Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دیروز محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از استانبول، به مسکو سفر کرد؛ روسیه همسایه شمالی کشورمان از ابعاد متفاوتی برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد و گواه این موضوع هم بیست‌ونهمین سفر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه ایران به روسیه در طول ۷ سال گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اهمیت نگاه به شرق در دستگاه دیپلماسی کشورمان، رابطه با همسایگان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ در این میان مراودات سیاسی ایران به ویژه در سال‌های اخیر از موقعیت برجسته تری برخوردار بوده است، از همکاری برای برقراری صلح در سوریه تا وِتو کردن قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت توسط روسیه همه حاکی از هم‌پوشانی سیاسی دو کشور با یکدیگر است.

محوریت گفت‌وگوها در مسکو

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در راس هیئتی سیاسی وارد مسکو شد و با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد؛ او در بدو ورود در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به روابط تهران - مسکو اظهار کرد که «ایران و روسیه دارای روابط راهبردی هستند و ضرورت دارد که دو کشور همواره در حال مشورت باشند و شرایط ویژه بین‌المللی در زمان کنونی موجب می‌شود که این ضرورت دو چندان شود.»

او همچنین تشریح کرد که کشور‌های غربی به ویژه آمریکا در شورای حکام و در شورای امنیت مشغول تلاش‌هایی برای بر هم زدن مبانی نه فقط برجام، بلکه روابط بین‌الملل هستند. آمریکا در ماه‌های گذشته نیز نشان داده است که کلا مخالف توافقات بین‌المللی است. خروج آمریکا از WHO، آخرین نمونه‌اش بود که یک سازمان کاملا تخصصی را که ایران هم با آن رابطه بسیار پررنگی دارد، برای پوشاندن ضعف‌های داخلی خودش تبدیل به یک بحث سیاسی کرد. باید از همه جهات با این سیاست مقابله کرد.»

ظریف در این گفت‌وگو تاکید کرد که در قبال تلاش آمریکا برای طولانی‌تر کردن محدودیت‌های تسلیحاتی که جزء مهم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و از دست‌آورد‌های مهم برجام است و آمریکایی‌ها در آن زمان پذیرفته‌اند، آنها الان می‌خواهند به دلیل تغییر رژیم خودشان تعهداتشان را زیر پا بگذارند، موضع ما، روسیه و چین و تعدادی دیگر از کشور‌ها در این زمینه کاملا همسان است و اروپایی‌ها هم تا حد زیادی همراهی دارند.»

صحبت‌های ظریف در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی باز می گردد؛ این تحریم‌ها حدود ۵ ماه دیگر به پایان می‌رسد، اما آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا آن را مجددا تمدید کنند.

البته در نشست خبری وزرای امور خارجه ایران و روسیه، ظریف از اعلامیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ارتقای حقوق بین‌الملل خبر داد که به امضای خودش و لاوروف رسید و اظهار کرد «حقوق بین‌الملل از نظر رژیم جدید آمریکا هیچ معنا و مفهومی ندارد.»

او همچنین با اشاره به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد «درباره حرکت بسیار خطرناک آمریکا در مورد برجام در آژانس و شورای امنیت گفت‌وگو کردیم. آمادگی داریم از کمک روسیه و از همکاری روسیه برای ادامه شفافیت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کنیم. اگر آژانس بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند، برخورد مناسبی در آن زمینه خواهیم داشت.»

البته ظریف در این نشست اعلام کرد که موافقت روسیه را برای برگزاری نشست مجازی سران سه کشور ضامن روند آستانه دریافت کرده است و به محض فراهم شدن شرایط، سرگئی لاوروف به ایران سفر خواهد کرد.

آنچه ایران و روسیه را در کنار یکدیگر قرار داده است

دلایل متفاوتی می‌تواند باعث نزدیکی و یا دوری دو دولت شود، اما امروزه تلاش برای ثبات خاورمیانه، خروج نیرو‌های خارجی از منطقه و ایستادگی مقابل یک‌جانبه گرایی آمریکا باعث نزدیکی بیش از پیش تهران و مسکو به یکدیگر شده است؛ اما جدای از این دلایل، روسیه عضوی از برجام و یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و این موضوع به خودی خود باعث ایجاد نقطه اشتراکی دیگر در روابط دو کشور می‌شود.

از سوی دیگر با نزدیکی به زمان به پایان رسیدن تحریم‌ها علیه ایران و از سوی دیگر تلاش‌ها و رایزنی‌های آمریکا برای تمدید آن، به نظر می‌رسد که روسیه یکی از گزینه‌هایی خواهد بود که در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت هر گونه تمدید تحریمی را وِتو خواهد کرد.

امروز اتحاد سه قدرت بزرگ (ایران، روسیه، چین) برای مقابله با آمریکا، بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی منطقه و جهان داشته است. برخی رسانه‌های مهم خارجی و بین‌المللی این مثلث را «مثلث جدید قدرت» نامیدند و آن را «بی‌سابقه» و «گسترده» توصیف کردند. در این میان ترکیه نیز نقش به سزایی در حل مناقشات منطقه‌ای دارد که نباید از این نقش غافل شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و روسیه نشست آستانه ظریف وزیر امورخارجه شورای امنیت بین المللی گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۴۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این مراسم گفت: یک نوجوان و جوان ایرانی منفعل نیست و به آنچه در پیرامون خود می‌گذرد اشراف و آگاهی و نگاه عمیق دارد.

ابراهیمی‌هژیر افزود: نمایش‌های شما امروز نشان داد که کودک و نوجوان ایرانی انزجاز عمومی مردم جهان از صهیونیست را از طریق رسانه‌های خود درک می‌کند و می‌بیند و می‌شنود.

او تأکید کرد: حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، کودکان، پیران و زنان را درک می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز گفت: هنر یعنی انسان خود را در اقیانوس بیکران الهی ببیند و دیگران را نیز همراه خود کند و هنرمند واقعی باید این ویژگی را داشته باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: از میان هنرها، تئاتر هنری است که انسان حرارات، هیجان و پیام بازیگر و متن داستان را به خوبی حس  و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

او با بیان اینکه امروز در کشور ما هنر حرف اول را می‌زند، تأکید کرد: باید کشف استعدادها در زمینه هنر از کودکی آغاز شود و اگر این اتفاق بیافتد تا پایان همراه او  خواهد بود زیرا در لوح وجود او ماندگار شده است.

در این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر و داور این دوره از جشنواره قرائت شد و با رای و نظر داوران نمایش‌های برگزیده در بخش تئاتر کانون، قیچی که دنبال کار می گشت به مربیگری  محمدجواد بختیاری از مرکز ۳ همدان، آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان و نمایش برگزیده بخش آزاد، نمایش قصه پر غصه از کبودرآهنگ معرفی شدند که به مرحله کشوری هنرهای نمایشی کانون راه پیدا کردند.

۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده بودند که ۶ گروه کانونی و ۴ گروه در بخش آزاد بودند.

دیگر خبرها

  • تی‌بی‌ام خط ۲ متروی اصفهان تا یک ماه آینده به ایستگاه ابن‌سینا است
  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر