Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ امید کاجیان: داستان شگفت انگیزی است داستان نماد‌های رسانه‌ای غرق در شعار‌های حماسی و انقلابی که امروز حرف‌هایی می‌زنند که نباید. حرف‌هایی که همه آن دهه‌ها به خورد مخاطب می‌دادند، حالا زیر سوال می‌رود و بیشتر از هر زمانی معلوم می‌شود که همه این سال‌ها از روی نوشته می‌خواندند و در دل چیز دیگری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا حیاتی اولین این نماد‌ها نیست؛ گوینده‌ای که سی و نه سال اخبار را از روی کاغذ با آن لحن محکم و پر صلابت می‌خواند و بعضا ماجرا‌هایی ماننده اره و برگزیتش داد مردم را از این همه تندروی و ادبیات عجیب و رقت‌بار در می‌آورد. اما این روز‌ها حیاتی حال و هوای دیگری دارد و بعد از سال‌ها روخوانی، بی آنکه نوشته‌ای جلویش باشد از برسخن می‌گوید؛ مصاحبه‌هایش در مورد لزوم بازگشت خوانندگان لس آنجلسی به ایران و این اواخر در اردات به ابی بود و بغض کردن برای فردین، همه آن تصویر عصا قورت داده و رسمی او طی چهار دهه در صداو سیما را برهم ریخته و این اصلا برای این سازمان و البته حامیان این نهاد نشانه‌های خوبی نیست. اما حیاتی اولینش نبود، آخرینش هم.

نماد‌ها و چهره‌های خاص و بعضا مذهبی رسانه‌ای دیگری هم در این مدت بودند که با بیان اظهاراتی مشابه نشان دادند، میان آن تصویرسازی دهه‌ها با آنچه که امروز درونشان می‌گذرد، فرسنگ‌ها تفاوت وجود دارد. یکی از این چهره‌ها غلامعلی کویتی‌پور مداح و خواننده قطعات مذهبی است که حماسه‌سرای جبهه‌های جنگ لقب گرفته بود. اما زمانی که او در وصف داریوش خواننده سخن گفت، گویی آب سردی بر پیکره همه آن‌هایی که با شمایل ارزشی‌ها سنگ او و مداحی‌هایش را به سینه می‌زدند، ریخت. همان موقع بود که خیلی‌ها گفتند کویتی‌پور بیش از آنکه مداح باشد خواننده‌ای است که دست سرنوشت او را در مسیر جبهه‌های جنگ قرار داده و نوای دلنشینش از صداو سیما پخش می‌شده است.

محمد مایلی کهن را نیز خیلی‌ها به عنوان نماد چهره‌های مذهبی در ورزش فوتبال می‌شناختند. کسی که سختگیری‌هایش در عرصه ارزش‌ها و اخلاقیات بعضا به طنزی تلخ در میان مردم و رسانه‌های ورزشی تبدیل شده بود اما از زمانی که او نیز مانند کویتی پور نام داریوش و تقدیر و تشکر‌ها از او را در برنامه ۹۰ به زبان آوردف معادلات ذهنی مخاطبان به هم ریخت و فهمیدند که ظاهرا زود در مورد او قضاوت کرده‌اند.

تعریف از هنرمندان قبل انقلابی این روز‌ها اززبان سلبریتی‌های وطنی تبدیل به امری عادی شده است. پرویز پرستویی که زمانی داستان آژانس شیشه‌ای را روایت می‌کرد، این بار ماجرای شلاق خوردن عباس قادری را به روایت اول خود تبدیل کرده و از آذر شیوا می‌گوید، شهاب حسینی هم بهروز وثوقی را سوپر استار زندگی خود می‌داند.

نماد‌های رسمی که زمانی باید در ردای قدرت در مقابل دوربین‌ها سخن می‌راندند این روز‌ها در رختی نو در شبکه‌های مجازی گویشی متفاوت ازاین سال‌ها که از آن‌ها شاهد بودیم روایت می‌کنند و بازگشت کسانی را به ایران خواستار شده‌اند که زمانی از سوی برخی نماد ابتذال خوانده می‌شدند. این حکایت، اما زمانی عجیب‌تر می‌شود که پاسخ دستگاه‌های قدرت به این درخواست امروز آن‌ها، نه همراهی با این نماد‌های رسمی بلکه راندن همین نماد‌ها از خود است. به جای جذب هنرمندان در غربت، ساختار‌هایی مثل صداو سیما و... ترجیح میدهند حتی افرادی را که از پوست و استخوان خودشان هستند را نیز از خود جدا کنند. همانطور که مزدک میرزایی و فردوسی پور و حالا محمدرضا حیاتی و ....

اما اگر پاک کردن صورت مسئله قرار است همینطور از سوی نهاد‌های قدرت ادامه بیابد و زنگ خطر برایشان به صدا در نیاید بی‌تردید باید نگران عواقب آن بود؛ نگران از تداوم این که خودی‌های سابق، نیز علیه همه آن چیزی که چهار دهه برای تبلیغش تلاش شده بود، سخن بگویند و در چنین چارچوبی طرد کردن نماد‌های تبلیغاتی قدیمی چاره کار نخواهد بود.

این روز‌ها باید تغییر را پذیرفت، باید قبول کرد خیلی از آدم‌ها متفاوت با شعار‌هایی که از روی کاغذ برایشان نوشته می‌شود می‌اندیشند یا باید پذیرفت که ممکن است آن‌ها این روز‌ها متفاوت با بیست سی سال قبل شده باشند؛ باید پذیرفت نظر اکثریت شاید خلاف خیلی از چیز‌هایی باشد که جریان قدرت در این کشور سال‌ها برای آن زمینه‌سازی کرده بود و تنها با پذیرش این موضوع است که می‌توان به بهتر شدن وصف حال کنونی امیدوار بود.‌ ای کاش صاحبان قدرت بدانند استفاده از قوه قهریه تنها موضوع را بغرنج‌تر می‌کند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 محمدرضا حیاتی روز ها نماد ها همه آن سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۷۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آن‌ها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیگر خبرها

  • صد و پنجاه و هشتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • شاهد پیشرفت و تعالی حاکمیت اسلام هستیم
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس در صدا و سیمای مرکز آبادان
  • قرعه کشی پخش مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید