Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:25:47 GMT

آینده اقتصاد جهان متعلق به زنان کارآفرین است

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۸۰۵۱

آینده اقتصاد جهان متعلق به زنان کارآفرین است

امروز زمان آن فرا رسیده که از بعد جهانی به نقش زنان کارآفرین در جهان نگاهی بیندازیم؛ در حال حاضر زنان به اندازه مردان توانسته‌اند احتمال شناسایی فرصت‌های شغلی پیرامون خود را پیدا کنند و در کشورهای آفریقایی و بیشتر آسیایی ترس از موفق نشدن تجارت در بین زنان برابر یا کم‌تر از مردان است.

زنان به ویژه در کشورهای در حال توسعه خود را مبتکر و قدرتمند می‌دانند؛ چون در سال‌های گذشته فرصت‌‎ها و کسب و کارهای ارایه شده توسط زنان کارآفرین به رشد بازارها و افزایش چشم انداز اشتغال آن‌ها کمک کرده است؛ اما با وجود پیشرفتی که داشته‌اند، این مسئله به دلیل پارادایم‌های (الگو) باقی مانده از گذشته دارای چالش‌هایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واقعیت که شکاف جنسیتی همچنان یک پدیده جهانی است، برای جوامع مختلف حائز اهمیت است؛ این چالش‌ها مختص یک کشور در حال توسعه نیست بلکه یک مسئله جهانی است و فقط ۱۰ کشور در جهان وجود دارند که کارآفرینی در آن بین زن و مرد برابر است.

برای اطلاع از آخرین وضعیت فعالیت زنان کارآفرین در جهان به سراغ نایب رییس کانون ملی زنان بازرگان رفتیم. فاطمه غفوری به سوالات خبرنگار ایرنا چنین پاسخ داد:

ایرنا. چرا در دنیا زنان کارآفرین مهم هستند؟

اطلاعات و داده‌های جهانی نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک و متوسط ​​متعلق به زنان در سطح جهان تمایل دارند که در بخش‌های کم سود یا رشد کم فعالیت کنند. خدمات خرده‌فروشی، زیبایی و غذا از جمله بخش‌هایی است که زنان روی آن تمرکز می‌کنند. در آفریقا و آسیا حدود ۷۵ درصد از زنان در این بخش‌های مشتری مدار قرار دارند. آنها به ندرت در معدن، ساخت و ساز، الکترونیک و نرم افزار مشغول به کار هستند.

مشکل این است که معمولا زنان در کسب و کارهایی با درآمد پایین متمرکز می‌شوند و چشم‌انداز محدود اقتصادی برای خود در نظر می‌گیرند؛ بر همین اساس معمولا مشاغل و کسب و کارهایی  را برای خود انتخاب می‌کنند، که به این شکاف درآمد جنسیتی کمک کند؛ درنتیجه تمرکز روی این بخش‌ها فرصت‌های مالی آن‌ها را محدود می‌کند و متاسفانه بانک‌ها نیز این مشاغل را کم‌تر به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند.

۷۵ درصد زنان آفریقایی و آسیایی روی مشاغل و خدمات خرده فروشی و مشتری مدار فعالیت می‌کنند.این درحالی است که شرکت‌های کوچک و متوسط (SME‌ها) ​​از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا در همه اقتصادهای جهان عملکرد شغلی مشخصی دارند. پس تشویق تعداد بیشتری از زنان به داشتن SME و شیوه کارآفرینی، چشم‌انداز شغلی را افزایش داده و فرصتی برای پیشرفت اقتصادی آن‌ها ایجاد می‌کند.

تجربه نیز ثابت کرده هنگامی که زنان به بخش‌های تحت تسلط مردان منتقل می‌شوند، می‌توانند سه برابر بیشتر از بخش‌هایی که تحت سلطه زنان است، درآمد کسب کنند.

ایرنا. آیا ورود زنان به عرصه کارآفرینی می‌تواند مشکلات اقتصادی کلان کشور را برطرف کند؟

با ترغیب زنان برای ورود به بخش‌های مردسالار، تغییر فکر وام دهندگان مالی و فراهم کردن فرصت‌های جدید، یادگیری، رشد و توسعه مشاغل کارآفرینی، وضعیت اقتصادی زنان در کشورهای در حال توسعه از فقر جدا شده و وضعیت اقتصادی کشور را نیز بهبود می‌بخشد.

برای بخش خصوصی دلایل خوبی در حوزه تجارت وجود دارد که می‌تواند زنان کارآفرین را به سمت خود جذب کند؛ به عنوان مثال سودآوری بیشتر آنها را قادر می‌سازد تا پیش بینی بهتری از نیازهای بازار داشته باشند، با این حال بیشتر تامین کنندگان زنجیره اقتصادی مرد هستند و به طور حتم پیش بینی جامعی در این رابطه وجود ندارد.

هنگامی که زنان به بخش‌های تحت تسلط مردان منتقل می‌شوند، می‌توانند سه برابر بیشتر از بخش‌هایی که تحت سلطه زنان است، درآمد کسب کنند.ایرنا. چه اطلاعاتی را می توان در مورد زنان کارآفرین و تاثیرگذاری آنها باید بررسی کرد؟

برای پیشبرد درک ما از تفاوت بین کارآفرینان زن و مرد، عوامل موثر در کشور، تعصبات و تأثیرات اقتصادی، داده‌های بسیاری لازم است. اما داده‌ها در دنیا به شدت محدود هستند و چیزهای زیادی وجود دارد که ما هنوز آن‌ها را نمی‌دانیم.

بهبود داده‌های اقتصادی در حوزه زنان یک ابتکار مهم است که در حال پیشرفت بوده و می‌تواند به تشخیص تاثیر کارآفرینان زن و مرد در مشاغل منجر شود.

درحال حاضر داده‌هایی که توسط بانک جهانی جمع آوری شده است، به تشخیص شکاف جهانی کمک می‌کند و نشان می دهد که زنان تنها حدود ۳۰ درصد از مشاغل ثبت شده رسمی در سراسر جهان را دارند.

همچنین مشارکت اتحادیه جهانی بانکداری ویژه زنان و Data۲X در حال بهبود دسترسی به داده‌های مرتبط با حوزه مالی زنان برای مقابله با مسائل ویژه زنان در موسسات بانکی است، از جمله تقاضا و عرضه و تفاوت در نیازها و سرمایه گذاری بین زن و مرد.

ایرنا. با وجود این اطلاعات و امارها، به نظر شما اصلی ترین مانع زنان در سطح جهانی کدام موضوع است؟

دسترسی به امور مالی مانعی بزرگ برای پیشرفت مشاغل متعلق به زنان است؛ درحال حاضر موسسات مالی، زنان را مشتری‌های ریسک پذیر، با هزینه بالاتر و بازدهی پایین تر تلقی می‌کنند که این موضوع تأثیرات منفی بر سرمایه گذاری زنان کارآفرین ایجاد کرده است.

واقعیت این است در تحلیلی که  از ۲ هزار بنگاه مالی و بانکی در بانک جهانی جمع آوری شد، نشان داده فعالیت زنان در SMEها عملکرد بسیار خوبی داشته است. اما در خصوص حضور کمرنگ زنان از بهره‌مندی تسهیلات مالی و غیره، از بین سازمان‌های بین المللی که  ۴۵ بانک درون آنها عضویت دارند و از مشاغل زنان حمایت می‌کنند، در یک بررسی سالانه نشان داده تنها ۳۵ درصد از پایه مشتری خود را زنان تشکیل می‌دهند. با این اوصاف زنان در دسترسی به امور مالی مسیری طولانی در پیش دارند.

تنها 35 درصد از مشتری بانک‌های جهانی برای دریافت تسهیلات اشتغال و کسب و کار را زنان به اختصاص داده‌اند.در کشورهای در حال توسعه، علاوه بر موانع مالی، موانع قانونی، فرهنگی و تبعیض از جمله فقدان توانایی زنان متاهل در سفر بدون حضور مرد، کارت شناسایی، محدودیت‌های قانونی پیرامون امضای قراردادها به تنهایی، دسترسی به حساب‌های بانکی یا ثبت شرکت و سایر محدودیت‌ها شامل تفکیک شغل، نبود شبکه و پیوند محدود به بازارهای با ارزش و غیره را نیز باید در نظر گرفت.

ایرنا . برای ترغیب زنان کارآفرین باید چه کار کرد؟

بانک جهانی درحال جمع آوری داده‌ها و اطلاعات واقعی است که چگونه بتوان مشوق اقتصادی زنان در کشورهای در حال توسعه را افزایش داد.

آزمایشگاه نوآوری جنسیتی بانک جهانی به دنبال استانداردسازی‌های مختلفی بوده و تاکنون ۱۵ ارزیابی موثر در زمینه کارآفرینی زنان از کشورهای جنوب صحرای آفریقا، آسیای جنوبی و آمریکای لاتین انجام انجام داده است.

موضوع  کلیدی این است که آموزش برای زنان باید متفاوت باشد؛ یعنی آموزش‌های کسب و کار به شکل استاندارد برای زنان مانند مردان انجام نمی‌شود. زنان به چیزهای بیشتری درباره مهارتهای کارآفرینی نیاز دارند.

در کشورهای در حال توسعه علاوه بر موانع مالی، موانع قانونی، فرهنگی و تبعیض از جمله فقدان توانایی زنان متاهل در سفر بدون حضور مرد، کارت شناسایی، محدودیت‌های قانونی پیرامون امضای قراردادها به تنهایی را نیز باید در نظر گرفت.مسئله بعدی، توسعه مهارت‌های ابتکاری و شخصی برای زنان است که بسیار اهمیت دارد. اما قرار گرفتن در معرض حوزه‌های مردسالار نیز حائز اهمیت بوده و باید فضا و شرایط برای توسعه زنان را مهیا نمود.

قطعا بهبود فرصت‌های مشاوره با ورود به بازارهای جدید، موانع را از بین می‌برد و  تجربه کارهایی که با مشارکت مردان انجام شده می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد؛ از طرف دیگر تغییر رفتار بانک‌ها و نگرش نسبت به مشاغل زنانه برای بهبود دسترسی مالی و همچنین رفتار دولت‌ها برای از بین بردن سیاست‌های محدود کننده زنان در تجارت نیز از ابتکارات مهم تشویق زنان کارآفرین محسوب می‌شود.

ایرنا. آیا طرح‌هایی برای حمایت از مشاغل  زنان در دنیا اجرا می‌شود؟

طرح مالی جدید کارآفرینان بانک جهانی، که برای اولین بار در ماه ژوئیه اعلام شد، برنامه‌های همه بانک‌های برای دریافت بودجه در راستای حمایت از توسعه، رشد و فرصت های بازار مشاغل زنانه در کشورهای در حال توسعه را پذیرفته است.

راه حل‌هایی برای تشویق زنان به منظور شروع و رشد مشاغل به صورت پیوسته انجام  گرفته و این ایده «سرمایه‌گذاری زنان کارآفرین» نام دارد. برای این منظور میلیون‌ها دلار بودجه مالی با هدف فعال کردن SMEهای زنان در نظر گرفت شده که ۱۳ کشور به رهبری آلمان و ایالات متحده آمریکا در راستای تامین بودجه این طرح با بانک جهانی همکاری می‌کنند.

برای ارزیابی نرخ پیشنهادی، یک برگه نمره تهیه شده که شامل مقیاس پذیری و چگونه هدف قرار دادن آن در اقتصادهای فقیرنشین است.

آنها واقعا می‌خواهند که زنان به محیط‌های سخت‌تر با ارزش افزوده بیشتر بپردازند و بانک جهانی نیز برای ارزیابی برنامه‌ها از متخصصان فنی استفاده می‌کند؛ به عبارت دیگر ماموریت آنها این است که برای افراد بیشتر و محروم‌تر، کارهای بهتر انجام دهند.

این ابتکار بخشی از تمرکز مهم جهانی است که زنان کارآفرین از طی زمان بندی برای رسیدن به اهداف جنسیتی و اقتصادی تا سال ۲۰۳۰ آن را دنبال می‌کنند.

برچسب‌ها توسعه اقتصادی حقوق زنان کارآفرینی ایالات متحده آمریکا بانك جهانی تجارت آلمان بانوان صنایع کوچک و متوسط

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی حقوق زنان کارآفرینی ایالات متحده آمریکا بانك جهانی تجارت آلمان بانوان صنایع کوچک و متوسط توسعه اقتصادی حقوق زنان کارآفرینی ایالات متحده آمریکا بانك جهانی تجارت آلمان بانوان صنایع کوچک و متوسط کشورهای در حال توسعه زنان کارآفرین سرمایه گذاری بانک جهانی کسب و کار زن و مرد بانک ها داده ها فرصت ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۸۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس گروه بانک توسعه اسلامی گفت: جهان به راه‌حل‌های بلندمدت و پروژه‌های زیرساختی پایدار نیاز دارد، زیرا شکاف تأمین مالی زیرساخت‌های جهانی تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود.

محمد الجاسر در نشست سالانه بانک و رویداد جشن طلایی در ریاض پایتخت عربستان سعودی گفت که تأمین مالی این پروژه‌های زیرساختی پایدار، مستلزم تغییر پارادایم است.

وی گفت: مکانیسم‌های سنتی تأمین مالی عمومی برای برآوردن تقاضای رو به رشد برای پروژه‌های زیربنایی مناسب نیست و جهان برای رسیدگی به این چالش‌ها و بودجه کافی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، نیاز به رویکردی جدید دارد.

الجاسر بیان کرد: این جایی است که بانک اسلامی به‌عنوان پرتویی از نور ظاهر می‌شود و اصول مبتنی بر دارایی و اشتراک ریسک آن کاملاً با نیازهای کشورهای کمتر توسعه یافته برای پروژه‌های زیرساختی بلندمدت هماهنگ است.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی افزود: «علاوه بر این، بانک اسلامی با تاکید بر مسئولیت زیست محیطی، کاملاً در موقعیتی است که از این تلاش‌ها حمایت کند».

همچنین یادآوری کرد که در پنج دهه گذشته، بانک از امور مالی اسلامی دفاع کرده است. او می‌گوید استراتژی ما حول محور ایجاد مشارکت‌های قوی، تقویت بازارهای مالی و توانمندسازی بخش خصوصی است.

رئیس گروه بانک توسعه اسلامی معتقد است که جهان بر سر تقاطع ایستاده است. همه‌گیری کووید -۱۹ آسیب‌پذیری‌ها را در زیرساخت‌ها آشکار و منابع عمومی را تخلیه کرد همچنین پیشرفت توسعه را معکوس کرد.

الجاسر گفت: «یک سوم کشورهای کم‌توسعه‌یافته در حال حاضر بدتر از دوران پیش از همه‌گیری هستند. بدون اقدام فوری، چشم‌انداز توسعه آنها می‌تواند بدتر شود».

همچنین تاکید کرد کشورهای کمتر توسعه یافته دارای پتانسیل اقتصادی فوق العاده در انتظار آزادسازی هستند.

وی با بیان اینکه تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اجتماعی و فیزیکی برای کاهش فقر، ارتقای سلامت و آموزش و ایجاد اشتغال کلیدی است، افزود: این مورد تاب‌آوری در برابر شوک‌های آینده مانند همه‌گیری و تغییرات آب‌وهوایی را تقویت می‌کند.

کد خبر 6090673 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند