Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-همزمان با پایان اجرای سیاست قرنطینه عمومی در برخی از کشورهای جهان این سوال مطرح است که سطح خطر(ریسک) انجام هر یک فعالیت‌های عادی روزانه در ابتلا به ویروس کرونا چقدر است؟

این سوال با پنج متخصص بیماری‌های همه‌گیر(اپیدمیولوژیست) در میان گذاشته و شده و آنها در پاسخ‌های خود تلاش کرده‌اند تا ۱۱ فعالیت‌ روزمره را با ثبت امتیاز ۱ تا ۵ از نظر سطح مختلف خطر ایجاد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ دسته‌بندی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رایان مالوش، محقق دانشگاه میشیگان آمریکا در پاسخی کلی به این سوال گفت که فعالیت‌های با ریسک بالاتر اموری هستند که محیط‌های بسته و دارای سیستم تهویه ضعیف و با حضور افراد زیادی انجام می‌شود و در مقابل فعالیت‌های کوتاه‌مدت خارج از محیط‌های بسته که با رعایت فاصله اجتماعی مناسب انجام می‌گیرد، کمترین میزان خطر سرایت ویروس کرونا را دارند.با این حال، سطح خطر تعیین شده از سوی این متخصصان به تفکیک فعالیت‌های روزانه بدین ترتیب است:
مراجعه به پزشک: ۲.۱
به دلیل رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های درمانی و انجام مداوم آزمایش‌های غربال‌گری در میان کادرهای درمانی، مراجعه به پزشک یکی از کم‌خطرترین کارهای روزانه است.
رفتن به پیک‌نیک: ۲.۳
اگر مردم وقتی که مشغول خوردن نیستند حتما ماسک بزنند و قبل از غذا خوردن نیز دست‌های خود را ضدعفونی کنند و غذا و نوشیدنی خود را نیز به اشتراک نگذارند، رفتن به پیک‌نیک با رعایت فاصله لازم، ریسک پایینی خواهد داشت.
ملحق شدن بچه‌ها به هم‌بازی‌هایشان: ۲.۴
بازی کودکان در دسته‌های کوچک و انجام فعالیت‌هایی که به تماس فیزیکی منجر نشود، چندان خطری ندارد ولی با افزایش سن آنها به سطح نوجوانی و جوانی سطح این خطر بدون رعایت فاصله اجتماعی لازم به ۴ وحتی ۵ می‌رسد.
انجام خرید: ۲.۵
اگر وقتی وارد مراکز خرید و مغازه‌ها می‌شوید، ماسک پوشیده باشید و فروشندگان هم ماسک بر دهان و بینی خود داشته باشند، خطر خرید رفتن در حد متوسط است.

بازگشت به محل کار: ۲.۶
خطر متوسط بازگشت به سر کار در شرایطی است که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله میان همکاران، تمامی کارکنان نسبت به اهمیت حساسیت آنها به بروز هرگونه علائم بیماری کووید-۱۹ متعهد باشند و حتی بخش منابع انسانی شرکت‌ها کارکنان را به انجام آزمایش پادتن(آنتی‌بادی) تشویق کند.
دیدار بزرگان فامیل: ۳.۲
با توجه به آسیب‌پذیری افراد مسن‌تر در برابر ویروس کرونا، دیدارهای خانوادگی با حضور آنها حتی با وجود رعایت فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک و ضدعفونی دست‌ها ریسک پایینی ندارد.
مراجعه به آرایشگاه: ۳.۴
مراجعه به آرایشگاه تنها در شرایطی ریسک بالایی ندارد که آرایشگر و مراجعه‌کننده فاقد علائم بیماری باشند و در طول مراجعه مشتری نیز دو طرف ماسک خود را در طول ارائه خدمات حفظ کنند. همچنین آرایشگاه محل مراجعه نیز باید نسبت به رعایت امور بهداشتی حساس باشد.
رفتن به رستوران: ۳.۴
غذا خوردن دسته‌جمعی در رستوران‌های دارای محیط باز کم خطر از محیط بسته خانه است به ویژه آن که فاصله اجتماعی بین میز مشتریان رعایت شده باشد و کارکنان رستوران نیز ضمن داشتن محافظ‌های چهره از دست‌کش و مواد ضدعفونی کننده برای افزایش سطح بهداشت رستوران استفاده کرده باشند.
برگزاری میهانی شبانه: ۳.۸
اگر در دعوت افراد وسواس به خرج دهید و تعدادی را دعوت کنید که رعایت فاصله مناسب بین آنها در محیط خانه ممکن باشد، ریسک سرایت ویروس کرونا همچنان در سطح متوسط خواهد بود. البته نباید فراموش کنید که حتما به میهمانان خود تاکید کنید که اگر کوچک‌ترین علامتی از بیماری کووید-۱۹ احساس می‌کنند شب به خانه شما نیایند چون بازگرداندن آنها در جریان میهمانی کار سختی است.
اعزام بچه‌ها به اردوهای تابستانی: ۳.۹
برگزاری اردوهای دسته‌جمعی با حضور معلمان و مربیانی که غربالگری نشده‌اند، برای بچه‌ها خطرناک است چون که جلوگیری از برخی فعالیت‌های جمعی از جمله غذا درست کردن و خوردن، ورزش و خوابیدن دسته جمعی بدون رعایت فاصله لازم ممکن نیست.
استفاه در وسایل نقلیه عمومی: ۴.۱
حتی اگر دستکش بپوشید، ماسک بزنید و مدام دست‌های خود را تمیز کنید باز هم سوار شدن به واگن‌های شلوغ مترو پرخطر است. حداقل اتوبوس‌های شهری شلوغ، پنجره‌های خود را به هنگام تردد باز بگذارند تا شاید قدری از خطر کاهش یابد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: فاصله اجتماعی ویروس کرونا رعایت فاصله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوطی دراکولا ؛ این خون آشام عاشق میوه است! (+تصاویر)

عصر ایران - طوطی پسکی (Pesquet's parrot) با نام علمی Psittrichas fulgidus به نام طوطی دراکولا و طوطی کرکس نیز شناخته می شود. این پرنده عضوی از خانواده Psittaculidae است. طوطی دراکولا تنها گونه سرده خود یعنی Psittrichas است. این پرنده بومی جنگل های بارانی تپه ای و کوهستانی در گینه نو است.

طوطی دراکولا یک طوطی بزرگ با درازای کلی تقریبا 46 سانتیمتر و وزن 680 تا 800 گرم است. پرهای آن به رنگ سیاه، خاکستری و قرمز است. پرنده نر بالغ دارای یک لکه قرمز پشت چشم خود است که در پرنده ماده بالغ دیده نمی شود. در مقایسه با بیشتر طوطی های دیگر، اندازه سر طوطی دراکولا کوچک به نظر می رسد. پوست سیاه و برهنه صورت و نوک نسبتا بلند و قلاب دار تا حدی در این زمینه موثرند.

سر فاقد پر ظاهری کرکس مانند به این طوطی می بخشد که دلیل انتخاب نام طوطی کرکس است. همچنین، رنگ های سیاه و قرمز پرها که شبیه به شنل دراکولا به نظر می رسد، موجب شده تا این پرنده به نام طوطی دراکولا نیز مشهور شود.   

طوطی پسکی یک پرنده میوه خوار است که رژیم غذایی آن بیشتر شامل چند گونه انجیر می شود. گاهی اوقات، میوه های دیگر، گل ها، دانه ها و شهد نیز در رژیم غذایی این حیوان جای می گیرند. قسمت برهنه سر احتمالا نوعی سازگاری برای جلوگیری از کثیف شدن پرها با میوه های چسبنده است.

اگرچه به طور معمول مهاجرت نمی کنند، اما طوطی های دراکولا با توجه به شرایط در دسترس بودن میوه می توانند به صورت فصلی جابجا شوند.

اطلاعات چندانی درباره عادات تولیدمثلی طوطی دراکولا در طبیعت وجود ندارد. به طور معمول این پرنده دو تخم در لانه خود می گذارد که در حفره های درختان ساخته می شود.

طول عمر این طوطی ها در طبیعت بین 20 تا 40 سال است.

طوطی های دراکولا به طور معمول به صورت جفت یا در گروه هایی 10 تا 20 تایی دیده می شوند. هنگام پرواز، این پرنده از روند متناوب بال زدن سریع و گلایدهای کوتاه استفاده می کند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طوطی مشهور ، کار جدید بیرون داد! (فیلم)

دیگر خبرها

  • الزام رعایت ملاحظات ایمنی و اچ‌اس‌ئی هنگام تعمیرات نیروگاه ها
  • واقعا آب چاه بخوریم بهتر از آب‌معدنی است؟ | روغن‌های زیرو ترانس تاییده بهداشت دارند
  • تمام برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و در مبدا تولید نمونه‌برداری می‌شود
  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  • آب‌ بسته بندی چه مزیت هایی دارد
  • چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • هشدار سطح زرد دریایی برای گیلان
  • روزانه چند ساعت بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • طوطی دراکولا ؛ این خون آشام عاشق میوه است! (+تصاویر)