Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، از ۱۵ تیرماه در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان آغاز می شود. در این سنجش اندازه گیری توده بدنی، بینایی و شنوایی سنجی و سوابق بیماری در کودکان سنجیده می شود و کارت واکسن و شناسنامه پدر و مادرها نیز نیاز است. در ۶۰ هزار پایگاه مدارس ابتدایی نوبت دهی را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تعیین ۲۲۰۰ پایگاه تخصص، نزدیک به ۲۰ هزار نیرو در این طرح فعال هستند.

فرخ لقا عکافی دارای دکترای مشاوره مدیر تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه در نشست خبری رئیس این سازمان اعلام شد که سنجش آمادگی تحصیلی کودکان در بدو ورود به دبستان به گونه‌ای است که وابسته به اینکه کودکان پیش دبستانی رفته اند یا نه نیست، گفت: تستی که ما در چند مرحله انجام می دهیم به تحلیل های شناختی و عملکردی بچه ها بر می گردد. در واقع ما در این تست ها حیطه های شناختی، ارتباطی، حرکتی، حل مساله و روانی بچه ها را سنجش می کنیم. در واقع قبل از ورود به مدرسه بچه ها از این نظرها ارزیابی می شوند تا اگر نقصی هست که ممکن است در عملکرد تحصیلی اثر بگذارد شناسایی شود.

وی ادامه داد: در مرحله ارزیابی اولیه اگر کودکی مشکوک تشخیص داده شد، به مراکز تخصصی ارجاع داده می شود. البته اگر بچه‌ای پیش دبستانی رفته باشد، در مهارت های شناختی عملکرد بهتری دارد. اما همه این مهارت هایی که ما می سنجیم از بدو تولد ایجاد می شود و تقریباً هر شش ماه یک تغییر اساسی می کند و باید کودکان بدون رفتن به پیش دبستانی هم به این مراحل رشدی رسیده باشند.

وی درباره اهمیت دوره پیش دبستانی نیز گفت: با توجه به طرحی که دنیا در پیش گرفته است که شناسایی و مداخله به هنگام است، یکی از جاهایی که می شود این کار را انجام داد، پیش دبستانی است. در واقع در پیش دبستانی مربیان می توانند بسیاری از موارد دارای مشکل را شناسایی کنند.

عکافی در پاسخ به این پرسش که ساعت بهینه آموزش در پیش دبستانی چقدر است چرا که در مراکز پیش دبستانی در مدارس دولتی ساعت پیش دبستانی ۸ تا ۱۱ است اما در مراکز دیگر از ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر کودک پذیرش می شود، بیان کرد: قطعاً آستانه تحمل بچه ها پایین است و برای همین ساعت آموزشی در پیش دبستانی باید کم باشد تا بازده بیشتری داشته باشیم. ضمن اینکه آستانه تحمل بچه در دوری از مادر هم کمتر است و برای همین هم پرخوانی و محفوظات زیاد به بچه ها آسیب می زند و هم موضوع تعداد ساعات بالای دوری از خانه و مادر.

وی درباره اینکه آزمون هوشی مورد استفاده در طرح غربالگری کودکان چیست و آیا از آزمون وکسلر کودکان استفاده می شود، گفت: ما با استفاده از آزمون ها، هوش کلامی و عملکردی ارزیابی دقیقی را انجام می دهیم. آزمون وکسلرچون وابسته به فرهنگ است مورد استفاده ما نیست آزمون های ما در انحصار سازمان استثنایی کشور است و چندین تست است که هنجاریابی شده است و نرمی از اعداد به دست آمده که برای بچه‌ای در تهران یک عدد تعریف شده و برای کودکی در یک استان محروم عددی دیگر.

مدیر تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص اینکه چرا در ارزیابی های بدو ورود به دبستان روی مواردی چون اختلال های اضطرابی پایشی صورت نمی گیرد خصوصاً اینکه در دبستان ها عموماً مشاور وجود ندارد و این موارد دیر تشخیص داده می شود و از سوی دیگر امسال به علت شیوع کرونا اهمیت تشخیص این نوع اختلال ها بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: اضطراب بچه ها در دوره ابتدایی عموماً اضطراب جدایی است و حتماً سابقه آن را می شود از سه سالگی مشاهده کرد. وقتی بچه ها وارد پایگاه می شوند و از نظر بهداشت دهان و دندان و شنوایی سنجی و… سنجش می شوند مشاهده می شود که ارتباط می گیرند یا نه و اینکه وقتی وارد سنجشآمادگی تحصیلی می شوند چون حالت بازی دارد در ابتدا برای اینکه بچه به محیط عادت کند، اجازه می دهیم والدین باشند اما در قدم های بعد باید بچه بتواند بدون حضور مادر کار را پیش ببرد. در واقع احتمالاً اگر بچه‌ای اینجا عملکردش به خاطر دوری از مادر تاثیر بگیرد نشان می دهد از قبل هم این اضطراب بوده و حالا یا خانواده تشخیص نداده… ما به روانپزشک کودک ارجاع می دهیم یا به مشاوران سازمان و مداخلات صورت می گیرد و وقتی کودک نرمال شد دوباره نوبت گیری می کند و ارزیابی مجدد می شود

وی ادامه داد: ما هر متغیری را به راحتی نمی توانیم وارد چرخه سنجش کنیم. شیوع آن و اثرگذاری اش در فرایند آموزشی مهم است. مثلاً اینکه بیش فعالی در همان سنجش اولیه ارزیابی می شود به دلیل این است که اثرش در عملکرد تحصیلی بالاست. حالا می شود اضطراب را به عنوان یک پژوهش وارد پایگاه ها کنیم و ببینیم چقدر متغیر اثرگذاری است.

کد خبر 4953021 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش سنجش نو آموزان وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران قوه قضاییه ویروس کرونا آتش سوزی شورای شهر تهران وضعیت هوای تهران اکبر طبری سازمان تامین اجتماعی نیروی انتظامی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران احتکار سیدابراهیم رئیسی بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش دبستانی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۴۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور

ایسنا/اردبیل رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند.

میرسید احمد محیط طباطبایی ۵ اردیبهشت در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند، عنوان کرد: هر توسعه پایداری از بستر موزه عبور می‌کند و موزه شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی یک جامعه را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موزه‌ در آخرین تعریف به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی برشمرده شد، ادامه داد: موزه‌ یک نهاد آموزشی و پژوهشی است و بخشی از میراث فرهنگی، طبیعی، تاریخی و هنری بشر را حفاظت، شناسایی و معرفی کرده و اوقات فراغت و خیلی چیزهای دیگر را رقم می‌زند.

محیط طباطبایی افزود: موزه‌ها باید پاسخگوی معضلات و مشکلات امروز جامعه باشند؛ چراکه موزه‌ها به عنوان نهادی که گذشته بشر، زمینه‌ها و زیرساخت‌های آن را به آینده مرتبط می‌کند، مهمتر شده و جایگاه بسیار خاصی را پیدا کرده‌ است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) با اشاره به اینکه امسال آموزش و پژوهش در محور فعالیت‌های موزه‌ها قرار گذاشته شده است، تصریح کرد: در طی این ۳۰ سال مشکلات جامعه بشری از جمله صلح، محیط زیست، تغییرات اقلیمی، پایداری و مواردی از این قبیل محور فعالیت‌های موزه‌ها می‌باشد.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور، گفت: دانشگاه‌ها مثل هر نهاد دیگری به موزه احتیاج دارند، موزه نه به عنوان یک ویترین، دکور و افتخار برای دانشگاه، بلکه به عنوان بخش ارتباطی بین دانشگاه و جامعه مخاطب می‌باشد و از این جهت دانشگاه‌ها باید جایگاه موزه‌های خود را به صورت رسمی در حوزه معاونت پژوهشی بشناسند.

محیط طباطبایی با بیان اینکه مخاطب اصلی موزه‌ها کودکان و نوجوانان هستند، افزود: موزه‌ها برای آن هستند که بتوانیم تمام مسائل پیچیده و مهم، معضلات و هویت که منشأ فرهنگی هر جامعه است را به نسل آینده منتقل کنیم.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) ادامه داد: امیدوارم جامعه ما با نگاه موزه‌ای و از طریق تجربه ۱۰ هزار ساله مردمی که در این سرزمین زیستند، برای رفع مشکلات و معضلاتی که امروز در سطوح مختلف با آن روبرو هستند، تلاش کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی پایگاه سنجش و ارزیابی سلامت در بیمارستان علامه بهلول گنابادی
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند/اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • آخرین اخبار از بارگذاری مدارک آزمون‌ آموزگاری ۱۴۰۳+ زمان اعلام نتایج نهایی آزمون
  • اخذ نوبت سنجش سلامت دانش آموزان اتباع امکانپذیر نشده است
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی