Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@12:49:54 GMT

بازیگری که کمدی را جدی بازی می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۷۸۲۳

بازیگری که کمدی را جدی بازی می‌کند

غلامرضا نیکخواه بازی در تلویزیون را با "نوروز 72" آغاز کرد و در ادامه، در سریال‌های عموماً طنزی مانند راه دررو، نقطه سرخط، روزهای بد به در و پنجری به ایفای نقش پرداخت. نیکخواه البته بازیگر ثابت آثار مهران مدیری چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایشی خانگی نیز بوده و بازی‌هایش در مجموعه‌هایی همچون در حاشیه، مرد هزار چهره، پرواز 57، جنگ 77، عطسه، شوخی کردم، قهره تلخ و ویلای من در خاطر مخاطبان این دو رسانه به یادگار مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش خاطرانگیزی به نام "توفیق اجباری"

بی‌گمان یکی از خاطره‌انگیزترین نقش‌آفرینی‌های این بازیگر مربوط به بازی او در سریال "بزنگاه" و در قالب کاراکتر «توفیق اجباری» می‌شود. توفیق داماد خانواده‌ پرور است و تلاش دارد تا سهمی از میراث خانواده را نصیب خود و همسرش کند. نیکخواه اذعان دارد که ایفای نقش توفیق یکی از بهترین بازی‌های عمر حرفه‌ای‌اش بوده است و از این بابت، به این کاراکتر علاقه خاصی دارد.

قصه جسورانه و خلاقیت عطاران

این بازیگر بخشی از موفقیت سریال "بزنگاه" را در جذب مخاطب به قصه جسورانه و واقعی‌اش مرتبط می‌داند و البته سهمی ویژه و خاص را هم برای خلاقیت و خوش فکری رضا عطاران به عنوان کارگردان اثر قائل است. نیکخواه تأکید دارد که بیشتر ایفاگر نقش‌های جدی در سریال‌های کمدی بوده است اما آنقدر این نقش‌ها را جدی بازی می‌کند که خنده‌دار به نظر می‌رسند.

آدمی بود که هم به نعل می‌زد و هم به میخ

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* بگذارید با توجه به پخش این شب‌های "بزنگاه" از تلویزیون، یادی کنیم از آن نقش جذاب و دلچسب "توفیق اجباری"؛ چطور شد آنقدر این نقش محبوب شد؟

نقش را خودم بسیار دوست داشتم. یک نقش دوپهلو بود. "توفیق" آدمی بود که هم به نعل می‌زد و هم به میخ. هم زندگی‌اش را دوست داشت و هم به دنبال منافعش بود. از یک ویژگی‌هایی برخوردار بود که من واقعاً خیلی دوستش داشتم. الان هم که گاهی سریال را دوباره می‌بینم، توفیق را خیلی دوست دارم چرا که فکر می‌کنم شخصیتی دوست داشتنی است.

بازیگر نباید اجازه بدهد نقش فرعی تحت‌الشعاع قرار بگیرد

* اصلاً این اسم جالب توفیق اجباری از کجا آمد؟ نکته جالبی که خیلی این روزها درگیرش هستیم بحث شخصیت‌پردازی است که شما در این سریال و خیلی از مجموعه‌های دیگر، شخصیت‌پردازی را به رخ کشیدید با وجود کاراکتر اصلی نبودن، "توفیق" را سرزبان‌ها انداختید؛ چطور به این ترفند در شخصیت‌پردازی رسیدید؟

اولاً نام "توفیق اجباری" را رضا عطاران پیشنهاد داد. دلیلش را هم پس از گذشت این همه سال همچنان نمی‌دانم. ثانیاً نقش توفیق در قصه تعیین‌کننده و مهم بود. در طول تصویربرداری این سریال و مجموعه‌های دیگر همواره سعی‌ام این است تا برای کاراکترها شخصیت مستقل ایجاد کنم تا تحت‌الشعاع دیگر شخصیت‌ها و حتی کاراکترهای اصلی‌تر قرار نگیرد. وقتی بازیگر به کاراکتر جان می‌دهد و به خوبی نقشش را ایفا می‌کند، باعث می‌شود که دیگر عوامل هم ترغیب شوند و نقش او را پررنگ‌تر کنند.

چرا "توفیق" برجسته شد؟

شاید توفیق از اول قرار نبود که اینچنین باشد اما در طول فیلمبرداری، به این سمت و سو رفت و نقشش برجسته شد. از کارگردانی رضا عطاران هم نباید گذشت که بسیار خلاق و خوش فکر است. پیشنهادات خوبی در حین کار می‌داد که بسیار جالب بود. البته خود من هم گاهی با او همفکری می‌کردم. برای شخصیت‌‌پردازی همه‌چیز باید کنار هم قرار بگیرند، خود بازیگر نقش مهمی دارد و از طرفی فیلمنامه‌نویس و کارگردان هم باید کنار او باشند.

نقش‌های منفی را دوست‌داشتنی می‌کنم

* در بسیاری از نقش‌هایتان در عینِ کمدی و فضای طنز، بدجنسی و نوعی نقش منفی دیده می‌شود اما شما طوری آن نقش را ایفا کردید که مخاطب با همه شاخه‌ها و اتفاقاتش ارتباط برقرار کرده است. مصداق بارز آن همین "توفیق اجباری" در سریال "بزنگاه" حتی زرنگ‌بازی‌ها و بدجنسی‌های "توفیق" هم بای مخاطب جذاب و جالب است. چطور به این ایفای نقش و همذات‌پنداری با مخاطب رسیده‌اید؟

نقش‌هایم در بیشتر آثاری که بازی کرده‌ام، منفی دوست داشتنی بوده است. چنین نقش‌هایی را در سریال‌های "راه دررو" و "نقطه سر خط" نیز داشته‌ام. این ویژگی خودم است که روی نقش‌های منفی کار می‌کنم تا دوست‌داشتنی شوند. یعنی خود شخصیت، منفی است اما به صورتی ارائه می‌دهم که حتی کارهای بدش هم جذاب به نظر برسد. البته توفیق ویژگی‌های مثبت هم زیاد داشت. حضور خانم مرجانه گلچین را هم نباید در دیده شدن کاراکتر توفیق فراموش کرد که بسیار تأثیرگذار بود.

تلاش می‌کنم به سمت خلق شخصیت بروم تا تیپ!

* شما از معدود بازیگران طنزی هستید که قدرت تیپ‌سازی دارید بدون آن که کاراکتر کلیشه‌ای شود، مثل نقش‌تان در سریال "روزهای بد به در"، "مرد هزارچهره" و همین سریال "بزنگاه". چه کار می‌کنید تا تیپی که خلق کرده‌اید برای مخاطب کلیشه‌ای و تکراری نباشد؛ در واقع مثل برخی از بازیگران همیشه خودتان را تکرار نمی‌کنید؟

سعی می‌کنم در ابتدا هیچ تصوری از کاراکتر نداشته باشم و هیچ ویژگی را برای او در ذهنم تصور نکنم. نمی‌خواهم در یک قالب شکل گرفته حرکت کنم. سعی دارم کاراکتر را در حین کار و براساس نوشته و سایر بازیگرانی که حضور دارند و به خصوص بازیگر مقابلم پیدا کنم. البته خودم تلاش می‌کنم به سمت خلق شخصیت بروم تا تیپ. تیپ را هم با در نظر گرفتن خصوصیات و ویژگی‌های بیشتر می‌توان به شخصیت تبدیل کرد.

آدم شوخ و طنازی نیستم/ روایت مهران مدیری

* مخاطب عام بیشتر شما را با نقش‌هایتان در سریال‌های طنز تلویزیون به یاد می‌آورد. این حضور پررنگ در آثار طنز به علاقه و انتخاب خودتان باز می‌گردد؟

کمدی جزو علایقم است. خودم به شخصه در زندگی روزمره خیلی آدم شوخ و طنازی نیستم. به قول مهران مدیری، آدم خیلی جدی و حتی تلخی‌ام. اما در جلوی دوربین یک لحظاتی خلق می‌شود که رنگ و بوی به خود کمدی می‌گیرد.

طنزهای موقعیت را باید خیلی جدی اجرا کرد

* ترجیح خودتان نقش‌های طنز است یا جدی؟

به نظر خودم کار طنز، خیلی جدی است. کار جدی هم کم نداشته‌ام. شاید خیلی از نقش‌های طنزم هم به خاطر زیاد جدی بودن شخصیت‌ها بوده است. گاهی برای یک آدم جدی در موقعیت خیلی جدی اتفاقاتی خنده‌دار می‌افتد. طنزهای موقعیت را باید خیلی جدی اجرا کرد تا تأثیرگذار باشند.

هنوز هم از سریال "بزنگاه" تعریف می‌شنوم

* مردم در کوچه و خیابان شما را به کدام نقش بیشتر می‌شناسند؟

هنوز هم از سریال "بزنگاه" تعریف می‌شنوم. همه می‌گویند یکی از بهترین کارهایت است. خودم هم این سریال را خیلی دوست دارم و الان هم که تماشایش می‌کنم انگار که بار اول است.

چرا امثال "بزنگاه" در یادها می‌مانند؟

* چرا سریال‌هایی امثالِ "بزنگاه" که بعد از گذشت 12 سال از عمرِ تولیدش، هنوز هم رگه‌های تازه و دلچسبی برای مخاطب دارد؟

عوامل زیادی دخیل است. مثلاً نگاه متفاوت رضا عطاران به مقوله طنز. او کارهایش رئال است. سعی می‌کند نوع کنش و واکنش بازیگران کاملاً طبیعی و واقعی باشد. عطاران حتی متن‌های خیلی ساده را هم می‌تواند به شکل جذابی جلوی دوربین به اجرا دربیاورد. حضور بازیگرانی مثل آقای لولایی و خانم‌ها گلچین و سوسن پرور هم در جذابیت سریال خیلی مؤثر بود. البته از همه مهم‌تر، سوژه ناب و تازه سریال بود که اتفاقی جدید در تلویزیون به شمار می‌رفت و نقش مهمی در جذاب شدن سریال داشت.

* این روزها مشغول چه کاری هستید، فصل دوم مجموعه تلویزیونی "میانبر" تمام شد؟

بله تصویربرداری فصل دوم "میانبر" شبکه 5 سیما تمام شده است و در حال خواندن فیلمنامه سریالی جدیدم که ان‌شاءالله بتوانم با کاراکتری جدید و دوست‌داشتنی در خدمت نگاه مخاطبین باشم.

منبع: فردا

کلیدواژه: بازیگر توفیق اجباری دوست داشتنی رضا عطاران خیلی جدی نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۷۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود

آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوست‌داشتنی برای دهه شصتی‌ها بود، در تمامی سال‌های بلند فعالیت هنری خود در گونه‌های رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقش‌هایی که نمود آن‌ها در فیلم‌های بسیاری پیدا بود.

«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آن‌ها نقش‌آفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلی‌پور و تهمینه میلانی در فیلم‌هایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاری‌اش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلم‌های «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نام‌های «آخرین‌بار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه می‌خواند که قادر بود نقش‌های پیچیده و روان‌شناختی را به گونه‌ای ادراک‌پذیر ایفا کند.

گرچه «کما»‌ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی به‌شمار می‌رفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» توانایی‌های بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی این بازیگر فقید می‌توان خواند.

آتیلا پسیانی که آخرین نقش‌آفرینی او بازی در مجموعه «بی‌گناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • از فصل دوم جایگزین نقش کژال شدم/ پیشنهادات کاری دیگری دارم اما تصمیم نگرفته‌ام
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید
  • گفتگو با مجری و بازیگر برنامه های نمایشی برای کودکان
  • زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود
  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است