات کالای اساسی در سال 98 نسبت به بقیه بیشتر بوده است بنابراین از سال 96  تا 98 واردات 7 درصد کاهش داشته است و 98 نسبت به سال 96 بیش از 10 میلیارد دلار کاهش واردات داشته ایم.

 

وی افزود: در سال گذشته بر اساس بخشنامه سال 97 حدود 1400 قلم کالا ممنوع وارداتی داشتند و مسیر ساخت داخل به سمتی رفت که واردات محدود شود. در خرداد 99 بیش از 2 هزار و 224 قلم کالا ممنوع واردات داریم و واردات بی رویه نداشته ایم بنابراین در کنار ساخت داخل و ممنوعیت ها، مواد اولیه تولید و ماشین آلات و کالای اساسی باید واردات داشته باشند اما باید تعادل برقرار باشد.

 

باید اقدامات انقلابی در سال جهش تولید داشته باشیم

«محمدرضا دیانی» شب گذشته (سه شنبه 27 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره روند واردات در سالهای اخیر گفت: برخلاف تصورات دشمن تحریم به فرصت تبدیل شده است البته موانعی هم داریم که بخش صنعت و منابع پولی به صورت محدود است و دولت برای تامین منابع خود و رفع کسر بودجه پول چاپ می کند و مجبور است این مسیر را طی کند بنابراین امسال نیز دولت باید این ریسک را در صنعت نیز بپذیرد در سال جهش تولید اقدامات انقلابی داشته باشیم.

 

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: باید به صنعتگران نیز فرصت بدهیم و اقدامات مناسب شرایط ارزی امروز باشد و در بخش تولید نیز دقت داشته باشیم.

 

دیانی گفت: باید برای تخصیص ارز به صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتر دارند دقت شود. با توجه به محدودیت ارز و نیاز به کالاهای ضروری ، مصرفی، بادوام و ماشین آلات نمی توان مانند قبل بخشنامه ای عمل کرد بلکه باید اولویت را عمق ساخت داخل قرار داد.

 

رئیس مجمع کارآفرینان افزود: اکنون در جنگ تمام عیار هستیم و باید در سال جهش تولید با سیاست گذاری درست بر ساخت داخل تاکید کنیم و تولید باید برای جلوگیری از ورادات تضمین داشته باشد که این کار نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. اساس کار در بخش صادرات مقیاس اقتصادی باید دیده شود و رانت از بین برود بنابراین دولت باید از پیشران های اقتصادی حمایت کند و بنگاه های کوچک و متوسط را برای حضور در عرصه جهانی دخالت دهدو بستر های بخش خصوصی فراهم شود.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار واردات بی رویه نداریم واردات داشته ایم دستگاه خودرو داشته باشیم سهام عدالت ساخت داخل جهش تولید دو ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۲۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، امیرجمشیدی گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

وی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی بیان داشت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشور‌ها است.

وی افزود: واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

دیگر خبرها

  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ رشد ۶ درصدی ارزش سهام تسلا
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • انتخاب رشته بیش از ۸۶ هزار داوطلب دکتری/ مهلت انتخاب رشته فردا پایان می‌یابد