Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@15:22:34 GMT

خطر شوری دشت‌های مازندران را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۹۷۶۵

خطر شوری دشت‌های مازندران را تهدید می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر عامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: ما در بخش آب‌های زیرزمینی ظرفیتی برای توسعه بهره‌برداری نداریم و در طی ۱۰ سال اخیر بدلیل بهره‌برداری زیاد، کیفیت آب‌های ما تغییر کرده و شوری برخی از دشت‌های استان را تهدید می‌کند.

وی افزود: برنامه ما در بخش آب زیر زمینی بیشتر برنامه صیانت از منابع آب و کنترل اضافه برداشت بوده تا سفره در حال تعادل حفظ و باقی بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۲ درصد منابع آبی صرف کشاورزی می‌شود

یخکشی ادامه داد: از ۶ میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی استان سالانه ۳/۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری و مصرف می‌شود که عمده آن یعنی ۸۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی است. 

وی تصریح کرد: توزیع مکانی منابع و تقاضا مناسب نیست و بخش شرق استان یعنی از رودخانه تالار تا گلوگاه تقاضا بیشتر از منابع بوده و در بخش مرکزی استان تقاضا با منابع تقریبا برابر و در بخش غربی استان منابع بیشتر از تقاضا است.
یخکشی گفت: بدلیل عدم وجود تاسیسات کافی تنظیم‌کننده حتی مناطق غربی مازندران که از منابع آب کافی برخوردار است برای تامین آب شرب و کشاورزی دارای مشکلات فراوان می‌باشند.

او افزود: تمرکز برنامه‌های آب استان بر مهار و بهره‌برداری از آب‌های سطحی است لذا در شرایط کنونی ۱۰ سدی که در دست بهره‌برداری داریم حدود ۹ درصد از آب‌های سطحی را می‌توانند تنظیم کنند.

تامین ۹۰ درصد از آب مردم مازندران از طریق منابع زیرزمینی

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: ۹۰ در صد از آب مورد نیاز مردم استان هم اکنون از طریق آب زیرزمینی تأمین می‌شود، از سویی زیرساخت‌های آبرسانی نیز متناسب با جمعیت موجود و شناور نبوده که این شرکت با همکاری شرکت آب و فاضلاب طرح جامع آبرسانی به شهرها و روستاها در قالب مجتمع بزرگ آبرسانی تهیه کرده که این طرح قادر است آب پنجاه شهر و بیش از ۲ هزار روستا را تامین کند.

او با تشریح ویژگی‌های رودخانه‌های استان افزود: در استان بیش از ۱۲۰ رودخانه کوچک و بزرگ به طول ۷ هزار کیلومتر داریم که عمدتا این رودخانه‌ها ساماندهی نشده و نازیبا هستند و امروز به جای آنکه برای ما یک فرصت باشند تبدیل به تهدید شده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از برنامه‌های مهم دیگر مدیریت منابع آب استان را توسعه نیروگاه برق آبی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آب اعلام کرد.

کد خبر 522913 برچسب‌ها استان مازندران آب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران آب بهره برداری منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۹۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتمع فرشته جنوبی تبریز امسال به بهره برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اکبر پورخردمند در بازدید از این طرح گفت: مجتمع فرهنگی مذهبی فرشته جنوبی در مساحتی افزون بر هزار و ۴۳۶ مترمربع به صورت اسکلت فلزی در چهار طبقه در حال احداث است.

وی مبلغ قرداد این طرح را ۶۰ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این مجتمع تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و فضا‌های مختلفی مانند شبستان، کتابخانه برای مردان و بانوان، اتاق‌های اداری، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، نگهبانی  در این فرهنگسرا پیش بینی شده است.

 

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • افتتاح اقامتگاه سنتی دربند در مهدیشهر
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • مجتمع فرشته جنوبی تبریز امسال به بهره برداری می‌رسد
  • جشنواره «هات‌داکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاری‌های تهدید کننده
  • بهره‌برداری از فاز اول سایت مجتمع آموزش عالی سراوان