درباره امینالله حسین
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۴۲۸۰
امینالله آندره حسین ۳۰ خرداد ۱۲۸۴ خورشیدی(مصادف با ۱۹۰۵ میلادی) در سمرقند متولد شد، اصالت او از خانواده ای بازرگان و شناخته شده بود که اصالت ایرانی داشت. به زودی خانواده اش به مسکو کوچ کرد تا امکان تحصیل منظم امینالله فراهم شود. همان جا بود که در ۱۲۹۶ خورشیدی، انقلاب بلشویکی روی داد و پدر ناگزیر، او را برای ادامه تحصیل به آلمان فرستاد، تا پس از پایان دبیرستان علاقه پدر را به داشتن فرزندی پزشک تامین کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما سرنوشت که چون چرخی دائم در گردش است (آغازین مصراع ترانه کارمینا بورانا اثر کارل ارف) موسیقیدوست جوان را از آلمان به فرانسه رهنمون شد تا نخستین ایرانی یا ایرانیالاصل شود که به کنسرواتوار پاریس قدم نهاد.
در آلمان هم البته همزمان با طب از محضر استادان کنسرواتوار اشتوتگارت، آرتور اشنابل در پیانو و کلات در آهنگسازی بهره برد. به نظر میرسد، پدر کمک های مالی را بعد از این داستان قطع کرد، چرا که پس از آن امینالله همیشه با تهیدستی مواجه بود. میگفت بعد از نخستین اجرای جهانی سمفونی پرسپولیس که با اقبال بینظیر شنوندگان پاریسی روبهرو شد، وقتی با همسر فرانسوی به طرف منزل میرفت، پشیزی برای صرف شام نداشت.
نخستین شخصی که گوش امینالله را به موسیقی سپرد، مادرش بود که با صفحههای گرامافون از استادان آواز و تار ایرانی، فضای خانه را از آوای فرشتگان میآکند.
در واقع تنها منبع درآمد حسین، تصنیف موسیقی فیلم بود و بیشتر آثارش در این زمینه به فیلم های به کارگردانی فرزندش روبر حسین مربوط میشود. بعدها در سال های دهه ۱۹۷۰ میلادی از کمکهای مالی از طرف دولت وقت ایران هم بهرهمند شد تا مانند چایکوفسکی پس از دریافت کمک مالی از نادژدا فون مک با فراغتی بیشتر به خلق آثارش بپردازد.
حسین به روایت آثار موسیقیایی و تصنیفات
آثار موسیقی حسین از نغمههای ایرانی و عشق به ایران زمین آکنده است و در آن موج میزنند. تار را در حد استادی مینواخت. فارسی را به شیرینی صحبت میکرد و به خوبی مینوشت. بهترین آثار او که اکثرشان برنامه ای هستند، یا تم ایرانی دارند، یا داستان ایرانی، یا هر دو.
۲ سمفونی نفیس حسین، آریا و پرسپولیس، از کوچ آریایی ها به سرزمین پارس و بعد شکوه و عظمت هخامنشیان حکایت دارد، اثر درخشان حسین مینیاتورهای ایرانی و سوئیت شهرزاد در ۱۹۷۵ میلادی تصنیف شد. این مینیاتورها قطعات ارکستری کوتاهی هستند که تم آنها را بیشتر ایرانیان موسیقیدوست میشناسند، شاید بی آن که نام اثر را بدانند یا مصنف آنها را بشناسند.
چهار قطعه بینظیر برای تار سلو با مایه ایرانی، از زیباترین کارهای حسین به شمار میآیند؛ راپسودی های ایرانی نمره ۱ و ۲ که اولی در شور است و دومی در چهارگاه که با چهار مضرابی به راستی زیبا پایان مییابد؛ قطعه «تو را دوست دارم وطنم» و قطعه «عبادت زردشت» .
البته حسین تغییراتی در پردههای تار داده بود که سازش را منحصر به فرد ساختهبود و بعد از او شخصی آن را دنبال نکرد.
تصنیفات امینالله حسین برای دیگر سازها غیر از تار منحصر است به آثاری برای پیانو که ساز اصلی او محسوب میشد. قطعاتی کوتاه برای پیانو سلو برپایه رباعی های خیام و سه کنسرتو برای پیانو و ارکستر از آثار او در این زمینه هستند.
بیشتر آثار حسین بر روی صفحههای موسیقی از شرکت های بزرگ صفحه پرکنی از قبیل فیلیپس ضبط شده و موجود است. برگزیدهای بازاری از این آثار بر روی ۲ کاست جمعآوری شده و در بازار تهران در دسترس علاقهمندان است. این ۲ کاست هر چند نمیتواند، نظر موسیقیدوستان جدیتر را جلب کند و پخش آنها در زمان حیات آهنگساز مورد اعتراض او بود اما برای آشنایی عموم ایرانیان با هنر و نام امینالله حسین بد نیست. نامی که پس از وفات او در ۱۹۸۳ میلادی (مصادف با ۱۸ خرداد ۱۳۶۲ خورشیدی) و نیز بعد از گذر یک نسل دارد، فراموش میشود.
حسین به روایت دیگر هنرمندان
لوسین مایار ناشر کمپانی فرانسوی روی صفحهای که شامل سمفونی پرسپولیس است، حسین را اینگونه میستاید: او، همانند یک مُغ (به معنی روحانی ایرانی) و به لطف قریحهٔ آهنگسازی خویش، خط سیری را که روشنایی روز طی میکند، پشت سر گذاشتهاست. حسی از افسون تمدنی دیرینه سال، در سراسر کارهای او موج میزند. او موسیقیدانی است که ریشهها را جستجو میکند و ارزشهای جاری در شعر ایران بزرگ را تمیز میدهد.
رنه دومی نیل نقّاد هنری نشریهٔ لوموند دربارهٔ امینالله حسین چنین اظهار نظر میکند: در مینیاتورهای ایرانی، روح پارسی را میتوان مجسم دید. هنر حسین، انسان را به گذشتهای زنده و نشاطبخش میبرد که همچنان از نسلی به نسل دیگر منتقل شدهاست. مجموعهای که او فراهم آوردهاست، از یک شخصیت برازنده، یک زبان موسیقی اصیل، پاک، روشن و یک احساس قوی حکایت دارد که بلافاصله به قلب راه مییابد.
او همچنین از زبان صمیمی، تازگی شیوهٔ ترکیب و رنگآمیزی ماهرانهٔ موسیقی حسین صحبت میکند. وی پس از حضور در جشنوارهای که به افتخار امینالله حسین برپا شده بود، مینویسد: در این اصوات که بر بافت موسیقی کلاسیک غربی استوار است، جان ایران را متبلور دیدم. کشوری که در زیر آسمان آبی و بر زمین سخت و خشکش، زیباترین گل های سرخ جهان میروید. خصلت مردم این سرزمین، همچون گل های سرخ آن آمیزهای از احساسات افراط آمیز و نرم و لطافت بار است و شگفت آنکه حسین نیز بازتاب این تضادها و تناقض هاست. در سمفونی شنها، آرامش اندوهگین دشتهای بیکرانه، ناگهان با همهمهٔ گردبادی افسارگسیخته درهم میریزد. پرداختن به چنین درونمایهای، پس از تجربهٔ موفق بورودین، دل و جرأت میخواستهاست. مهارت حسین در تقسیم وظایفی حساس بین سازهای مختلف، تحسینانگیز است. گویی او، رنگینکمانی از نواها در آسمان میآراید.
فهرستی از محبوب ترین قطعات حسین در یک آلبومهنری مالرب نقاد سرشناس دیگری که همزمان با حسین میزیسته، این عقیده را ابراز میدارد: ما با موسیقی اصیل ایرانی و فواصل آن که به مراتب پرشمارتر از فواصل غربی است، آشنا هستیم. هنگام گوش دادن به راپسودیهای حسین که مجموعهای از خیالپردازیهای او در زمینههای فرهنگ بومی و نیاکانی است، این احساس به ما دست میدهد که مانند مونتسکیو فریاد برآوریم «آه. آه. آقای حسین، آیا شما ایرانی هستید؟ این غیرممکن است. چگونه میتوان ایرانی بود و این آهنگها را نوشت! آندره چنان نغمات فولکلوریک ایرانی را در لایهای از هارمونی غربی قرار میدهد که دیگر قابل شناسایی نیست…»
برچسبها مسکو چایکوفسکی فرانسه پاریس آلمان چهره ماندگار موسیقیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مسکو چایکوفسکی فرانسه پاریس آلمان چهره ماندگار موسیقی مسکو چایکوفسکی فرانسه پاریس آلمان چهره ماندگار موسیقی امین الله حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۴۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاج دیگر کشورها در مراسم حج محبت زائران ایرانی را احساس کنند
به گزارش خبرگزاری مهر، نوبت عصر همایش توجیهی _ آموزشی زائران بیت الله الحرام استان تهران امروز شنبه (۱۵ اردیبهشت)، با مداحی حاج حمید رمضان پور، از ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برگزار شد.
در ادامه این مراسم، وحید براتی، از قاریان ممتاز کشورمان و عضو کاروان قرآنی نور به تلاوت آیاتی ازکلام الله مجید پرداخت.
سرهنگ اسماعیل کشمیری، فرمانده پلیس فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هم در سخنانی از زائران بیت الله الحرام خواست که با مسئولان کاروان ها همکاری کنند و برای حرکت به سمت فرودگاه به موقع در مساجد و حسینیه ها حاضر شوند.
لطفی، نماینده حراست بعثه مقام معظم رهبری دیگر سخنران این مراسم بود که توصیه هایی به زائران در ارتباط با موضوعات ایمنی و مقررات کشور میزبان ارائه کرد و گفت: که جز گذرنامه مدرک دیگری همراه نداشته باشند.
در ادامه این مراسم، کلیپی از بیانات حضرت آیت الله خامنه ای پخش شد که در آن مقام معظم رهبری غیر سیاسی کردن حج را یک خطای بزرگ و دفاع از مظلوم را یک فریضه و برائت از مشرکین در حج را یک عبادت دانستند.
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سخنران پایانی این همایش بود که با اشاره به شعار حج پیش رو «قرآن محوری، همدلی و اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم» گفت: سفر حج فرصت مناسبی برای ارتباط بیشتر با کلام الله مجید و انس با قرآن کریم و درک مفاهیم این کتاب الهی است.
وی با اشاره اینکه در مراسم حج تمتع شاهد حضور برادران شیعه و سنی هستیم، از زائران بیت الله الحرام کشورمان خواست که با مسلمانان دیگر کشورها با محبت و مهربانی برخورد و همدلی، همبستگی و اتحاد خود را حفظ کنند.
وی در ادامه گفت: محبت و تواضع زائران ایرانی باید به گونه ای باشد که زائران کشورهای مختلف آن را احساس کنند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اقتدار امت اسلامی و دفاع از فلسطین مظلوم به عنوان بخشی از شعار حج امسال اشاره کرد و گفت: امروز برخی از کشورهای غیراسلامی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین از بعضی کشورهای اسلامی جلوتر هستند.
وی با اشاره به اینکه ثواب دو رکعت نماز در مسجدالحرام بیش از ۱۰۰ هزار رکعت نماز در ایران است، از زائران خواست که ضمن کسب دانش و آگاهی درباره این سفر معنوی، آداب حرمین شریفین را رعایت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان به زائران توصیه کرد که درسفر معنوی حج یک طواف مستحبی به نیابت از همه حق داران، گذشتگان، امام و شهدای عزیز و شهدای مظلوم غزه و مفقودالاثر جمهوری اسلامی ایران انجام دهید که خداوند ثواب طواف برای آنان ثبت می کند.
کد خبر 6096621 سيد اسد رجبی