Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@18:06:36 GMT

اهدای پلاسما به شکرانه سلامتی در برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۸۹۰۶

اهدای پلاسما به شکرانه سلامتی در برابر کرونا

به گفته متخصصان آنکولوژی، پلاسما درمانی یکی از روش‌های قدیمی درمان است و از سال‌های گذشته تا زمان کشف درمان قطعی و واکسن بیماری، از روش پلاسمادرمانی برای درمان سایر بیماران استفاده شده است.

بخش مایع خون، پلاسما نام دارد، پلاسما که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد مایعی است که ۹۱ درصد آن را آب و یک درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، کلوگز و چربی و مورد دفعی تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یاخته خونی که در تولید پاتن از سایر یاخته‌های خونی فعال‌تر است، یاخته پلاسما نامیده می شود.

این روزها با شیوع ویروس کرونا و نبود واکسن برای درمان مبتلایان به این ویروس، بار دیگر اهمیت پلاسمای خون مورد توجه قرار گرفته است.

در مواجهه با ویروس کرونا که تاکنون هیچ واکسن و یا روش درمانی قطعی برای آن کشف نشده است با روش‌هایی نظیر پلاسمادرمانی تعدادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند.

در بدن افراد بهبودیافته از بیماری کرونا، آنتی‌بادی برای درمان بیماری وجود دارد که با اهدای پلاسمای خون خود می‌توانند جان افراد مبتلا به کرونا در شرایط حاد را نجات دهند.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲۸ خرداد، ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر بهبود یافته‌اند و می‌توانند با اهدای پلاسمای خون جان بیماران بدحال مبتلا به کرونا را نجات دهند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها ۲ هزار و ۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت هستند و به شدت به پلاسمای خون بیماران بهبودیافته نیازمندند از همین رو می‌طلبد تا نسبت به این مهم اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی بهتری صورت گیرد تا جلوی قربانی گرفتن این بیماری که تاکنون ۹ هزار و ۱۸۵ فوتی در کشور برجا گذاشته است را متوقف کرد.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲۸ خرداد، ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر بهبود یافته‌اند و می‌توانند با اهدای پلاسمای خون جان بیماران بدحال مبتلا به کرونا را نجات دهند.

در چهارمحال و بختیاری اگر چه تعداد بیماران کرونایی بدحال کم است و تا یک هفته گذشته بسیاری از بخش‌های ICU مراکز درمانی استان خالی از بیمار بود اما با صعودی شدن تعداد بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اخیر، احتمال افزایش بیماران بدحال وجود دارد که با توجه به تجربه موفق این استان در بهبود تعدادی از بیماران بدحال کرونایی با استفاده از روش پلاسمادرمانی، اهدای پلاسمای خون از سوی بهبودیافتگان به یک ضرورت تبدیل شده است.

هیچ بیمار بهبودیافته کرونا برای اهدای پلاسما به انتقال خون مراجعه نکرده است

به گفته مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری، تاکنون هیچ بیمار بهبودیافته کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود به این مرکز مراجعه نکرده است.

حسین هاشمی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مرکز وظیفه تهیه پلاسما برای مراکز درمانی را برعهده دارد و توصیه می‌شود تا بیماران بهبودیافته کرونا با مراجعه به مراکز انتقال خون نسبت به اهدای پلاسمای خود اقدام کنند تا بتوان آن را در اختیار مراکز درمانی قرار داد.

وی همچنین از کاهش ۲۵ درصدی مراجعات برای اهدای خون در استان خبر داد و گفت: طی سه ماهه ابتدایی امسال با کاهش قابل توجه مراجعان، ذخایرخونی در استان همانند سایر استان‌های کشور، ۲۰ درصد کاهش یافته که تداوم این روند چالش اساسی فراروی تامین نیازهای خونی کشور ایجاد می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال بیش از پنج هزار و ۳۰۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد چهار هزار و ۹۹۱ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۲۷۰ نفر آن زن و مابقی مرد بودند.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: همچنین از چهار هزار و ۹۹۱ نفر اهداءکننده خون در استان،  چهار هزار و ۹۰۰ نفر اهداء‌کننده مستمر بودند که نشان می‌دهد همچنان مقوله اهدای خون در بین اقشار مختلف نهادینه نشده و تنها اهداء‌کنندگان مستمر خون هستند که مبادرت به این کار پسندیده می‌کنند.

هاشمی افزود: اهدای خون وظیفه همه است و انتظار می‌رود اقشار مختلف جامعه به ویژه جامعه زنان که تاکنون نقش بسیار کمرنگی در حوزه اهدای خون داشته‌اند نسبت به این کار اهتمام بیشتری به کار گیرند.

وی، شیوع ویروس کرونا را از عوامل موثر در کاهش مراجعات مردم به پایگاه‌های انتقال خون اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در چنین دورانی نیاز به پلاسمای خون برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا بیش از هر زمان دیگری است و این مرکز آمادگی لازم را برای دریافت پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا دارد.

چهارمحال و بختیاری با کمبود خون و فراورده‌های خونی مواجه است

هاشمی تصریح کرد: علاوه‌ بر نیاز به پلاسمای خون، استان در سالجاری با مشکل کمبود خون و فراورده‌های خونی مواجه است، که اگرچه تاکنون پاسخگوی نیاز مراکز درمانی استان بوده‌ایم اما تداوم این روند ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی از همه مردم استان به ویژه زنان دعوت کرد تا برای نجات جان بیماران نسبت به اهدای خون اقدام کنند چرا که بیماران بسیاری از جمله تالاسمی‌ها، هموفیلی‌ها و سایر گروه‌های نیازمند به خون چشم‌انتظار احسان و نوع‌دوستی مردم این مرز و بوم هستند.

برخورداری چهارمحال و بختیاری از امکانات لازم برای پلاسمادرمانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از وجود تجهیزات لازم و نیروی انسانی متخصص در خصوص انجام عمل پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: همه تجهیزات و امکانات لازم در کنار متخصصان توانمند و با تجربه در حوزه پلاسما درمانی در استان وجود دارد.

مجید شیرانی افزود: روش پلاسمادرمانی از روش‌های به نسبت قدیمی است که پلاسمای فرد بیمار که نوعی پادتن به شمار می‌رود پس از بهبودی به بدن بیمار دیگر تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد: روش پلاسمادرمانی از روش‌های درمانی پیشنهادی در کشور و دنیا است و در تعدادی از استان‌های کشور نیز تاکنون انجام شده و در استان ما نیز نخستین عمل پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا در فروردین ماه امسال انجام گرفت که نتیجه آن موفقیت‌آمیز بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: روش پلاسمادرمانی برای بهبود آن دسته از مبتلایان به ویروس کرونا که در وضعیت وخیمی قرار دارند، کاربرد دارد و اگر چه در اردیبهشت‌ماه تعداد بیماران بدحال در استان روند نزولی داشت و نیاز مبرم به پلاسمادرمانی احساس نمی‌شد، اما اکنون هشت بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه استان بستری هستند که می‌توان با پلاسمادرمانی بیماری آنها را بهبود بخشید.

شیرانی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون چندین عمل پلاسمادرمانی در بیمارستان هاجر شهرکرد انجام گرفته است و از بهبودیافتگان کرونا دعوت می‌شود تا برای نجات و بهبودی سایر بیماران نسبت به اهدای پلاسمای خون  خود اقدام  کنند.

بهبودیافتگان کرونا نگرانی از بابت اهدای پلاسما نداشته باشند

وی خاطر نشان کرد: تجهیزات پیشرفته و به کارگیری تمامی روش‌های بهداشتی به گونه‌ای است که بهبودیافتگان کرونا نباید نگرانی از بابت اهدای پلاسمای خون داشته باشند و با خیال راحت اقدام به این کار خداپسندانه کنند و مطمئن باشند این اقدام هیچ ضرری برای سلامتی آنها ندارد.

تاکنون افرادی که اقدام به اهدای پلاسمای خون کرده‌اند بیشتر از پرسنل مراکز درمانی استان بوده‌اند و از مردم عادی کمتر کسی اقدام به اهدای پلاسمای خون کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون کسانی که اقدام به اهدای پلاسمای خون کرده‌اند، بیشتر از کارکنان و پرسنل مراکز درمانی استان بوده‌اند و از مردم عادی کمتر کسی اقدام به اهدای پلاسمای خون کرده است که این موضوع می‌طلبد فرهنگسازی بهتری در این حوزه شکل گیرد.

عباس یکی از بهبودیافتگان ویروس کرونا ساکن در چهارمحال و بختیاری است که با سپری کردن روزهای سخت و تجربه بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و استفاده از دستگاه اکسیژن  مصنوعی توانست از شر ویروس کرونا رهایی پیدا کند.

وی پس از عبور از مراحل سخت بیماری، دوره نقاهت و قرنطینه خانگی اکنون به بهبودی کامل دست پیدا کرده و برای کمک به دیگر هم‌استانی‌هایی که درگیر با ویروس کرونا هستند اقدام به اهدای پلاسمای خون کرده است.

بهبودیافته کرونا: به رسم شکرگزاری پلاسمای خون خود را اهدا می‌کنم

وی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ابتلا به ویروس کرونا یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات زندگی من بود که نه تنها خودم بلکه سایر اعضای خانواده را نیز درگیر کردم و به خوبی می‌دانم دیگر بیماران در وضعیتی قرار دارند و چه رنج و دردی را تحمل می‌کنند.

عباس افزود:به همین دلیل پس از بهبودی کامل و زمانی که پزشکان تایید کردند که می‌توانم پلاسمای خون خود را اهداء کنم، داوطلب شدم که به شکرانه بازیابی سلامتی خودم و خانواده این کار را انجام دهم.

این بیمار بهبودیافته کرونا با دعوت از مردم به رعایت توصیه‌های بهداشتی برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا از سایر بهبودیافتگان تقاضا کرد تا با اهدای پلاسمای خون خود کمک کنند تا دیگر بیماران نیز بهبود یافته و زمینه بازگشت آنها به چرخه عادی زندگی تسهیل شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری سازمان انتقال خون پروندهٔ خبری کرونا و اهدای خون کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری سازمان انتقال خون ویروس کرونا چهارمحال وبختیاری سازمان انتقال خون بیماران مبتلا به کرونا اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری روش پلاسمادرمانی بهبودیافته کرونا مبتلا به کرونا شیوع ویروس کرونا پلاسمای خون خود بیماران بدحال بهبود یافته برای اهدای انتقال خون اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۸۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود