Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: مرمت خانه انصاری ارومیه منوط به تامین اعتبار و همکاری اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی به عنوان مالک بنا است.

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به اینکه مرمت کامل خانه انصاری ارومیه منوط به تامین اعتبار و همکاری اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی است اظهار داشت: از آنجایی که مالکیت بنای تاریخی خانه انصاری ارومیه در حال حاضر با اداره‌کل آموزش و پرورش است طبق ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، هر دستگاه و ارگانی در صورتی که مالکیت بنای تاریخی را برعهده داشته باشد موظف به تامین اعتبار برای حفاظت و مرمت آن بنا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به انتشار برخی تصاویر از قسمت‌های تخریبی خانه انصاری ارومیه در فضای مجازی تصریح کرد: قسمت مورد اشاره در رسانه‌ها مربوط به بخش سرایداری خانه انصاری ارومیه است که به دلیل کوتاهی در نگهداری و عدم توجه‌های لازم چندین سال پیش تخریب شد و تاکنون نیز همچنان مخروبه باقی مانده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در ارتباط با این بنا و بخش مخروبه اداره‌کل میراث فرهنگی استان از باب رسالت خود که وظیفه مرمت و وظیفه ابنیه تاریخی را برعهده دارد همچنان پیگیر مرمت این قسمت است که این کار منوط به اجازه اداره‌کل آموزش و پرورش و تامین اعتبار است.

جباری با اشاره به سابقه همکاری‌های اداره‌کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش استان برای مرمت خانه انصاری ارومیه یادآور شد: سال گذشته در پی آتش‌سوزی انجام شده در این بنا و پس از بازدیدهای میدانی با نامه‌نگاری‌هایی که با اداره‌کل آموزش و پرورش انجام گرفت تصمیم بر آن شد که قسمت‌های سوخته شده بنا مرمت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی بیان کرد: با همکاری و تامین اعتبار از سوی اداره‌کل آموزش و پروش استان اقداماتی از جمله اصلاح سیستم لوله‌کشی گاز، دوده‌زدایی زیرزمین، جداره‌سازی نمای مشرف به حیاط پشتی، سفیدکاری زیرزمین، اجرای ناودانی برای کل مجموعه، تهیه و نصب پنجره چوبی دست‌ساز مطابق نمونه موجود برای پنجره‌های آسیب‌دیده و محوطه‌سازی حیاط پشتی با مصالح کوهی انجام شده است.

جباری در پایان خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی استان آماده هرگونه همکاری با دستگاه‌های مختلف برای حفاظت و مرمت از خانه انصاری ارومیه است.

خاطرنشان می‌شود خانه انصاری ارومیه از خانه‌های تاریخی و زیبای ارومیه است که قدمت آن به دوران قاجار مربوط است، خانه انصاری به بابک جعفری متعلق بود که بعدها دختر ایشان بدرالملوک همسر سیف الله خان انصاری به ارث برد که علت نام گذاری این خانه به نام انصاری به همین دلیل است این خانه زیبا در میدان امام حسین ارومیه قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارومیه میراث فرهنگی آموزش گردشگری ارومیه میراث فرهنگی آموزش گردشگری اداره کل آموزش و پرورش خانه انصاری ارومیه کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی تامین اعتبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۰۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزه‌های علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیت‌های گردشگری خوسف بازدید کردند.

رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانه‌های تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخص‌های مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.

وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبه‌های تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطه‌های قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.

صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و می‌نویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستان‌های بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آب‌های بسیار.»

وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین می‌گوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیه‌ها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»

مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمی‌توان گذشت.

صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.

کد خبر 6094885

دیگر خبرها

  • ساماندهی مراکز مجاز جمع آوری سیب صنعتی د رارومیه
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد