مساجد باید طلایهدار فرهنگ و هنر محلات باشند
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۲۵۵۶
سعید سعادتی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از صفحه استان خراسان رضوی در وبگاه فرهنگ و هنر مساجد ایران (فهما) افزود: کانونهای فرهنگی مساجد باید نقشه راه و محتوا داشته باشند و خوشبختانه سال قبل سند تحول ستاد هماهنگی کانونهای کشور با تایید همه اعضا از وزارتخانه ها و نهادهای متولی امور مساجد تدوین و تصویب شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی کانونهای مساجد را پیشران تحول در محلات نامید و ادامه داد: اگر علمداری و پیشرانی اعضای کانونها در مساجد نباشد افراد دیگری این علم را در دست گرفته و مشخص است که این گونه علمداری به چه سرنوشت نامطلوبی دچار می شود.
معاون فرهنگی، هنری ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: سنگر مسجد را باید حفظ و هستههای مقاومت فرهنگی را تقویت کنیم، ماجرای دفاع نرم ما در این جنگ نرم فتح خرمشهرهای مختلف به صورت کوچه به کوچه و محله به محله است که در همین مساجد باید اتفاق بیفتد تا در ادامه خرمشهرهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را فتح کنیم.
سعادتی افزود: الگوی ما دفاع مقدس است و مدل جنگ نرم ما در دفاع مقدس الگویی است که هم اکنون در دانشگاههای مشهور دنیا در حال بررسی و استفاده است.
وی ادامه داد: ممکن است امروز برخی از مبارزه و مقاومت خسته شوند این افراد بدانند که اگر نسل دیروز در دفاع مقدس میگفتند ما تفنگ و اسلحه نداریم پس از مقاومت در نبرد با صدام دست می کشیم و این تفکر را برمی گزیدند صدام همان سه روز نخست جنگ مطابق وعده ای که به رسانه ها داده بود به تهران می رسید.
معاون فرهنگی، هنری ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: ما امروز با اتکای به فرهنگ مقاومت، ۴۰ سالگی انقلاب را پشت سرگذاشتیم و وارد گام دوم انقلاب شده ایم و نباید به بهانه تحریم و وضعیت نامساعد مالی عَلَم را رها کنیم و با فرافکنی کمبودها را از وزارت ارشاد یا بسیج و دیگر نهادها مطالبه نکنیم.
سعادتی به لزوم تحول در پیشبرد اهداف کانونهای فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) تحول آفرین بود و ما نیز باید به تاسی از امام، محله خودمان را تکان دهیم اما تا ما خودمان و خانواده خودمان را متحول نکینم نمی توانیم محله مان را دچار تغییر و تحول مثبت کنیم.
لزوم بهرهگیری از شبکه ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری
معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور به وجود ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره کرد و گفت: اکنون این مساجد با هم وصل شده و پایگاه اطلاع رسانی و سامانه واحدی را برای مدیریت دانش فراهم کرده اند.
سعادتی افزود: شبکه ۱۲ هزار نفری کتابداران مساجد نیز فعال شده است و هم اکنون با اتکای به این شبکه ها جمعی از فعالان مساجد در قشم، مشهد و شیراز با هم مرتبط شده و در راستای فعالیتهای فرهنگی و اهداف کانونها به فعالتیهای مفید اقتصادی در حوزه گردشگری نیز روی آورده اند.
وی تعداد اعضای شبکه کانونهای فرهنگی هنری مساجد در کشور را دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: اگر امام جماعتی در مسجدی ۵۰ مخاطب داشت امروز با این شبکه این مخاطب به بیش از دو میلیون نفر افزایش یافته و این بستر فراهم شده است و ۲۵ هزار امام جماعت نیز از زیرساختهای این شبکه بهره مند می شوند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در دوران و فضای کرونا چندین ماه از حضور در رویدادهای فرهنگی بی بهره بوده ایم اما این شرایط به واسطه تاکید اسلام به نیازهای اساسی از جمله سلامتی است.
جعفر مروارید افزود: با این که حرم ها تعطیل شدند اما نیاز به معنویت تعطیل نشد و اتفاقی که در فضای کرونا افتاد کم نظیر بود، چنانکه جامعه بشری فهمید نیاز بشر به دین و آرامش ناشی از آن از نیازهای اساسی بشر است.
وی اضافه کرد:اگر در چهار دهه گذشته به یک شیوه عمل میکردیم شاید نیاز باشد بر اساس نیازها بعد از کرونا و بر اساس معنویتی که دنیا خواهان آن است شیوه های کارآمدتری را طلب کنیم و امروز این موضوع می تواند به هدف کانون های فرهنگی مساجد تبدیل شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هنر مساجد در این است که طیف خاکستری و مخاطبان جدید را جذب کند و فرهنگ و هنر مساجد ایران (فهما) به عنوان یک شبکه گسترده ملی دارای اهمیت است اما در نهادهای دینی باید مراقبت کنیم دچار روزمرگی نشویم.
مروارید افزود: امروز کانونهای فرهنگی مساجد باید در فضای مجازی تاثیرگذاری داشته باشند و این تاثیرگذاری باید از گفتمان دینی حاکم در این کانونها و با اتکای به تولید محتوا در فضای مجازی جامعه باشد.
در این مراسم علاوه بر رونمایی از صفحه استانی وبگاه فرهنگ و هنر مساجد ایران از مسوولان و معاونان فرهنگی و هنری برگزیده کانونهای فرهنگی هنری مساجد در شهرستانهای خراسان رضوی نیز قدردانی شد.
برچسبها ویروس کرونا مشهد دفاع مقدس کانون فرهنگی هنری مساجد شیرازمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا مشهد دفاع مقدس کانون فرهنگی هنری مساجد شیراز ویروس کرونا مشهد دفاع مقدس کانون فرهنگی هنری مساجد شیراز کانونهای فرهنگی هنری مساجد فرهنگی هنری مساجد کشور ستاد هماهنگی کانونهای خراسان رضوی فرهنگ و هنر دفاع مقدس هنر مساجد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۲۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/