Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@12:29:07 GMT

قایم‌باشک بازی ویروس اچ‌آی‌وی در مغز!

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۶۶۳۳

قایم‌باشک بازی ویروس اچ‌آی‌وی در مغز!

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، یک مطالعه جدید در موش‌ها و بافت‌های انسانی نشان می‌دهد که ویروس HIV می‌تواند در طول درمان به مغز پناهنده و در پایان دوباره ظاهر شود.
دانشمندان با درک روشی که ویروس HIV قادر به پنهان کردن خود در طول انجام درمان‌های ضد ویروسی است تا پس از پایان درمان، سایر اعضای بدن را درگیر کند، می‌توانند به درمان کاملی برای این ویروس برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیا می‌دانستید که به گفته برخی دانشمندان، بیماری کووید-۱۹ تنها بیماری همه‌گیری نیست که امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم؟ اگرچه سازمان بهداشت جهانی(WHO) آن را یک بیماری همه‌گیر جهانی معرفی کرده است، اما برخی محققان بیماری ایدز را نیز یک بیماری همه‌گیر می‌دانند.
با وجود این واقعیت که از زمان اوج بیماری ایدز در سال ۱۹۹۷، در حال حاضر آمار ابتلا به آن ۴۰ درصد کاهش یافته است، اکنون به لطف درمان‌های ضد ویروسی تقریبا ۳۷ میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به HIV هستند.
ویروس HIV درمان نشده، ویروسی که باعث بیماری ایدز می‌شود، سیستم ایمنی بدن را فلج می‌کند و بدن را در معرض بیماری‌های تهدیدکننده زندگی قرار می‌دهد. درمان‌های مدرن غلظت این ویروس را در بدن به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. با این حال، این درمان‌ها باید روزانه انجام شوند و اگر درمان متوقف شود، این ویروس می‌تواند در بدن پنهان شود.
این مطالعه جدید که در تاریخ ۱۱ ژوئن در مجله PLOS Pathogens منتشر شده است، نشان می‌دهد که یکی از مکان‌هایی که ویروس HIV قادر به پنهان کردن خود در آن است، در سلول‌های مغزی به نام آستروسیت‌ها(astrocytes) است. این سلول‌ها حدود ۶۰ درصد از کل سلول‌های مغز انسان را تشکیل می‌دهند و این مطالعه تخمین می‌زند در یک فرد آلوده به HIV بین یک تا سه درصد از این سلول‌ها می‌توانند مخفیگاه ویروس باشند.
"لنا الهارتی"، نویسنده این مطالعه و استاد پاتوژن‌های میکروبی و ایمنی در مرکز پزشکی دانشگاه راش(Rush) در شیکاگو می‌گوید: حتی یک درصد از سلول‌ها می‌توانند به عنوان مخزن قابل توجهی برای ویروس HIV باشند. ما اگر می‌خواهیم یک درمان برای بیماری ایدز بیابیم، نمی‌توانیم از نقش مغز به عنوان یک مخزن ویروسی غافل شویم.
در حالی که سال‌ها پیش آستروسیت‌ها به عنوان سلول‌های مبتلا به ویروس HIV شناخته شده‌اند، تاکنون هیچ مطالعه‌ای مشخص نکرده بود که این سلول‌ها می‌توانند مخفگاه ویروس HIV باشند و آن را به اندام‌هایی فراتر از مغز منتقل کنند.
دانشمندان آستروسیت‌های جنینی انسان را به مغز یک مجموعه از موش‌های تازه متولد شده و یک مجموعه از موش‌های بالغ تزریق کردند و دریافتند که در هر دو گروه، آستروسیت‌های آلوده ویروس را به سلول‌های CD4 که نوعی سلول ایمنی است که به طور خاص توسط ویروس HIV هدف قرار می‌گیرد، منتقل می‌کنند.
برای تأیید آزمایش روی موش‌ها، محققان این موضوع را در چهار مغز اهدا شده مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این موضوع در سلول‌های انسانی نیز صادق است.
سؤالات بسیاری هنوز درباره نحوه توانایی آستروسیت‌ها برای انبار کردن ویروس HIV و انتقال آن به اندام دیگر وجود دارد و آزمایش‌های بیشتری لازم است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ایدز درمان ایدز آستروسیت ها بیماری ایدز درمان ها ویروس HIV سلول ها موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۶۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبر آنلاین، گیاهانی چون اکالیپتوس و نعناع برای کمک به تسکین سرفه و گلودرد مناسب هستند. هم‌چنین بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید تا در دوره بیماری خللی به روند خواب شما وارد نشود.

هم‌چنین مصرف این نوشیدنی گرم در مواقعی که در شرایط آب و هوایی سرد قرار دارید، سبب آرامش و تنظیم دمای بدن می‌شود. شواهد زیادی نشان می‌دهد که دمنوشِ برخی از ترکیبات گیاهی ممکن است علائم عفونت تنفسی را کاهش دهد.

۱. چای لیمو

نوشیدن دم‌کرده لیمو یا چکاندن چند قطره لیمو در انواع نوشیدنی‌های گیاهی، یک درمان خانگی است که محبوبیت زیادی دارد و معمولاً برای تسکین گلودرد مورداستفاده قرار می‌گیرد. لیمو حاوی ویتامین C است و این ویتامین یک ماده مغذی مهم برای بدن در مبارزه با سرماخوردگی یا ویروس‌های دیگر است.

۲. چای سبز

چای سبز به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، محبوب است. این چای به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی خود، از بدن هنگامی که تحت حمله ویروس یا عفونت قرار می‌گیرد، محافظت می‌کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که چای سبز به تقویت سیستم ایمنی و متابولیسم کمک می‌کند. هم‌چنین چای سبز علاوه بر مبارزه با سرماخوردگی، انرژی جسمی را نیز افزایش می‌دهد.

۳. چای گیاهی با عسل

دمنوش‌های گیاهی را می‌توان از میوه‌های خشک، ادویه‌جات یا گیاهان تهیه کرد. دمنوش‌های گیاهی به طور طبیعی بدون کافئین هستند، بنابراین سبب کم‌آبی بدن نمی‌شوند. ترکیب چای‌های گیاهی با عسل یا شیر گرم و عسل، علاوه بر طعم مطبوع، خواص این نوشیدنی‌ها را افزایش می‌دهد. به طور مثال، چای بابونه یا چای نعناع به همراه کمی عسل از گذشته برای درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. عسل می‌تواند به تسکین سرفه در هنگام سرماخوردگی کمک کند و حتی مصرف آن برای کودکان بالای یک سال مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی فوقانی نیز توصیه می‌شود.

۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۴. چای اکالیپتوس

دمنوش برگ‌های گیاه اکالیپتوس به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند. اکالیپتوس حاوی اسانسی به نام سینئول است که معمولاً به عنوان یک گیاه معطر یا طعم‌دهنده و هم‌چنین به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده شربت‌ها و داروهای درمان سرفه استفاده می شود. سینئول با کاهش دفعات سرفه به درمان علائم برونشیت حاد نیز کمک می‌کند.

۵. چای نعناع

نعناع دارای خواص ضد التهابی است و به رفع گرفتگی سینوس‌ها کمک می‌کند. دم‌کرده این گیاه دارای خواص ضد درد است؛ اگر گلودرد دارید، نوشیدن چای نعناع می‌تواند به بی‌حس شدن گلو و کاهش درد کمک کند. نعناع هم‌چنین به طور طبیعی فاقد کافئین است، به این معنی که ضمن بهبودی بیماری، بر خواب تأثیری نمی‌گذارد.

سایر درمان‌های خانگی

بسیاری از درمان‌های خانگی دیگر وجود دارد که می‌توانید برای بهبود سرماخوردگی یا گلودرد، آنها را امتحان کنید.

هیدراته ماندن برای سلامت بدن ضروری است و اهمیت این موضوع در دوران سرماخوردگی بیشتر می‌شود. در دوره بیماری سعی کنید ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا مایعات بدون کافئین مصرف کنید.

مکمل‌های روی (زینک) ممکن است مدت‌زمان بیماری را کاهش دهند، به‌ویژه اگر آن‌ها را ظرف ۲۴ ساعت پس از ظهور علائم بیماری مصرف کنید.

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز به کاهش سردرد، درد مفاصل و علائم تب ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کنند.

شربت‌های ضد سرفه نیز با تحریک تولید بزاق، گلوی شما را مرطوب نگه می‌دارند و درد را کاهش می‌دهند.

کد خبر 848610 برچسب‌ها چای خبر مهم بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • زالو درمان می‌کند؟
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند