Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@16:11:00 GMT

حریم خصوصی افراد مهمتر است یا سلامت عمومی؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۹۴۳۲

حریم خصوصی افراد مهمتر است یا سلامت عمومی؟

این روزها شیوع بیماری در کشور و بالطبع در استان و شهرستان ما بالا گرفته و برخی روستاها بیشتر از گذشته درگیر این بیماری شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ به دلیل شیوع بسیار سریع بیماری کرونا، کسب اطلاعات دقیق از موقعیت افراد مبتلا به کرونا برای سایر افراد جامعه حائز اهمیت بوده به طوریکه همه کنجکاو هستند تا اطلاعات خود را دقیقتر کرده تا از ابتلای به بیماری در خود و اطرافیان جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شهرستان بهار بارها اعلام شده که برخی روستاها از نظر شیوع وضعیت خوبی ندارند و باید بیشتر از خود مراقبت کنند، در این شرایط کانال‌های خبری محلی مهمترین مرجع اخبار مردم هستند و انتظارات مردمی برای اطلاع رسانی بالاست، اما متاسفانه در این بین دو مقوله باعث تردید در گردانندگان این کانال‌های خبری محلی شده است

یک موضوع توجه به حریم خصوصی افراد و دیگری توجه به سلامت عمومی جامعه است.

اخیرا دیده شده که برخی از این کانال‌های خبری محلی به دلیل انتشار برخی پیام‌های مردمی درباره انتشار اسامی محله های پرخطر در روستا با تهدید مراکز دولتی برای شکایت مواجه شده اند، این در حالیست که کسب اطلاع و آگاهی از مهمترین حقوق مردم محسوب می‌شود.

با رجوع به  مقاله ای از سایت تابناک، در این خصوص در می یابیم که کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که در کنترل بیماری موفق عمل کرده اند توجه به سلامت اجتماعی بیشتر از حریم خصوصی اهمیت دارد به طوریکه وقتی فردی در این کشورها به بیماری مبتلا می شود جنسیت، سن، محل های رفت و آمد آن و دیگر مشخصات وی به طور خودکار در سامانه ای ثبت می شود افراد از تردد به آن محل اجتناب کنند.

اما در کشورهای اروپایی توجه به حریم خصوصی افراد بیش از سلامت عمومی جامعه اهمیت دارد و به همین دلیل اطلاعات افراد مبتلا به کرونا به آسانی فاش نمی شود به همین دلیل کنترل بیماری در این کشورها بسیار سخت شده است.

تجربه این کشورها در کنترل بیماری نشان می دهد که بالا رفتن اطلاعات مردم در این زمینه به گونه ای که نه به حریم شخصی افراد ضربه وارد شود و نه سلامت عمومی جامعه به خطر بیفتد مهمترین راهکار برای حل این مشکل است.

در چنین شرایطی جالب است که شاهدیم فاش شدن اطلاعات خصوصی افراد برای دولت بیش از خود مردم اهمیت دارد و تهدید به شکایت و تشکیل پرونده قضایی از طرف ارگان‌های دولتی صورت می گیرد که این نیز محل سوال است.

قطعا در شرایط کنونی کانال‌های خبری محلی شهرها و روستاها مهمترین مرجع خبری مردم هستند و وقتی که مردم خبری در خصوص بیماری کرونا در این کانالها و مراجع خبریشان نبینند، تصورشان بر این خواهد بود که تهدید بیماری کمتر شده و رعایت موارد بهداشتی را نخواهند کرد.

تهدید به سکوت در این شرایط نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد که باعث بدتر شدن مشکل خواهد شد.

خودسانسوری کلمه به جایی است که در این شرایط باید بر این رفتار نهاد، چیزی که بارها برای مردم کشورمان به وجود آمده و مردم ما بارها به خاطر عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع اعتراض سر داده اند.

نه مردم و نه دولت خواستار بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا نیستند، بلکه همه باید دست به دست هم دهیم تا این بیماری را ریشه کن کنیم.

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خصوصی افراد سلامت عمومی حریم خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۹۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

این نوع سردرد‌ها که به "سردرد‌های خوشه‌ای" معروف هستند، بسیار دردناک بوده و می‌توانند از ۱۵ دقیقه تا سه ساعت در هر بار طول بکشند. این مطالعه جدید نشان داد افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند ممکن است بیش از سه برابر بیشتر در معرض سایر بیماری‌های پزشکی مانند بیماری قلبی یا اختلالات روانی قرار داشته باشند.

«کارولین ران»، نویسنده این مطالعه از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: «در سرتاسر جهان، سردرد تأثیر بسیار منفی بر کیفیت زندگی افراد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی دارد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای با افزایش خطر ابتلاء به سایر بیماری‌ها مواجه هستند.»

این مطالعه شامل بیش از ۳۲۰۰ سوئدی ۱۶ تا ۶۴ ساله بود که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند. بیشتر آن‌ها مرد بودند، زیرا مردان بیشتر در معرض سردرد‌های خوشه‌ای هستند. محققان آن گروه را با ۱۶۲۰۰ نفر بدون سردرد مقایسه کردند که از نظر سن، جنسیت و عوامل دیگر مشابه بودند.

محققان سوابق کاری افراد را بررسی کردند تا مشخص کنند که افراد چند روز در سال به دلیل بیماری و ناتوانی از کار غیبت می‌کنند.

یافته‌ها نشان داد افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای به طور متوسط ۶۳ روز به دلیل بیماری و ناتوانی غیبت از محل کار داشتند درحالیکه افراد بدون سردرد خوشه‌ای ۳۴ روز غیبت از محل کار داشتند.

به گفته محققان، حدود ۹۲ درصد از افرادی که سردرد‌های خوشه‌ای داشتند حداقل یک بیماری دیگر هم داشتند و حدود ۷۸ درصد از افرادی که سردرد خوشه‌ای نداشتند، دو بیماری دیگر داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • فیلم| نمونه ای از حفظ حریم‌ خصوصی هنگام عبور قطار از مناطق مسکونی
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد