Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد فاطمه الزهراء، مسجد سلمان فارسی، حضرت علی(ع)، فتح، ابوبکر، عمر و ذوقبلتین از مساجد تاریخی مدینه منوره هستند که زائران از آن بازدید می کند.

 

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مدینه منوره، مساجد تاریخی بسیاری دارد که از جمله مشهورترین آن ها، مساجد سبعه (مساجد هفت گانه) است که زائران از آن بازدید می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مساجد سبعه، مساجد کوچکی هستند که که نزدیک همدیگر قرار گرفته اند و در واقع  تعداد واقعی آن شش مسجد است، اما به نام مساجد هفت گانه معروف شده است، زیرا بعضی‌ها مسجد «ذوقبلتین» را نیز به این مجموعه اضافه کرده اند و علت این است که وقتی کسی از این شش مساجد بازدید می ‌کند همزمان به مسجد هفتم نیز می رود.

 

مساجد سبعه در بخش غربی کوه«سلع» و در نزدیکی خندقی که مسلمانان در زمان پیامبر اکرم(ص) برای دفاع از مدینه منوره در مقابل حمله قریش و قبایل همپیمان آن در سال پنجم هجرت ایجاد کرده بودند، واقع شده‌ است.

 

روایت شده‌ است که از آن‌ ها در حقیقت برای دیده بانی در آن نبرد استفاده می‌کردند و هرکدام از این مساجد بر این اساس نامی بر آن‌ها گذاشته شده ‌است.

 

مسجد علی بن ابی طالب

مسجد علی بن أبی طالب در شرق مسجد فاطمه واقع شده و در بالای یک تپه قرار دارد، طول آن ۸٫۵ متر و عرض آن ۶٫۵ متر است، این مسجد احتمالاً همزمان با مسجد فتح ساخته و مجدداً بازسازی شده باشد و گزارش شده‌ است که حضرت علی(ع) در این مکان، «عمرو بن الدین امیری» را که در جنگ احزاب از حصار خندق عبور کرده بود،  کشته‌ است.

 

 

مسجد فاطمه الزهراء

منابع تاریخی نام این مسجد را «سعد بن معاذ» می دانند و کوچک ترین مسجد از مساجد سبعه محسوب می شود و دارای مساحت سه در چهار متر است. این مسجد  در زمان سلطان عثمانی «عبدالمجید اول» بنا شده است.

 

 

مسجد فتح

مسجد فتح، بزرگ ترین مسجد در بین مساجد هفت گانه است که بالای یک تپه در کنارغربی کوه سلع بنا شده‌ است. روایت شده ‌است که در جنگ احزاب پیامبر اکرم (ص) در این مکان نماز خوانده است. این مسجد را «عمر بن عبدالعزیز» در زمانی که حاکم مدینه بود با سنگ بنا کرد و سپس به دستور وزیر «سیف الدین بن ابی الهیجاء» بازسازی شد. در زمان «عبدالمجید اول»، حاکم عثمانی نیز بار دیگر بازسازی شد.

 

 

مسجد سلمان فارسی

مسجد سلمان فارسی در جنوب مسجد فتح و با فاصله 20 متری از پایگاه «جبل سلع» قرار دارد. این مسجد به نام« سلمان فارسی» صحابه پیامبر اکرم(ص) نامگذاری شده است، زیرا ایده حفاری خندق برای ایجاد استحکامات در دفاع از مدینه در جنگ احزاب را داده بود. این مسجد دارای یک راهرو با ۷ متر طول و ۲ متر عرض است.

این مسجد در زمان حکومت «عمر بن عبدالعزیز» در مدینه ساخته شده ‌است.

 

 

مسجد أبو بکر صدیق

مسجد أبو بکر در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی مسجد سلمان واقع شده و همزمان با دو مسجد سابق ساخته و بازسازی شده ‌است، ولی اکنون تخریب شده ‌است تا بار دیگر بازسازی و توسعه یابد.

 

مسجد عمر بن خطاب

مسجد عمر بن خطاب تنها با فاصله ۱۰ متری در جنوب مسجد فتح قرار دارد و به شکل یک راهرو مستطیلی است که سقف ندارد. بنای آن مشابه مسجد فتح است و ممکن است با آن ساخته و بازسازی شده باشد.

 

مسجد ذوقبلتین

مسجد ذو قبلتین در بخش غربی مدینه منوره واقع شده است و مسجدی است که در آن قبله مسلمانان در حین یکی از نماز ظهر از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت.

پیامبر اسلام دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت‌المقدس و دو رکعت دیگر را به جانب کعبه گزارد. این امر در مسجد بنی‌سالم مدینه انجام شد، که بعدها به مسجد «ذوالقبلتین» یا دو قبله ‌ای، مشهور شد.

 

پایان پیام/43

منبع: شبستان

کلیدواژه: مساجد جهان مساجد سبعه مدینه منوره سلمان فارسی مدینه منوره بازسازی شد مسجد سلمان مساجد سبعه واقع شده مسجد فتح عمر بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مساجد به عنوان‌مهمترین پایگاه اسلامی در جامعه است و نقش مهمی در آموزش، تربیت و ایجاد نزدیکی بین مسلمانان دارند.لازم به ذکر است که همواره در روایات از مساجد به بزرگی یاد شده است و یکی ازرسالت های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمانان در نماز جماعت که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند.

الهه یداللهی (دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه تهران) و محبوبه سعیدی (دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران) در مقاله‌ای با عنوان «تجربه زیستی‌ از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد؛ بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات» به این موضوع اشاره می‌کند که جذب کودکان و نوجوانان به مسجد افتخار برای فعالان این عرصه است.

* موانع جذب جوانان و نوجوانان به مسجد

در این پژوهش آمده است که از جمله موانع جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و دوری از مکان‌ها و مراکز دینی که مهم‌ترین دلیل بی‌علاقگی به امور مذهبی و انحراف در بین آنها است نداشتن جهان‌بینی مطلوب و فقدان بینش صحیح در این موضوع است.

در ادامه آمده است که بعد از جنگ تحمیلی به خاطر نبود برنامه ریزی درست و بی اعتنایی به مسجد در جذب جوانان ضعیف عمل کرده است. امروزه با تغییر نیازهای نسل جوان و تحول روحیات آن‌ها، نقش بارز مسجد به عنوان کانون تربیت دینی جوانان به روشنی مشخص می گردد. یک نوجوان در قرن بیست و یکم با بحران هویت دینی و فرهنگی روبرو می‌شود و با هجمه فرهنگی بیگانگان دست و پنجه نرم می کند. 

این پژوهشگر می‌نویسد مسجد می‌تواند به روح پرسشگر و کنجکاو جوان پاسخی درخور و متناسب با نیازهایش بدهد و الگوی درستی از دین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به او معرفی کند.

* تاثیر محل احداث مساجد بر گرایش جوانان به آن

در ادامه باید گفت مسوولان باید درساخت مساجد تا حد زیادی مداخله کنند و انتخاب محل احداث نقشه ی مورد نظر، امکانات و فضای سبز آن و ... باید اصولی و فکرشده باشد و احداث مسجد در کوچه و پس کوچه ها و با مساحت کم یکی از موارد سوت و کوری آن است و رغبتی در دل جوانان ایجاد نخواهد کرد. مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطره های زیبا و به یاد ماندنی را برای همه به ویژه نوجوانان و جوانان تداعی کند.

باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامش‌بخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند

در این راستا باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامش‌بخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند. استفاده از  معماری زیبای سنتی ایرانی-اسلامی نیز در فضای مساجد با توجه به روحیه زیباپسند جوانان می تواند احساسات و خاطرات خوشایند را در نوجوانان و جوانان زنده کند و این خود باعث جذب جوانان به سوی مسجد است.

* تاثیر حضور مادران در مساجد و علاقه‌مندی نوجوانان

در این پژوهش آمده است که حضور مادران در مساجد باعث انس فرزندان با مسجد است. این عمل مادران به شکل عملی نشان‌دهنده محوریت دین و اهمیت اجتماعات دینی در زندگی است.

شهید مطهری در این زمینه می نویسد: «بچه را باید در محیط مشوّق‏ نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است که اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این کار تشویق نمی‌‏شود، چون اصلًا حضور در جمع مشوّق انسان است. آدم بزرگ هم‏ وقتى خودش را در جمع اهل عبادت می‌بیند، روح عبادت بیشترى پیدا مى‏‌کند، بچه که دیگر بیشتر تحت تأثیر است. متأسفانه کم رفتن ما به مساجد و معابد و مجالس دینى و اینکه بچه‌‏ها کمتر در مجالس مذهبى شرکت مى‏‌کنند، سبب مى‌‏شود که اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند.»

یدالهی و سعیدی در این مقاله از رویکرد پدیدارشناسی استفاده کرده‌اند تا روشن شود که درک و برداشتِ مادران دربار رضایت‌مندی از استفاده از فضای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد چقدر است و تا چه اندازه موفق شده است بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات با حضور در مساجد است.

* بهترین راه برای حضور مادران و کودکان در مساجد

این گزارش مطرح می‌کند که بهترین راه برای حضور مادران و کودکان این است که خود مسجد نگهداری کودکان در ساعات اقامه نماز را به عهده بگیرد و از تمام ظرفیت خود برای فراهم شدن شرایط این حضور استفاده کند. بهترین روش این است که در ساخت مساجد  فضای بازی و آرامش برای کودکان در نظر گرفته شود.

این گزارش ادامه می‌دهد که با اختصاص دادن بخشی از مساجد به کودکان و مدیریت آن بستر مناسب و جذابی برای مادران و کودکان فراهم خواهد شد و در راستای این مهم بعدها در سن‌های بالاتر نیز با مشارکت نوجوانان و جوانان در مساجد روبرو خواهیم شد.  

بدین‌ترتیب نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که برقراری فضاهای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد به بهبود در فرایند جذب مخاطب به مسجد و تثبیت و رشد علاقه به مسجد و فرهنگ اسلامی در دل کودک منجر خواهد شد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند 1402 برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی وارد مکه شدند
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم