Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:23:03 GMT

۱۱ هکتار از گندم‌زارهای ابهر در آتش‌ سوخت

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۰۱۲۳

۱۱ هکتار از گندم‌زارهای ابهر در آتش‌ سوخت

ایسنا/زنجان بخشدار مرکزی ابهر گفت: ۱۱ هکتار از مزارع گندم ابهر در آتش سوخت.

محمد نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در روستای قمچ‌آباد ابهر، اظهار کرد: این گندم‌زار در ضلع شرقی روستای حصار قاجار از توابع بخش مرکزی ابهر دچار حریق شد که با اقدامات به موقع و سریع ستاد مدیریت بحران شهرستان ابهر آتش مهار و از سرایت آن به مزارع دیگر جلوگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی دهیاران به این موضوع، ادامه داد: با توجه به تاکید مقام عالی استان و جلسه مدیریت بحران مبنی بر خرید تعداد ۱۵۰ عدد آتش‌کوب و تعداد ۵۰ عدد کپسول آتش نشانی توسط بخشداری مرکزی ابهر و توزیع آن بین دهیاران به منظور کنترل آتش‌سوزی این امر باعث کنترل سریع آتش در این روستا شد.

این مسئول ادامه داد: بارش باران فراوان و شرایط جوی مناسب و سعی و تلاش مردم سخت‌کوش منطقه در حوزه کشاورزی و پشتیبانی مسئولان سبب شده وجب به وجب زمین‌های کشاورزی ابهر پوشیده از گندم، جو و دیگر محصولات پربار کشاورزی باشد که خبر از ثبت رکوردهای تاریخی در برداشت محصولات مختلف در شهرستان را می‌دهد.

نجفی ادامه داد: با توجه به این‌که در مرحله برداشت محصولات کشاورزی قرار داریم محصولات به علت خشک شدن گندم‌زارها و دیگر مزارع مستعد آتش‌سوزی بوده و به انبار باروتی شبیه هستند که با چوب کبریتی یا ته سیگاری به آتش‌سوزی وسیع تبدیل خواهند شد.

بخشدار مرکزی ابهر با بیان این‌که با توجه به خطرهای احتمالی این حوزه از کشاورزان درخواست می‌شود با ایجاد آتش‌بُر دور مزارع گندم و غیره از نفوذ آتش‌سوزی‌های احتمالی اطراف مزرعه به داخل مزرعه جلوگیری کنند، افزود: آتش‌بُر شخم زدن دور مزرعه و از بین بردن پوشش گیاهی اطراف که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتشار آتش به مزارع خواهد داشت.

وی با اشاره به دیگر اقداماتی که می‌تواند در این جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع و مزارع موثر باشد، افزود: از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به تشکیل گشت‌های موتور سوار داوطلب روستایی توسط دهیاران محترم و حضور در همه مزارع و اطلاع‌رسانی به روستا در صورت مشاهده دود یا آتش در مزارع، حضور مستمر کشاورزان تا پایان زمان برداشت محصولات در مزارع خود، تیغ‌زنی شانه‌های راه‌ها توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پاک‌سازی علف‌ها از اطراف راه‌ها، تشکیل تیم‌های واکنش سریع از داوطبان روستایی، تهیه لیست شماره تماس داوطلبان صاحبان تراکتورهای روستایی توسط دهیاران جهت مشارکت در ایجاد آتش‌بر در آتش‌سوزی‌های احتمالی، اطلاع‌رسانی توسط دهیاران از طریق شبکه‌های مجازی، کانال‌ها و گروه‌های روستایی به اهالی و کشاورزان جهت آمادگی و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی، حضور موثر دهیاران محترم در روستا و انجام هماهنگی توسط دهیار و انجام هرگونه اقدام موثر برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اهالی روستاها و کشاورزان اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گندم زنجان ابهر آتش سوزی های احتمالی مرکزی ابهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۰۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور

 روستایی در بازدید از دیمزار‌های استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده از ارقام مقاوم ساده‌ترین روش کنترل بیماری زنگ زرد در دیمزار‌ها است و به خاطر بارندگی‌های بهاری امسال شرایط مناسب برای فعالیت‌های عوامل بیماری‌زا به‌ویژه در گندم فراهم است.

وی استفاده از دستورالعمل‌های فنی موسسه و بکارگیری بسته‌های زراعی را در کاهش میزان خسارت عوامل بیماری‌زا و تنش‌های محیطی تاثیرگذار دانست.

روستایی گفت: استفاده از بذر زیاد در واحد سطح در موقع کشت موجب توسعه سریعتر بیماری زنگ زرد در سال‌های مرطوب می‌شود و در موقع بروز تنش خشکی به دلیل رقابت درون بوته‌ای موجب خسارت شدید به مزارع خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ضمن ارزیابی وضعیت و روند رشد مزارع دیم بر توسعه کشت ارقام مقاوم گندم به‌منظور افزایش تنوع ژنتیکی و مقابله با خسارات آفات و بیماری‌ها تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • مانور سراسری مبارزه با زنگ زرد گندم در آذربایجان غربی آغاز شد / مبارزه بر علیه بیماری‌های برگی در بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع غلات استان
  • اجرای مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم در مزارع پلدشت 
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۹۳ هزار تن گندم از مزارع شهرستان میاندوآب
  • ۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات در آذربایجان غربی مبارزه شد
  • ۵۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی لرستان با فاضلاب آبیاری می‌شود!
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع