Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@07:57:26 GMT

درباره مناطق شکار ممنوع استان تهران چه می‌دانیم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۳۴۶۷

درباره مناطق شکار ممنوع استان تهران چه می‌دانیم؟

استان تهران تا سال گذشته دارای ۳ منطقه شکار ممنوع بود اما با توجه به ارتقای منطقه شکار ممنوع کاوده به پناهگاه حیات وحش اکنون مناطق چهارگانه محیط زیست در استان تهران شامل سه پارک ملی، سه اثر طبیعی ملی، چهار منطقه حفاظت شده، یک پناهگاه حیات وحش و همچنین دو منطقه شکار ممنوع است.

به گزارش ایسنا،  منطقه شکار ممنوع به مناطقی گفته می‌شود که تنوع زیستی ویژه‌ای دارند اما به‌دلیل شکار بی‌رویه جمعیت جانوری آن‌ها رو به کاهش است و از این رو به حمایت نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌دلیل وجود تنوع زیستی تحت مدیریت محیط زیست در منطقه شکار ممنوع کاوده از دهه ۷۰ شمسی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست درآمد و برای اولین بار در سال ۸۱ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد. در حال حاضر بعد از ۱۷ سال با مساحت ۷۶ هزار و ۹۰۰ هکتار به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت و در دامنه جنوبی رشته‌ کوه‌ البرز و در شرق و جنوب شهرستان فیروزکوه قرار دارد.

این منطقه مجموعه‌ای است کوهستانی که اختلاف ارتفاع بین قسمت‌های مختلف آن نسبت کم است از این رو از چندین نقطه تمامی منطقه در معرض دید قرار می‌گیرد. بلندترین قله پناهگاه حیات وحش کاوده ۲۹۱۴ متر ارتفاع دارد و با توجه به پوشش گیاهی مناسب، متنوع و آب کافی یکی از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش به حساب می‌آید.

سعید محمودی- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران- یکی از دلایل ارتقای منطقه شکار ممنوع کاوده به پناهگاه حیات وحش را افزایش پشتوانه حفاظتی از گونه‌های ارزشمند جانوری مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، روباه ترکمنی، افعی البرزی و دماوندی، کبک دری و هما و قزل آلای خال قرمز معرفی کرد و گفت: این گونه‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی در طبقه‌بندی تهدید و در معرض خطر انقراض ملی هستند.

منطقه شکار ممنوع لار  به مساحت حدود ۳۷۸۱۸ هکتار از سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد. این منطقه در شمال شرقی و در حاشیه جنوب شرقی پارک ملی لار قرار دارد

در مجموع حدود ۴۰۵ گونه گیاهی و ۱۵۹ گونه جانوری از رده پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در پارک ملی و منطقه شکار ممنوع لار شناسایی شده‌اند.

مناطق تحت مدیریت و حفاظت ادارهکل حفاظت محیط زیست استان تهران- سازمان حفاظت محیط زیست

منطقه شکار ممنوع کوه‌سفید نیز با مساحت حدود ۱۱۱۰۰۵ هکتار از سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده است و در استان‌های تهران و سمنان قرار دارد همچنین بخشی از شهرستان دماوند را نیز در بر می‌گیرد.

این منطقه یکی از اکوتون‌های (بوم‌مرز) با ارزش مابین البرز و کویر و حیات وحش عمده این منطقه گربه پالاس، گرگ ، قوچ و میش ، کبک و تیهو است.همچنین از رودخانه‌های مهم آن می‌توان به رودخانه دو آب و شاه بلاغی اشاره کرد و بسیاری از گونه‌های با ارزش گیاهی از جمله «بنه» در این منطقه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در پی شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در ایران، اداره کل محیط زیست استان تهران به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ورود به مناطق تحت مدیریت محیط زیست در حوزه استان تهران را ممنوع اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شکار منطقه حفاظت شده محیط زیست کروناویروس پناهگاه حیات وحش منطقه شکار ممنوع حفاظت محیط زیست محیط زیست استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۳۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)

به‌تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی، مبنی‌بر شکار یک پلنگ ایرانی در پارک ملی هِنگول بلوچستان پاکستان، منتشر شده است. این نژاد از پلنگ در معرض خطر انقراض است.

به گزارش فارس، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید