Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@12:34:06 GMT

جنون بازارارز

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۹۰۶۱

جنون بازارارز

در روزها تازه سپری شده سایت دیپلماسی ایرانی که به وزارت خارجه نزدیک است با اقتصاددانان گفت وگو کرده است تا دلایل جنون سرعت دلار را توضیح دهند. محمد کهن‌دل، عضو هیات علمی دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل اقتصاد بین‌الملل به این سایت توضیح داده است:

بانک مرکزی مقصر است

من به هیچ عنوان پارامتر وضعیت سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص مسئله تنش ایالات متحده آمریکا با کشور را در به وجود آمدن شرایط کنونی بازار ارز دخیل نمی دانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شما به سال گذشته و اقدام واشنگتن در ترور سردار سلیمانی نگاه کنید می‌بینید تنش میان دو طرف به اوج رسید تا جایی که برخی زمزمه شکل‌گیری جنگ نظامی را میان ایران و ایالات متحده مطرح کردند، اما در همان دوران وضعیت بازار ارز با ثبات بود و شاهد افزایش نرخ مانند امروز نبودیم. پس قطعاً مسئله سیاست خارجی و دیپلماسی، حداقل در کوتاه مدت و در یک هفته اخیر عامل و موتور محرکه افزایش نرخ دلار و دیگر ارز ها نیست، بلکه برای این شرایط دلایل را در داخل کشور جستجو کرد. بنابراین نمی توان این مسئله را ناشی از تحولات حوزه دیپلماسی دانست چرا که اگرچه با شروع چند دور از تحریم ها و نیز برخی واکنش ها و اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، سیاست خارجی کشور وارد مرحله حساسی شده است، اما قطعاً این وضعیت در بازار ارز متاثر از شرایط دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیست.

ضمن این که من معتقدم علیرغم کاهش درآمدهای ارزی به واسطه سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی و نیز رکود اقتصادی ناشی از کرونا تا اندازه ای مسائل اقتصادی و به خصوص معیشتی مردم را درگیر کرده است، اما این عملکرد دولت و به خصوص بخش اقتصادی و در راس آن بانک مرکزی است که سبب شده اکنون بازار ارز به این وضعیت کشیده شود. به هر حال نباید این مسئله را هم نادیده گرفت که عملاً مدیریت داخلی می تواند شرایط و وضعیت بازار ارز را حتی در بستر وجود تحولات دیپلماتیک کنترل کند. متاسفانه اکنون این کنترل و مدیریت از سوی بانک مرکزی و دولت اعمال نمی شود در صورتی که سال گذشته به مراتب سال ملتهب تر و حساس تری از امسال بود، اما دلار و اساساً بازار ارز به یک ثبات و پایداری رسیده بود. پس این دولت است که بنایی برای مدیریت بازار ارز ندارد.

اما در شرایط کنونی من بعید می دانم که وضعیت کنونی و نوسانات در بازار ارز و شیب صعودی دلار ارتباطی به مسئله رفع کسری بودجه داشته باشد. ضمن اینکه ما اخیراً شاهد برخی حواشی برای بانک مرکزی با شکل گیری تجمعات اعتراضی در مقابل ساختمان میرداماد بودیم. به نظر من نوع نگاهی که اکنون بانک مرکزی و دولت در قبال ارز داشته است سبب شده که نوعی دودستگی، تقابل و تشتت در بازار ارز به وجود آید و همین مسئله یک ناامنی روانی را برای صرافان، متقاضیان ارز دولتی، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به وجود آورد که قطعا بر نوسانات اخیر بازار از موثر است. به هر حال مسئله تحت الشعاع قرار گرفتن درآمدهای ارزی، کاهش اعتبارات و بسته تر شدن دست دولت و بانک مرکزی برای دسترسی به منابع ارزی خود در دیگر کشورها مانند کره جنوبی سبب شده است که ما با برخی کمبودها و معذوریت ها روبه رو باشیم. این یک واقعیت غیرقابل کتمان است و نمی‌توان نقش آن را در شرایط کنونی نادیده گرفت. ولی نکته اینجاست دولت به عنوان مرجعی که همواره بین 80 تا 90 درصد ارز کشور را برای عرضه به بازار در اختیار دارد با بسته بودن دست و بال خود در عرضه ارز، تقاضاهای ارز را به سمت بازار آزاد هدایت می کند. به این ترتیب نرخ ارز در آن بازار بالا می رود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد بانک مرکزی بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وضعیت هوای استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مطابق بررسی‌ها آسمان استان مرکزی امروز دوشنبه صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.

بررسی آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی وضع هوا بیانگر ورود یک سامانه بارشی از فردا سه شنبه از مناطق جنوب غربی کشور است که در صورت عدم تغییر در الگوی پیش بینی‌ها از روز چهارشنبه تا حداقل پایان هفته در برخی از ساعات بویژه ساعات بعدازظهر و اوایل شب موجب رگبار باران و رعدوبرق و احتمال وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ خواهد شد.

فعالیت سامانه بارشی طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه عمدتا در نیمه جنوبی استان و در روز جمعه در همه مناطق استان خواهد بود.

به دلیل ماهیت رگباری بارش‌ها احتمال شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها وجود دارد که در صورت وقوع موجب آبگرفتگی معابر و آبراهه‌ها و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها خواهد شد.

بر این اساس امروز دوشنبه هشدار هواشناسی سطح زرد شماره ۴ اداره کل هواشناسی استان مرکزی در خصوص احتمال لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، احتمال خسارت به اشیاء و سازه‌های سبک و ناپایدار به دلیل احتمال وزش باد شدید موقتی، برخورد صاعقه و احتمال خسارت به بخش کشاورزی به دلیل احتمال بارش تگرگ صادر شده است.

روند افزایش دمای هوا تا صبح چهارشنبه در استان تداوم خواهد یافت، اما پس از شروع فعالیت سامانه بارشی دمای هوا روند کاهشی خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • جنجال جدید طلافروشان
  • اعتراض کارگردان سرشناس آمریکایی به جنون اشغالگری صهیونیست‌ها
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • ببینید | جنون صهیونیست‌ها صدای کارگردان آمریکایی را هم درآورد
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • پیش بینی وضعیت هوای استان مرکزی
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است
  • (تصاویر) آتش‌سوزی در بازار مرکزی بندرعباس
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز