Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@17:38:25 GMT

آئینه سرخ طبیعت در قلب ایران خودنمایی میکند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۳۰۷۸

آئینه سرخ طبیعت در قلب ایران خودنمایی میکند

تالاب حوض سلطان پهنه ای سفید رنگ به وسعت ۳۷ هزار هکتار در شمال شهر قم است که در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی از تالاب های کم نظیر در سطح کشور است که از سال ۱۳۸۸ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء سطح یافته است.

این تالاب از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای گونه های گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم های ویژه ای به لحاظ شرایط زیستی و تحمل نمک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای پایانی تابستان سال ۹۴ بود که آبگیری تالاب حوض سلطان پس از هشت سال خشکسالی مستمر در رسانه ها خبر ساز شد و در سال های پس از آن نیز به مدد افزایش نسبی بارندگی ها، این تالاب ارزشمند جان دوباره ای گرفته است. 

از ابتدای سال جاری با تمرکز بارش های بهاره در مرکز کشور و جاری شدن رودخانه های قمرود و قره چای، تالاب شکار ممنوع حوض سلطان نیز به خوبی از نعمت باران و آب های سطحی در منطقه بهره مند شد تا با شروع گرمای کم سابقه، همچنان پرآب و درخشان باقی بماند.

*آبگیری کم سابقه و تابش خورشید رنگ تالاب را سرخ کرده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا با اشاره به سرخ شدن رنگ تالاب حوض سلطان، این پدیده را ناشی از رشد نوعی جلبک در آب های شور این تالاب دانست و گفت: بارندگی های مناسب سه ماه گذشته و تابش مستمر آفتاب، زمینه رشد این جلبک های تک سلولی را در تالاب فراهم آورده است.

سید رضا موسوی مشکینی با بیان اینکه طی دهه های گذشته، تالاب حوض سلطان برای نخستین بار این پدیده زیبا و چشم نواز را تجربه می کند، اظهار داشت: تلاش برای احیاء و حفاظت از تالاب ها، علاوه بر آثار مثبت و مؤثر زیست محیطی و مقابله با پدیده شوم گردوغبار، جاذبه های فراوان گردشگری نیز به همراه دارد.

وی بر ضرورت تأمین حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان قم تأکید کرد و گفت: برنامه ریزی های لازم برای ارتقاء سطح حفاظتی تالاب حوض سلطان انجام شده است و امیدوارم همه مردم و مسؤولان نسبت به این مواهب الهی احساس تعهد و مسؤولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه این اداره کل از هرگونه خسارت زیست محیطی به مناطق و زیستگاه‌های حساس و شکننده استان جلوگیری خواهد کرد، گفت: مجوزهای برداشت نمک در تالاب حوض سلطان با توجه به گذشت زمان و تغییر شرایط اکولوژیک منطقه باید بازنگری شود.

وی با اشاره به حضور گردشگران در تالاب حوض سلطان، لزوم توجه به اخلاق گردشگری و فرهنگ زیست محیطی را مورد اشاره قرار داد و گفت: متأسفانه برخی گردشگران در این منطقه، زباله های خود را رها کرده و آسیب های جدی به طبیعت وارد می کنند که این رفتار ناآگاهانه باید تغییر پیدا کند./

برچسب‌ها قم اداره کل حفاظت محیط زیست قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم قم تالاب حوض سلطان زیست محیطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۳۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر | طبیعت زیبا و بهاری هورامان

آفتاب‌‌نیوز :

روستای اورامان تخت که در منطقه اورامانات واقع شده، یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران و اماکن دیدنی استان کردستان است.

رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند.

اورامان یکی از مناطق گردشگری زیبای ایران است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • تصاویر | طبیعت زیبا و بهاری هورامان
  • آیا وازلین پوست را سفید میکند؟
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • مهاجری: بعضی وزرا از حضور در دولت پشیمان هستند/ برخی نقش شاه سلطان حسین را بازی می کنند
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض