Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس امور شرق آسیا گفت: ما در برابر کره‌جنوبی فقط می‌توانیم مقابله به مثل انجام دهیم، یعنی محدودیت‌هایی در مراودات خود با این کشور به وجود آوریم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روابط میان ایران و کره‌جنوبی پس از گرایش آشکار سئول به سمت آمریکا در ماجرای تحریم‌ها و بلوکه کردن اموال ایران به سردی گراییده است، تا جایی که روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌ الاوسط در گزارشی می‌نویسد: یک سال بعد از توقف واردات نفت ایران از سوی کره‌جنوبی که به‌دنبال تصمیم دولت آمریکا و در راستای سیاست فشار حداکثری اعمال شد، اکنون اختلاف بر سر اموال بلوکه شده ایران بر روابط تهران و سئول سایه افکنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

کره‌جنوبی حق ندارد اموال ملت ایران را به بهانه تحریم‌ها بلوکه کند 

در هفته‌های اخیر مسئولان ارشد کشورمان فشار بر سئول را با هدف آزاد کردن اموال بلوکه‌شده افزایش دادند و از سیاست کره‌جنوبی به‌شدت انتقاد کردند و سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی گفت: مدت‌هاست پیگیر مطالبات از کره‌جنوبی هستیم. متأسفانه کره‌جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش جریاناتی کرد که با دخالت کشورهای ثالث دچار خدشه می‌شود.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه

وی افزود: ملت و تجار ما و خود دولتی‌های ما همواره رابطه خوبی با بخش‌های مختلف در کره‌جنوبی داشتند، اما تبعیت کورکورانه کره‌جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه فشارهای آمریکا قابل قبول نیست. تحریم‌های آمریکا تصمیم خودسرانه کشوری است که قلدرمآبانه علیه کشور ما و دیگرانی که با ما ارتباط دارند، اعمال فشار می‌کند. متعجب نیستیم که عده‌ای زیر بار می‌روند؛ اما حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی به این بهانه بلوکه کنند.

نوذر شفیعی، کارشناس امور شرق آسیا در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجه و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره رویکرد سیاسی کره‌جنوبی درقبال ایران گفت: چنین رفتارهایی تابع نظم سیاسی بین‌المللی است که نحوه چینش کشورها در کنار یکدیگر را رقم می‌زند. بخشی از تعریف نظم سیاسی بین‌المللی چینش کشورها در کنار یکدیگر هست که کره‌جنوبی در این چارچوب در کنار ایالات متحده قرار گرفته، آمریکا و ارزش‌های آمریکایی را به‌عنوان قدرت هژمون پذیرفته و تبعیت از آمریکا را در چارچوب نظم سیاسی و بین‌المللی درک کرده است.

نوذر شفیعی، کارشناس امور شرق آسیا 

وی افزود: البته آمریکایی‌ها نیز خدمات مؤثری برای آن‌ها انجام می‌دهند که استقرار پایگاه‌های نظامی در کره‌جنوبی یکی از این موارد است و اقدام حمایتی در مقابل تهاجمات کره‌شمالی به‌شمار می‌رود. بنابراین طبیعی است کره‌جنوبی در نهایت زیر چتر سیاسی ایالات متحده آمریکا باشد و در چارچوب برنامه‌های آمریکا رفتار ‌کند.

ادعای خلاف واقع تحریم بانک مرکزی

ابن کارشناس شرق آسیا درباره ادعای مقامات کره‌جنوبی که تحریم‌های بانک مرکزی ایران را عامل بلوکه کردن دارایی‌های کشورمان عنوان کرده‌اند، گفت: بانک مرکزی کشورها مستقل هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند بانک مرکزی یک کشور را تحریم کند. بنابراین ادعای کره‌جنوبی که چون بانک مرکزی ایران به‌وسیله ایالات متحده آمریکا تحریم شده است، ما نیز از آن تبعیت می‌کنیم، خلاف واقع است. در وهله نخست، اگر آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کرده باشد، نفس این اقدام غلط و خلاف مقررات بین‌المللی است. دوم، اینکه آمریکا در حال بسط دادن قوانین داخلی‌ خود به عرصه بین‌الملل است، بنابراین این اقدام دومین نقض حقوق بین‌المللی است که یک کشور بخواهد قوانین خود را به فراتر از سرزمین خودش تسری بدهد. سوم، اینکه کشورهایی که از چنین رفتاری (سیاست آمریکا) پیروی می‌کنند، رفتارشان خلاف مقررات بین‌المللی است.

نوذر شفیعی عنوان کرد: از سه منظر مذکور رفتار کره‌جنوبی در تحریم بانک مرکزی ایران خلاف مقررات بین‌المللی است و علت اصلی‌ آن، نه علت‌های فنی، بلکه امور سیاسی و وابستگی سئول به ایالات متحده آمریکاست.

این کارشناس امور شرق آسیا درباره راه‌حل حقوقی پیگیری بلوکه شدن اموال ایران در کره جنوبی گفت: متأسفانه در روابط یا سیاست بین‌الملل، سیاست بر حقوق یا به عبارت دیگر قدرت بر حقوق غلبه دارد. ما در برابر کره‌جنوبی فقط می‌توانیم مقابله به مثل انجام دهیم. یعنی محدودیت‌هایی در مراودات خود با کره‌جنوبی به وجود بیاوریم.

وی افزود: متأسفانه به‌دلیل اینکه سیاست خارجی ‌ما در چرخه بسته اتفاق می‌افتد، ابتکار عمل زیادی نداریم. نیمی از صنایع کشورمان را تولیدات شرکت‌های کره‌جنوبی همچون سامسونگ و سایر برندهای لوازم خانگی این کشور قبضه کرده است.

کره‌جنوبی بخشی از رشد اقتصادی خود را مدیون ایران است، ولی به‌راحتی در حالی که منافعش اقتضا کند یا زیر فشار قرار بگیرد، تغییر رویه می‌دهد.

نوذر شفیعی عنوان کرد: این به ضعف درک ما برمی‌گردد که نمی‌دانیم چینش کشورها در سطح بین‌الملل چگونه است. این کشورها همگی سرسپرده ایالات متحده آمریکا هستند و ما یا به‌دلیل اجبار یا نداشتن درک کافی، تا جایی که بتوانیم با آن‌ها مراودات دیپلماتیک برقرار می‌کنیم، به بازار فروشی برای محصولاتشان تبدیل می‌شویم، انرژی آن‌ها را تأمین می‌کنیم و متأسفانه این موارد ناشی از درک نادرستی است که از سیاست خارجه داریم.  

وی گفت: کشورها بر مبنای منافع ملی خود عمل می‌کنند. امیدوارم ما به این درک برسیم که با آزادی عمل‌هایی که برای خود در عرصه روابط بین‌الملل به وجود می‌آوریم، بتوانیم منافع ملی خودمان را تعقیب کنیم. باید سیاست دیرینه و غلط گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌های خود در سبد یکی از کشورها و ترک بقیه کشورها را کنار بگذاریم. ما باید با کل جهان روابط متعادلی برقرار کنیم و روابط متعادلی داشته باشیم تا به‌راحتی سرمایه و منافع کشور دچار آسیب نشود.

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: آمریکا کره جنوبی نوذر شفیعی بلوکه شدن اموال ایران ایالات متحده آمریکا بانک مرکزی ایران بین المللی کره جنوبی نوذر شفیعی بین الملل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۲۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران

رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی اذعان کردند که سامانه‌های پدافندی آمریکا در جریان حمله تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، در مقابله با موشک‌های ایرانی شکست خورده‌اند.

به گزارش ایسنا، درحالی‌که رسانه‌ها و مقام‌های رژیم صهیونیستی پس از پاسخ ایران به این رژیم در پی حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق، مدعی بودند ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را رهگیری کرده‌اند، اکنون و به صورت قطره‌چکانی به شکست خود در عملیات «وعده صادق» اعتراف می‌کنند.

در میان انکارهای صهیونیست‌ها و پس از اینکه مقام‌های آمریکایی اعتراف کرده‌اند که ایران ۲ پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است، امروز (چهارشنبه) نیز رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد سامانه‌های پدافندی آمریکا که در جریان حمله ایران مورد استفاده قرار گرفت، در منهدم کردن بیشتر موشک‌های بالستیک ایرانی موفق عمل نکرد و شکست خورد.

در این گزارش آمده است از میان هشت موشکی که از دریا و با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی شلیک شدند، تنها ۲ مورد موفق عمل کرد.

اخیرا سردار سرتیپ پاسدار «رمضان شریف» سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت «در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود».

او گفت: هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، کشور شیعیان و اهل بیت (ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

طبق گزارش‌ها، عملیات وعده صادق علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • پلیس، گرداننده فراری چند شرکت هرمی را به کشور بازگرداند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • اقدام پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد برای مقابله با ریزگردها
  • اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران
  • دروغگویی BBC برای خون‌شویی
  • آتش سوزی در جایگاه سوخت سی ان جی آستارا
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران