Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-27@19:50:41 GMT

آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۳۱۶۴

آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران ادامه دارد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حبیب‌الله عاملی مقدم نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه شهر گچساران از شهرهای جنوبی و گرم استان کهگیلویه و بویراحمد است گفت: این شهر به بام نفتی ایران معروف است و بعد از اهواز بزرگ‌ترین معادن نفت و گاز کشور در شهر گچساران قرار دارد. در حالی که کمترین امکانات را در حوزه حفاظت از محیط زیست دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های زاگرس تصریح کرد: چند سالی است که جنگل‌های شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد دچار آتش‌سوزی شده و ده‌ها هکتار از این جنگل‌های ارزشمند به خاکستر تبدیل می‌شود. درحالی‌که می‌شود با استخدام نیروی انسانی و یگان حفاظت از محیط‌زیست از خسارت به این سرمایه ملی جلوگیری کرد تا هرساله شاهد از بین رفتن درختان صدساله بلوط و جانوران وحشی نباشیم.

نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها افزود: متأسفانه انواع گیاهان و حیوانات در این آتش‌سوزی‌ها از بین می‌روند که بسیار دردناک و زیان‌بار است. حیواناتی مانند لاک‌پشت، مار، سنجاب، کفتار، روباه و … زنده در آتش می‌سوزند و ما کاری انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد، جنگل‌های زاگرس پس از شمال کشور رتبه دوم را از نظر وسعت در کشور دارند و حدود ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. باوجود این وسعت از جنگل در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران جمعاً ۱۶۰ نفر در محیط‌زیست در استان فعالیت دارند که از این ۱۶۰ نفر تنها ۸۶ نفر محیط‌بان هستند و سهم شهر گچساران از این تعداد نیرو که درگیر بزرگ‌ترین آتش‌سوزی در کشور است، تنها ۱۵ نفر است. این در حالی است که این شهرستان دارای ۳ منطقه حفاظت‌شده کوه خامی، کوه دیل و کوه سرخ است.

عاملی مقدم هم‌چنین در خصوص اعتبارات محیط‌زیست استان نیز گفت: متأسفانه کل اعتبارات محیط‌زیست استان در سال ۳.۷ میلیارد تومان است؛ و از این مبلغ نیز ۱ میلیارد تومان سهم شهر گچساران است که تنها ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: باوجوداینکه تمام آتش‌سوزی‌های استان در شهرستان گچساران رخ داده است اما محیط‌زیست این شهرستان تنها ۲۵ نفر نیرو دارد که ۲ نفر از آن‌ها نیز مشاور هستند.

وی بابیان اینکه تقریباً در آتش‌سوزی‌های اخیر ۴۳۵ هکتار از جنگل‌ها از بین رفت ادامه داد: این در حالی است که گچساران ضعیف‌ترین امکانات در حوزه حفاظت از محیط‌زیست را دارد. برای مثال این شهرستان تنها ۵ دستگاه دمنده برای خاموش کردن آتش دارد که نسبت به وسعت آتش‌سوزی اصلاً به چشم نمی‌آید. همچنین ابتدایی‌ترین وسایل مانند لباس آتش‌نشانی را ندارد و حتی توان این را ندارد که برای کسانی که برای مهار آتش تلاش می‌کنند غذا و خوراک تهیه کند.

عاملی مقدم از مسئولان کشوری خواست تا فکری جدی برای جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس کنند و افزود: پیشنهاد ما این است که برای فصل گرم که خطر آتش‌سوزی بالاست حفاظت از محیط‌زیست را به پیمانکاران خصوصی واگذار کنند تا بتوانند به‌صورت جدی مراقب جنگل‌ها باشند؛ و از سوی دیگر برای ۵ یا ۶ ماه گرم سال چند بالگرد آتش‌نشان در استان مستقر کنند تا بدون تشریفات اداری هر چه سریع‌تر نسبت به مهار آتش اقدام شود.

وی ضمن ابراز تأسف از عملکرد ضعیف مسئولین کشوری گفت: در این حادثه تنها نیروهای مردمی پای‌کار بودند که باید تشکر جدی از آن‌ها شود. البته خوشبختانه سپاه پاسداران نیز وارد عمل شد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد و شهردار گچساران نیز در حد توان برای مهار آتش اقدام کردند.

وی بابیان اینکه هنوز آتش‌سوزی به‌صورت کامل مهار نشده است بیان کرد: آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان گچساران هنوز ادامه دارد و با مهار یک‌خطه در منطقه دیگری آتش‌سوزی شروع می‌شود. متأسفانه واکنش به مهار آتش‌سوزی بسیار کند است و بعد از دو یا سه روز و پس از نابودی چند هکتار جنگل کمک‌ها تازه می‌رسد. درحالی‌که اقدام اولیه می‌تواند از این فاجعه جلوگیری کند.

انتهای پیام/

20 / 20 نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در شورای عالی استان‌ها حبیب‌الله عاملی مقدم آتش‌سوزی آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران جنگل‌های زاگرس

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آتش سوزی آتش سوزی در جنگل های گچساران جنگل های زاگرس آتش سوزی در جنگل حفاظت از محیط زیست شهرستان گچساران جنگل های زاگرس شهر گچساران آتش سوزی ها عاملی مقدم مهار آتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۳۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد

همشهری آنلاین – مجیدجباری: در حالی که وسعت و تعداد آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری را تجربه کرد و به نسبت، سال آرام طبیعت ایران نام گرفت، اما سال ۱۴۰۲ آتش سوزی طبیعت ایران هم به لحاظ تعداد و هم از نظر وسعت با افزایش چشمگیری مواجه شد. این درحالی است که براساس آخرین داده‌های آماری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به صورت میانگین سالانه بیش از ۲۱هزار هکتار جنگل‌ و مرتع ایران در آتش می‌سوزد.

حالا علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور از وقوع هزار و ۷۰۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۱۲ هزار و ۴۳۰ هکتار در عرصه‌های منابع طبیعی طی سال گذشته خبر داد و گفت:« بررسی این آمار در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۸۲ درصدی تعداد آتش سوزی ها و ۳۲۳درصدی مساحت آتش سوزی‌ها را نشان می دهد. آتشی که به گفته عباسعلی نوبخت، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عامل ۹۵درصد آن عامل انسانی دارد.

سیدناصرالدین عمادی،مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اما درگفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کشور بیان کرد: «حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را می‌توان به شکل‌های سطحی، تنه‌ای، تاجی و زیرزمینی مشاهده کرد که در کشور ما اکثر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی به شکل سطحی اتفاق می‌افتد.»

قلب سبز ایران، هیزم آتش کباب و قلیان | ۸.۵ میلیون مترمکعب جنگل در سال ذغال می‌شود | روزانه ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور ازبین می‌رود + اینفوگرافیک

او افزود: «عوامل مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»

او تصریح کرد: «گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ و وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره... از دیگر عوامل آتش سوزی در طبیعت و عرصه‌های منابع طبیعی کشور است.»

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ساعات آتش سوزی در طبیعت ایران اشاره کرد و گفت: «با بررسی آمارهای موجود، بیشترین ساعات حریق در شبانه‌روز بین ساعت ۱۲ظهر تا ۱۸ است. ضمن اینکه در عرصه های شمالی کشور ماه‌های آذر، دی و بهمن و در عرصه های خارج از شمال، خرداد، تیر و مرداد، حادترین ماه‌های حریق هستند و روزهای تعطیل و آخر هفته نیز بحرانی‌ترین روزهای وقوع حریق در هفته به حساب می آیند.»

کد خبر 847542 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها منابع طبیعی آتش‌ سوزی گیاهان و درختان محیط زیست جنگل حریق محیط زیست ایران محیط زیست سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

دیگر خبرها

  • کمبود آمبولانس بزرگترین چالش اورژانس کشور است
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • اجلاسیه ۲٠۸ شهید ارتشی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران آغاز شد
  • ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاس شهدای ارتش
  • ادای احترام فرمانده کل ارتش به مقام شامخ شهدا در گچساران + عکس
  • ورود فرمانده کل ارتش به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • ورود فرمانده کل ارتش ایران به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • فرمانده کل ارتش میهمان کهگیلویه و بویراحمدی‌ها