Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@18:27:42 GMT

رکوردشکنی مصرف آب و برق در سایه گرما و کرونا

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۳۹۰۸

رکوردشکنی مصرف آب و برق در سایه گرما و کرونا

میزان مصرف برق این روز‌ها انگار ترمز بریده و مرز‌ها را یک به یک پشت سر می‌گذارد به گونه‌ای که در تازه‌ترین گام مرز ۵۶ هزارمگاوات را پشت سرنهاد و می‌رود که کم کم وارد مدار۵۷ هزارمگاواتی شود.

روند فزاینده مصرف برق در حالی است که کل ظرفیت تولید برق کشور به حدود هشتاد و سه هزار مگاوات رسیده و این میزان هم باید به مصرف داخل و هم بخشی برای اجرای تعهدات خارجی، صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما انگار وضعیت مصرف در داخل و آن هم در بخش غیر مولد خانگی جایی برای فعالیت بخش صنعت و نیز صادرات باقی نگذاشته و این احتمال می‌رود که بخش صادرات بازنده این میدان باشد.

وسایل سرمایشی در این میان برق‌خوارترین وسایلی هستند که در بخش خانگی مورد استفاده قرار گرفته و به روند افزایش مصرف دامن می‌زنند.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو پیش از این در ارائه گزارشی به مجلس شورای اسلامی به موضوع مصرف وسایل سرمایشی اشاره کرده و گفته بود که از ۵۷ هزار مگاوات اوج بار تابستان حدود ۲۱ هزار مگاوات آن مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است.

بخش آب هم دست کمی از برق ندارد و میزان مصرف آن به دو دلیل افزایش دمای هوا و الزام شست و شوی مداوم دست‌ها برای مقابله موثر با بیماری کرونا شدت یافته و این درحالی است که وضعیت بارش‌هانسبت به فروردین امسال روندی کاهشی درپیش گرفته است.

براساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی‌جاری (۹۸-۹۹) تا روز ۲۴ خرداد متوسط بارش کشور حدود ۳۰۵.۵ میلیمتر است که در مقایسه با سال آبی گذشته۲۷.۳ میلیمتر (هشت درصد) کاهش و نسبت به متوسط ۵۱ ساله اخیر ۶۹.۲ میلیمتر (۲۹درصد) افزایش نشان می‌دهد.

کاهش بارش‌ها در حالی است که میزان مصرف روندی افزایشی نشان می‌دهد

با توجه به شیوع ویروس کرونا مصرف آب در استان تهران از اسفند ماه به شدت افزایش داشته به نحوی که از اسفندماه تا به امروز، مصرف آب در بیشتر روز‌ها بالای سه میلیون متر مکعب بوده است.

پیک مصرف آب در استان تهران از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مرداد عاست که با توجه به شرایط خاص موجود در جامعه، پیش‌بینی افزایش مصرف تا ۴ میلیون متر مکعب در روز می‌رود که مصرف بسیار بالایی است.

اما این آمار نگران‌کننده مصرف در بخش آب و برق در حالی است که می‌توان با اعمال روش‌های مدیریت مصرف پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

در همین باره سخنگوی صنعت برق با اشاره به عبور پیک مصرف برق کشور از مرز۵۶ هزار مگاوات گفت: مشترکان پرمصرف ضروری است روش‌های مدیریت مصرف بهینه را اعمال کنند تا مشکلی در تامین برق پیش نیاید.

«مصطفی رجبی مشهدی» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مشترکان پرمصرف اگر بین ساعت۱۳ تا ۱۷ مصرف خود را مدیریت کنند با مشکل در تامین برق مواجه نخواهیم شد.

وی کاهش استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت اوج بار و انتقال آن به ساعت کم باری، استفاده از دورکند کولرآبی، تنظیم دمای کولرگازی برروی درجه ۲۴ را از جمله مهمترین راهکار‌های مناسب مدیریت مصرف برشمرد.

رجبی مشهدی افزود: رشد متعارف مصرف مشکلی در تامین برق ایجاد نخواهد کرد، اما تداوم رشد فزاینده فعلی شرایط سختی را اعمال خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق گفت: تداوم افزایش دما احتمال عبور پیک مصرف از مرز ۵۷ هزارمگاوات در هفته آینده را جدی‌تر می‌کند.

در بخش آب هم مشترکان می‌توانند با استفاده از وسایل کاهنده مصرف و دقت در مصارف خود وضعیت بهتری در این بخش ایجاد کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مصرف برق رضا اردکانیان پارسی خبر مجلس شورای اسلامی هزار مگاوات مصرف برق مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب

ابوالفضل غنی زاده با بیان اینکه ۲۰۸ هزار کیلومتر مربع مساحت شهرستان اهر میباشد افزود: یک چهارم مساحت شهرستان ذخایر معدنی میباشد و تعداد ۲۸ مورد پهنه معدنی ثبت گردیده که در مرحله اکتشاف و بهره برداری میباشند و در صورت فعال شدن این معادن، شدیداً ناترازی آب خواهیم داشت که باید از الان برای آن چاره اندیشید.

وی با بیان اینکه که در سطح جهانی ارزش افزوده‌ای که از آب برداشت می‌شود ۴ دلار است گفت: این موضوع در ایران زیر ۷۵ سنت میباشد و باید در این خصوص راهکار‌های مناسبی در تغییر الگوی کشت و سوق دادن کشاورزان برای تولید با ارزش افزوده و بهره وری بالا ارائه گردد.

وی عنوان کرد: متأسفانه شاهد بودیم که باغداران سیب‌هایی که در سردخانه انبار کرده بودند را به عنوان سیب بادریز فروختند که جهاد کشاورزی باید نسبت به این موضوع ورود کند تا امسال شاهد ورود خسارت به باغداران نباشیم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان اهر با اشاره به تغیرات آب و هوایی و ترسیم وضعیت آبی منطقه گفت:تغیر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی اصلی‌ترین راه حفاظت از منابع آبی خواهد بود که باید در این خصوص کشاورزان بصورت اقنایی و علمی توجیه شوند.

غنی زاده از دبیر و اعضای این شورا خواست تا همایشی با عنوان آب، محیط زیست و امنیت غذایی بصورت سراسری در شهرستان برگزار گردد و از ایده، طرح و مقالات علمی برتر ارائه شده به این همایش در راستای مدیریت مصرف آب استفاده گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • موج گرما صد‌ها میلیون نفر را می‌سوزاند!
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد