دولت و اهالی موسیقی باید در شرایط فعلی بهم کمک کنند
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۳۵۲۵
ستاد ملی مقابله با کرونا از چندی قبل موافقت خود را برای برگزاری کنسرت های موسیقی اعلام کرده و دفتر موسیقی نیز از آمادگی همه جانبه خود برای برگزاری کنسرتها و نظارت بر افزایش قیمت بلیتها و رایزنی با سالن ها برای در نظر گرفتن تخفیف برای اجراها سخن گفته است. اما هنوز از برگزاری کنسرتها خبری نیست و سامانه های رسمی فروش بلیط اجراهای زنده موسیقی عملا مرحله فروش بلیت را آغاز نکردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیرعباس ستایشگر پژوهشگر موسیقی و آهنگساز در باره تاثیر کرونا بر هنر و موسیقی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: با شیوع کرونا جهان درگیر پدیده ای شد که هیچ کس شکل برخورد با آن را نمی دانست. موسیقی و هنرمندانش هم از این قاعده مستثنا نبودند.
وی با اشاره به میزان اثرگذاری کرونا بر رویدادهای فرهنگی خاطرنشان کرد: از معدود وقایعی بود که تمام بخش های موسیقی درگیر آن بودند. هنرمند، مسئول و منتقد با آن مواجه شدند. امیدوارم باعث کمرنگ شدن یا به حاشیه رفتنِ بخش هایی از موسیقی نشود.
باید فکر کنیم که چه باید بکنیم. باید به دولت کمک کنیم، در شرایط فعلی و با شیوع کرونا، قائل به فاصله بین دولت و هنرمند نیستم. همه ما با مسئلهای درگیر هستیم که تا کنون تجربه مواجهه با آن را نداشته ایم.
این پژوهشگر افزود: ما هم اگر جای دولت بودیم، شاید همین تصمیم را میگرفتیم. در این اوضاع هم دولت باید به اهالی موسیقی کمک کند و هم اهالی موسیقی به دولت.
راهکاری بهتر از بیکاری
وی ادامه داد: برای از سرگیریِ فعالیت های موسیقی سه جلسه برگزار شد که در این جلسه ها مدیرعامل خانه موسیقی، مدیرعامل مجمع صنفی و مدیرکل دفتر موسیقی حضور داشتند تا درباره بازگشایی کنسرت های موسیقی تصمیم گیری شود.
اکنون در پی رایزنی در این جلسه ها به شیوهنامههایی رسیدهایم که براساس آن، سالن ها با نیمی از ظرفیت می توانند میزبان کنسرت های موسیقی باشند، اجارهبهای سالنها هم باید نصف شود. بر اساس این شیوهنامهها، برای هر خریدی که روی سایتِ بلیت فروشی انجام می شود، دو صندلی از سمت راست و دو صندلی از سمت چپ قفل می شود.
نگرانی از وضعیت موسیقی دستگاهی
وی تاکید کرد: صحبت اصلی من روی موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی است. تا جایی که می دانم، موضوع سه ماه بیمه اعضای صندول هنر را دولت تامین کرده است. از سوی دیگر فرم هایی هم به اهالی موسیقی داده شده تا بر اساس اطلاعات آنها از سوی دولت به هنرمندان وام پرداخت شود. قرار بر این است که براساس نیاز هر موسسه و هر فعالیتِ فرهنگی هنری به آنها وام پرداخت شود.
ستایشگر گفت: تمام هنرمندانی که در این سال ها در بخش موسیقی کلاسیک، دستگاهی و نواحی فعالیت می کردند، دچار آسیب بودند. این حاصل ساختاری معیوب است که ربطی به این دولت و دولت های قبل یا حتی شرایط کرونایی ندارد.
ستایشگر ادامه داد: حالا که مشکل کرونا به وجود آمده و قرار است ظرفیت سالن نصف شود و حتی با وجود اینکه فرض کنیم هزینه ها هم نصف می شود؛ باز هم با این تردید روبرو هستیم که آیا مخاطب به سالن کنسرت می آید یا خیر. خیلی خوشبین نیستم که مردم برای دیدن کنسرت های کلاسیک، دستگاهی یا نواحی به سالن بیایند.
دومین موضوع تقویت روحیِ هنرمند است. همه چیز هم بحث پول نیست. موضوع اصلی بالارفتن روحیه هنرمند است که می خواهد کارش دیده شود. حالا تصور کنید سالنی با ظرفیت ۲۰۰ نفره مثلا ۱۰۰ نفر نشسته است. این مسئله بر روحیه هنرمند تاثیر منفی می گذارد.
شاید پاپ کمتر مشکل داشته باشد
ستایشگر گفت: واقعا نمی توان کسی را مقصر دانست. در اصل ماجرا تردید وجود دارد؛ اینکه نصف سالن بیایند و ماسک بزنند و دستکش داشته باشند یک بحث است و بحث اصلی کلیت ماجراست.
فکر می کنم همکارانمان در بخش برگزاری کنسرت ها موسیقی پاپ با نصف ظرفیت سالن هم بتوانند کنسرت ها را برگزار کنند. به هر حال آنها از سالن هایی با ظرفیت حدود ۲ هزار نفر به بالا استفاده می کنند و این مسئله کار را برای آنها راحت تر می کند. اما در بخش موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی فکر می کنم اوضاع به این زودی به شرایط عادی برنگردد.
وی نتیجه گرفت: این شرایط جدید است و ما مانند دیگر نقاط جهان نمی توانیم به آن نگاه کنیم. باید بپذیریم شرایط موسیقی در کشورمان خاص است. نمی توانیم نوع برخوردِ کشورهای اروپایی با موسیقی در دوران کرونا را مبنا قرار دهیم. باید بتوانیم سیستم خودمان را پیاده کنیم.
برچسبها ویروس کرونا کنسرت موسیقیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا کنسرت موسیقی ویروس کرونا کنسرت موسیقی برگزاری کنسرت ها اهالی موسیقی سالن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/