Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@04:55:12 GMT

تولید 2.9 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کردستان

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۶۶۵۱

تولید 2.9 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کردستان

ایسنا/کردستان رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید2 میلیون و 900 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان، گفت: پیش‌بینی امسال با توجه به نام‌گذاری سال به عنوان «سال جهش تولید» تولید 3.1 میلیون تن در تمام زیرشاخه‌ها محصولات تولیدی در کردستان است.

محمدفرید سپری در جلسه کارگروه اشتغال استان کردستان، اظهار کرد: در سال 98 با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان بخش کشاورزی و در کنار آن صنعت توانست اقتصاد بدون نفت کشور را احیا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: بخش کشاورزی در این مدت در کشور از رشد اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بود تا جایکه متوسط رشد آن در سال گذشته 8.8 دهم درصد بوده است این نشان می دهد که بخش کشاورزی تا چه میزان در رشد اقتصادی نقش آفرین باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید 2 میلیون و 900 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان،گفت: پیش بینی امسال با توجه به نام گذاری سال به عنوان «سال جهش تولید» تولید 3.1 میلیون تن در تمام زیرشاخه ها محصولات تولیدی در کردستان است.

 پیش بینی امسال با توجه به نام گذاری سال به عنوان «سال جهش تولید» تولید 3.1 میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان است.

وی اضافه کرد: زمانی می توانیم در استان رونق تولید و اشتغالزایی را داشته باشیم که منابع برای ایجاد زیرساخت های لازم وجود داشته باشد.

سپری خواستار نگاه ویژه در بحث مشوق ها برای جذب سرمایه گذار شد و گفت: اگر مشوق لازم وجود نداشته باشد سرمایه گذار در سایر استان های دیگر که امکانات بهتری دارند اقدام به سرمایه گذاری می کند.

وی با بیان اینکه کردستان در تولید بعضی محصولات کشاورزی در سطح کشور حرف برای گفتن دارد، افزود: رتبه دوم کشوری در تولید و خرید گندم را در کشور داریم، استان ما با تولید گندم دیم با استان هایی که 100 درصد کشتشان به صورت آبی است رقابت می کند.

فرید سپری تصریح کرد: کردستان بین 10 تا 12 درصد تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است که امیدواریم با لطف خدا و تلاش کشاورزان بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: کردستان در سال گذشته با تولید 95 هزار تن گوشت مرغ رتبه نهم کشوری و رتبه اول شمال غرب کشور را کسب کرده و در تولید سیب زمینی نیز در جایگاه چهارم کشور ایستاده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه در تولید توت فرنگی کردستان مقام نخست کشور را دارد، گفت: امسال براساس برنامه ریزی های صورت گرفته میزان تولید در این محصول به 50 هزار تن می رسد.

وی افزود: در تولید انگور دیم با توجه به باغاتی که به بهره برداری رسیده از 45 هزار تن در سال های گذشته به 55 هزار تن در سال جاری رسیدیم که این مهم ما را به رتبه نخست کشور در تولید این محصول نزدیک کرد.

فرید سپری با بیان اینکه در تولید گوشت قرمز حرکت های خوبی در سال گذشته در استان صورت گرفت، گفت: از 28 هزار تن تولید گوشت قرمز به 29 هزار 995 تن رسیدیم امسال جشن تولید 32 هزار تن گوشت قرمز را برگزار خواهیم کرد.

به گفته وی، کردستان ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی را دارد که برای دستیابی به این هدف توسعه بخش های مختلف هدف گذاری شده است.

کردستان ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی را دارد

وی با بیان اینکه کردستان 1.8 دهم مساحت کشور و 7 درصد روان آبهای کشور را دارد، گفت: استان کردستان با 3 درصد بارندگی کشور، 7 درصد روان آب های کشور و استفاده 19 درصدی از آب‌های تجدید پذیر و باتوجه به مصرف سرانه آب های تجدید 1642مترمکعب در کشور است ولی در در استان کردستان سرانه مصرف آب های تجدید پذیر 3562 متر مکعب است  که این مهم پتانسیل بالای منابع آبی کردستان را  نسبت به متوسط کشوری متبلور می سازد.

سپری خاطرنشان کرد: استان کردستان نسبت به میانگین کشوری که زیر 22 درصد تجهیز اراضی کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری دارد با 43 درصد رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه 2 هزار هکتار باغ در استان ایجاد می شود که در سال 98 از  یک هزار و 513 هکتار باغ احداث شده و در مجموع 47 هزار و 600 هکتار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: در بخش دامپروری با افزایش 2 هزار و 500 راس گوساله پرواری در هر دوره به 12هزار راس در هر دوره در استان رسیده همچنین در پروار بندی بره نیز با افزایش یک هزار راس در هر دوره در سال 98 به 11 هزار راس در هر دوره رسیده است.

وی با تاکید بر اهمیت ظرفیت ذخیره سازی و فرآوری محصولات کشاورزی یادآور شد: از 720 هزار تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی در پایان سال 97 و ایجاد 180 هزار تن در سال 98 به 900 هزار تن تا پایان سال 98 ارتقاء داده شد.

سپری افزود: شرکت فراوری محصولات کشاورزی ژینانوش روژ هه لات مریوان  با 97 درصد رشد فیزیکی و ظرفیت سالانه 248 هزار تن، در فاز اول با 210 هزار تن و و اشتغال 300 نفر ایجاد شغل از پروژه های  برتر و آماده به بهره برداری بخش کشاورزی استان کردستان است.

وی گفت: ایستگاه پمپاژ کیلک، شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب، پرورش گاو شیری 2 هزار و 500 راسی قروه، مجتمع ایمان طیور و غیره از  پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی استان کردستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان همچنین از کسب رتبه اول کشوری جذب اعتبارات خسارت سیل خبرداد و گفت: در فروردین 98 به علت وقوع سیل خسارت زیادی به بخش کشاورزی استان وارد شد که با جذب 100درصدی اعتبارات بلاعوض 15میلیارد و 200میلیون تومان برای جبران خسارات جذب شد.

وی خاطرنشان کرد: در دهه مبارک فجر سال 98 با 1001 پروژه و اعتباری بالغ بربیش از  147 میلیارد تومان و ایجاد شغل 1825 شغل  اقدامی بسیار ارزنده و قابل قبول بود و در هفته جهادکشاورزی هم با فاصله چهار ماه در بخش کشاورزی مجددا 252 پروژه با اعتباری حدود 76 میلیارد تومان به بهره برداری رسید که این نشان از ظرفیت و پتانسیل بخش کشاورزی برای اشتغال و جهش تولید است.

سپری در پایان از 14 پروژه شاخص و مهم برای افتتاح توسط رئیس جمهور خبرداد و یادآورشد: این 14 پروژه شاخص با اعتباری بالغ بر  یک هزار و 213 میلیارد تومان زمینه  اشتغال 13 هزار و 782 نفر را فراهم می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشاورزی استانی اقتصادی کشاورزی استان کردستان سازمان جهاد کشاورزی هزار تن انواع محصول محصولات کشاورزی بخش کشاورزی جهش تولید میلیون تن تولید 3

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شِشتَمَد گفت: این تسهیلات در راستای ارتقای درجه و ضریب مکانیزاسیون شهرستان ششتمد در قالب خط اعتباری مکانیزاسیون پیگیری و صرف خرید ماشین آلات کشاورزی و دنباله بندها شده است.

علیرضا هاشم آبادی با بیان اینکه افزایش عملکرد تولید محصولات نیازمند به‌روزرسانی دانش کشاورزان و نوسازی ادوات است، افزود: استفاده از سامانه های نوین در مراحل کاشت تا برداشت، منجر به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی می شود.

شهرستان ششتمد دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار کشتزار آبی و بیش از ۲۴ هزار هکتار دیمزار، ۱۶۳ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۵۶۵ راس دام سنگین است و سالانه ۹۳ هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می کند که مهمترین تولیدات آن گندم، جو، پنبه، زعفران، بادام و پسته است.

در این شهرستان بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۳ نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند که از ۱۵۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۰۰ رشته قنات و ۷۵ دهانه چشمه بهره می برند.

مرکز شهرستان تازه‌تاسیس شِشتَمَد در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی