Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-03@21:51:03 GMT

وقوع آخرین کسوف قابل رویت قرن حاضر در اول تیر ماه

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۴۶۴۶

وقوع آخرین کسوف قابل رویت قرن حاضر در اول تیر ماه

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، روز یکشنبه اول تیر امسال شاهد خورشیدگرفتگی در سراسر کشور خواهیم بود؛ خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیافتد.

این پدیده نجومی از حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح روز یکشنبه آینده آغاز می‌شود، در حدود ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ظهر به پایان خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حسن حاتمی، پژوهشگر و عکاس خورشید خانه نجوم ادیب اصفهان در گفت وگویی درباره این پدیده نجومی اظهارداشت: این خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی است اما در کشورمان به صورت جزیی دیده می‌شود یعنی ماه بخشی از قرص خورشید را می‌پوشاند.

وی افزود: پدیده نجومی روز یکم تیر، آخرین خورشید گرفتگی قرن حاضر هجری شمسی است که در کشورمان قابل رویت است اما تا پایان سال یک خورشید گرفتگی دیگر در کشور شیلی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه این پدیده نجومی در جنوب کشور با درصد بالاتر قابل رویت است و هر چه به سمت مدارهای بالاتر زمین برویم خفیف‌تر و با درصد پایین‌تر است، افزود: درصد خورشید گرفتگی (مساحت پوشیدگی قرص خورشید) نیز در استان‌های مختلف، متفاوت و از ۳۵ تا ۸۰ درصد است.

حاتمی با بیان اینکه درصد خورشید گرفتگی در اصفهان ۵۷.۳ درصد است، گفت: کسوف مذکور از ساعت هشت و ۵۷ دقیقه صبح در آسمان اصفهان قابل رویت است، ساعت ۱۰ و ۱۲ دقیقه به اوج خود می‌رسد و ۱۱ و ۳۷ دقیقه پایان می‌یابد.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته روز یکشنبه شرایط مساعد آب و هوایی برای رصد این پدیده نجومی در اصفهان وجود دارد، تاکید کرد که علاقه‌مندان به رصد خورشید گرفتگی حتما عینک‌های مخصوص کنند و اگر به آن دسترسی ندارند از شیشه جوشکاری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هنگام این خورشیدگرفتگی، روشنایی آسمان مقداری کاهش می‌یابد، افزود: برای عکاسی از این پدیده اگر از گوشی تلفن همراه استفاده می‌شود باید فیلتر خورشید جلوی دوربین آن قرار گیرد و نور عکسبرداری گوشی کم شود.

حاتمی ادامه داد: اگر از تلسکوپ استفاده می‌شود باید فیلتر خورشید را جلوی تلسکوپ گرفت و سپس از چشمی آن عکسبرداری کرد و اگر فیلتر خورشید در دسترس نبود می‌توان یک مقوا جلوی چشمی تلسکوپ قرار داد تا تصویر خورشید گرفتگی روی آن منعکس شود و سپس از روی مقوا تصویربرداری کرد.

این کارشناس نجوم خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۳۴ میلادی (۱۴۱۴ شمسی) یک خورشید گرفتگی کلی روی می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: پدیده نجومی خورشید گرفتگی قابل رویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۴۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان

به گزارش حوره استان ها خبرگزاری تقریب،  بنا به اعلام مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران ساعت ۱۷:۴ دقیقه امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه زمین لرزه‌ای به قدرت ۴.۶ ریشتر بخش سیرچ کرمان را لرزاند.

هنوز از میزان خسارت احتمالی این زمین لرزه خبری مخابره نشده است.
  اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان مدیرعامل جمعیت هلال احمراستان کرمان از اعزام ۲ تیم امدادو نجات به منطقه کانون زلزله در سیرچ کرمان خبرداد.

رضا فلاح، با بیان اینکه در ساعت ۱۷:۰۴ دقیقه امروز چهارشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر منطقه سیرچ کرمان را در عمق ١٠ کیلومتری زمین در ساعت ۱۷:۰۴ به لرزه درآورد گفت: در پی این حادثه ۲ تیم امداد و نجات برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به روستاهای نزدیک کانون زلزله اعزام شده‌اند.

وی افزود: تمامی پایگاه‌های هلال‌احمر استان کرمان به حالت آماده باش درآمده اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهردار: بارش‌های دزفول ۳ برابر بیشتر از پیش بینی هواشناسی بود
  • اولین صحبت‌های مدیرعاملی که به صورت مربی تهرانی سیلی زد | این مربی حدود ۳۰ دقیقه مقاومت می‌کرد و حاضر به خروج از زمین نبود!
  • امدادرسانی هلال احمر به ۸۰۰ نفر متأثر از وقوع سیل در کشور
  • بارش‌های دزفول ۳ برابر بیشتر از پیش‌بینی هواشناسی بود
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • جمع آوری تمام آب‌های سطحی در دزفول طی سه ساعت
  • کلیپ| ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!
  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • روبرت لواندوفسکی یک پیشنهاد نجومی از عربستان را رد کرد
  • مالک استقلال در خانه کشتی رویت شد (عکس)