Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@09:38:24 GMT

بدعت‌گذاری خطرناک آژآنس در پرونده هسته ای ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۴۰۰۱

بدعت‌گذاری خطرناک آژآنس در پرونده هسته ای ایران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران به بازرسان آژانس اجازه نداده است به دو مکان مورد نظر آنها به منظور بازرسی هسته ای، دسترسی داشته باشند. 

رافائل ماریانو گروسی در سخنانی در آغاز نشست شورای حکام آژآنس، اعلام کرد بیش از چهار ماه است که ایران اجازه دسترسی به این دو مرکز را نداده و حدود یک سال است که از گفت‌ و گوی جدی درباره مسایل مرتبط با فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده احتمالی در این مراکز خودداری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از تهران خواسته است، اجازه دسترسی سریع بازرسان آژآنس را به این دو مکان صادر کند. 

بخشی از ادعای گروسی، وجود مکان‌های اعلام نشده از جمله در آباده و تورقوزآباد است. برخی منابع غربی با استناد به گزارش سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی هستند ایران در این مکان ها فعالیت‌های هسته‌ای داشته و آنها را از بین برده است و اکنون باید درباره آن پاسخ گو باشد. 

به گزارش رویترز، دیپلمات هایی که آژانس را دنبال می کنند، می گویند تصمیم به بازرسی این دو سایت بر اساس اطلاعاتی است که منابع اطلاعاتی اسرائیل در اختیار آژانس قرار داده و آن را "آرشیو" فعالیت های گذشته می خوانند. 

این ادعا در چارچوب مواردی مطرح می شود که PMD نامیده می شود: ابعاد احتمالی فعالیت های نظامی ایران در گذشته. پرونده PMD سال هاست که بسته شده و اصولا یکی از مبانی نهایی شدن برجام، مختومه اعلام شدن PMD است. 

اما نکته جنجالی و مهم تر در در این زمینه، استناد آژانس به ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران است. 

اسرائیل با وجود آن که عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است، به پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی (NPT) نپیوسته، برنامه های هسته ای آن تحت نظارت بازرسان آژانس نبوده، و  بمب اتمی دارد. 

موسسه بین المللی تحقیقات صلح (Sipri) مستقر در استکهلم روز دوشنبه در گزارش سالانه خود اعلام کرد اسرائیل احتمالا تعداد کلاهک های هسته ای خود را از 80 مورد در سال 2019 به 90 کلاهک در سال 2020 افزایش داده است. بنا بر اعلام سیپری، تعداد واقعی این کلاهک ها می تواند بیشتر باشد زیرا مقامات اسرائیلی در خصوص توانمندی های اتمی تل آویو اطلاع رسانی نمی کنند.

به گزارش سیپری، اسنادی که از حالت طبقه بندی شده دولت آمریکا و اسرائیل خارج شده نشان می دهد اسرائیل در اوایل دهه 1960 و احتمالا با همکاری آمریکا ساخت تسلیحات اتمی خود را آغاز کرده است. در سال 2015 نیز موسسه علوم و امنیت بین الملل مستقر در واشنگتن اعلام کرده بود، اسرائیل دستکم 115 کلاهک هسته ای تولید کرده است. 

و اما ایران عضو ان پی تی است، برنامه های هسته ای آن تحت نظارت کامل آژانس قرار داشته و بیشترین موارد بازرسی هسته ای بین المللی در آن صورت گرفته است و پروتوکل الحاقی ان پی تی را نیز داطلبانه اجرا کرده است. طبق گزارش اجرای پادمان در سال ۲۰۱۹، آژآنس  تنها در سال گذشته ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام داده است، که به گفته نماینده ایران در این نهاد بین المللی، این نتیجه اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی است. از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده در سال 2018، در میان کشورهای دارنده موافقت نامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی ان پی تی،  تا آن سال هزار و 124 مورد بازرسی صورت گرفته بود که 989  مورد آن در ایران رخ داد. یعنی چیزی حدود 88 درصد. به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مجموع 22 درصد بازرسی های این نهاد در سراسر دنیا، در ایران صورت می گیرد. از طرفی روزانه 6 بازرس آژانس در ایران حضور دارند تا برنامه های هسته ای کشورمان تحت نظارت کامل آژانس باشد. 

با این وجود، ایران همواره برای ادامه همکاری با آژانس اعلام آمادگی کرده است. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می گوید "شیوه پاسخ گویی ایران به آژانس بر اساس مبنای پادمانی به این صورت است که بر اساس ماده ۶۹ پادمان که بین ایران و آژانس منعقد شده است، ایران اطلاعاتی را به آژانس می‌دهد که در اصطلاح به آن "گزارش" می‌گویند. آژانس بعد از آن می‌آید و راستی آزمایی می‌کند، بعد از راستی آزمایی اگر سؤالی داشته باشد مطرح می‌کند، بعد از آن هم اگر سؤالی داخل سایت داشته باشد مطرح می‌کند و ایران به آن دسترسی می‌رسد. اجازه بازرسی از هر مکانی در ایران توسط آژانس در صورت ارائه اسنادی داده می‌شود که آن اسناد- که به کشور عضو ارائه می‌شود- متقن باشد. بر این اساس هر سؤالی نمی‌تواند مطرح شود چرا که آژانس یک تشکیلات تحقیقاتی نیست بلکه نظارتی است، باید گزارشی یا اطلاعاتی داده شود، سپس بیاید و اطلاعات را بررسی کند."

در همین حال سه کشور اروپایی امضا کننده برجام – آلمان، انگلیس و فرانسه- از تهران خواسته اند به بازرسان آژانس اجازه دهند به سایت های مورد نظرشان در ایران دسترسی کامل بدهد. گزارش ها حاکی است که این سه کشور در نظر دارند علیه ایران به اقدامات دیگری نیز روی آورند. رویترز با اشاره به پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی اروپایی ها در نشست شورای حکام آژانس، به نقل از یک دیپلمات غربی گزارش داد " سه کشور اروپایی نمی توانند عقب نشینی کرده و کاری نکنند." کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس اعلام کرده است اگر این سه کشور، چنین گام هایی بردارند، ایران نیز چاره ای نخواهد داشت مگر آن که واکنش متقابل نشان دهد. 

به نظر می رسد اروپایی ها نیز همکاری گسترده ایران را با آژانس و نیز پایبندی آن به برجام را نادیده گرفته اند. از زمان امضای این سند در سال 2015 آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمام گزارش های خود از پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی اش خبر داده بود. و بعد از خروج آمریکا از برجام، و همچنین تعلل اروپا در ادای تعهداتشان از جمله در زمینه نقل و انتقالات مالی، جمهوری اسلامی ایران نیز در چند مرحله – طبق برجام- تعهدات برجامی خود را کاهش داده است. 

به نظر می رسد آژانس بین المللی انرژی اتمی با تن دادن به خواسته های رژیم صهیونیستی و نیز حامی اصلی آن آمریکا، در پرونده هسته ای ایران، از وظایف حقوقی و ذاتی خود دور شده و در حال بدعت گذاری خطرناکی است. این امر نه تنها اعتبار آژانس که امنیت جهانی را هدف قرار داده است. 

منبع: الف

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی هسته ای فعالیت ها سه کشور بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۴۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

به گزارش فارس به نقل از آناتولی، روسیه هشدار داد تسلیحات هسته‌ای آمریکا در صورتی که در لهستان استقرار یابند به عنوان اهداف جنگی مشروع در نظر گرفته خواهند شد.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

زاخارووا در یک نشست مطبوعاتی از اظهارات چند روز پیش «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان در یک مصاحبه که آمادگی کشورش برای میزبانی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا را اعلام کرده بود انتقاد کرده و این موضع رئیس جمهور لهستان را «تحریک آمیز» خواند.

زاخارووا بیان داشت: «طرح چنین صحبت‌های تحریک‌آمیزی از سوی رهبران لهستان اتفاق جدیدی نیست. مقام‌های لهستانی بلندپروازی خودشان برای آن که به شکل سفت و سخت‌تری به تسلیحات هسته‌ای آمریکایی مستقر در اروپا متوسل شوند پنهان نکرده‌اند و از مدت‌ها پیش درباره آن حرف زده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد حرف‌های مقام‌های لهستانی درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای همواره با سیاست خصمانه آن‌ها نسبت به روسیه ارتباط مستقیم داشته است.

او در نشست مطبوعاتی هشدار داد: «همانطور که می‌دانید در صورتی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان مستقر شوند به سرعت فهرست اهداف مشروع روسیه مربوط به وضعیت تقابل نظامی مستقیم با ناتو به‌روزرسانی خواهد شد.»

زاخارووا در این نشست در واکنش به تصمیم اخیر سوئیس برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه به ارزش ۳.۱۴ میلیارد دلار شامل ذخایر حاکمیتی متعلق به بانک مرکزی روسیه گفت: «در اینجا نباید درباره مسدود کردن صحبت شود بلکه یک اختلاس، دزدی و راهزنی اتفاق می‌افتد.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد یک چنین اقداماتی «به مثابه نقض فاحش هنجارهای قوانین بین‌المللی، شامل اصول برابری حاکمیتی کشورها و منشور سازمان ملل است.»

او ادامه داد: «هر گونه دست‌اندازی به منافع و حقوق مالکیتی کشور ما، صرف نظر از هر نامی که روی آن بگذاریم، چیزی به جز یک دزدی وقیحانه و خودسرانه در نظر گرفته نمی‌شود.»

او در این مورد نیز هشدار داد روسیه بر مبنای اصل مقابله به مثل به آن پاسخ خواهد داد و تدابیر تلافی‌جویانه‌ای که لزوما متقارن نخواهند بود اتخاذ خواهد کرد.

زاخارووا بیان داشت مسکو ابزارهای اقتصادی و سیاسی متعددی برای پاسخ به اقدامات غیردوستانه دارد که در صورتی که مقام‌های سوئیس بر اجرای یک چنین دسیسه‌های ناعادلانه‌ای اصرار بورزند، کشور آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • توضیحات کریمی قدوسی درباره توئیت جنجالی خود برای ساخت بمب اتمی در طول یک هفته