Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@06:25:04 GMT

باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۴۵۷۱

باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد، گفت: مشاهده کرده ایم که در دولت های مختلف به آموزش و پرورش به دید سازمان رأی و یک حزب سیاسی نگاه شده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چهار دهه گذشته وضعیت پرورش یک وضعیت ناهمگون و بحران آلود بوده است که به یک بحران فرهنگی هم منجر شده است، اظهار کرد: یک سری آزمون و خطاهایی در حوزه فرهنگی از ابتدای انقلاب تا کنون داشته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک سیر و فراز و نشیب هایی طی شده است؛ در یک دولتی به غلط به این نتیجه رسیدند که باید این ساختار پرورشی حذف بشود با این توجیه که آموزش از پرورش جدا نیست. البته اصل حرف درست است اما بدی ماجرا این بود که با یک نگاه سیاسی به این حف ساختار نگاه می شد.

وی ادامه داد: اما بعد دوباره ساختار برگشت. این رفت و برگشت ها نشان می‌دهد که بک بحران فرهنگی درست کرده ایم و حوزه پرورشی از این بحران فرهنگی رنج می برد.  آزمون و خطاها در حوزه ساختار و نحوه فعالیت ها و کارکردها فراز و نشیب هایی داشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سطح پرورش را در سطح عاملیت که مربیان پرورشی هستند تعریف کرده ایم و ساختاری تعریف نشده است که بزرگترین و جدی ترین عیب آموزش و پرورش در این حوزه محسوب می شود گفت: در حوزه پرورش به یک ساختار منسجم نرسیده ایم. نتیجه این شده است که اکنون مشاهده می کنیم مدارس مختلفی وجود دارد و هرکدام سبک های مختلف در حوزه فرهنگ دارند.

نادری افزود: تکثر متعادل فرهنگی را نفی نمی کنیم و مهم است و به آن پایبند هستیم اما هیچ کدام از دولت های ملی تا الان در بحث اصول بنیادین پرورشی کوتاه نیامده اند.

وی با بیان اینکه اکنون مدارس مختلفی داریم که سبک‌های آموزشی و پرورشی مختلف دارند گفت: در یک مدرسه ای مذهب مهم است در جای دیگر کمتر اهمیت دارد و در واقع سلایق مختلف است. این تکثر تا یک جایی قابل قبول است اما یک پایه پرورشی منظم در سطح کلان ایجاد نکرده ایم زیرا اساسا ساختار ما مشکل دارد. علت این است که در دولت های مختلف دیدگاه‌های سیاسی مختلف را بر آموزش و پرورش غالب کرده ایم.

وی با اشاره به پویش ها و برنامه های فرهنگی آموزش و پرورش در ایام کرونا گفت: فعالیت هایی از این دست از دهه 60 ادامه داشته و فقط مقداری ظاهر آن تغییر می کند و درون ساختاری به موضوع نگاه نمی شود. خوب است معاون پرورشی پاسخ دهد که آیا میزان شرکت در پویش ها قابل اندازه گیری است و تاثیر آن چه میزان بوده است؟ ما یک خطای تاریخی در نظام آموزشی و پرورشی ازدهه 70 به بعد مرتکب شدیم که خصوصی سازی تمام عیار است و بحران جدی کنونی در حوزه پرورشی نتیجه آن است.

نادری افزود: خصوصی سازی این بلا را آورده که اصلا فرهنگ و ارزش های ایرانی اسلامی انقلابی برای ما مهم نیست. به این معنا که  هر کس پول بیشتری داشته باشد آموزش بهتری دریافت می کند و آن هم با هدف پشت سرگذاشتن سد کنکور است. در سطح آموزش عالی هم فرد پول می‌دهد که آموزش ببیند که پول در بیاورد. یک چرخه ناقصی در سیستم آموزشی ایجاد شده که به ان بحران فرهنگی دامن زده است. اکنون انبوهی از اقدامات دم دستی را در سطح پرورشی شاهدیم که مدل های دهه شصتی است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت های توسعه گرا و نئولیبرال اساسا دغدغه پرورش به آن معنا را ندارند گفت: فعالیت های کتابخانه ای و... وجود دارد اما در اولویت و دغدغه جدی نیست. نگاه به آموزش و پرورش در دولت نئولیبرال اینگونه است که آموزش و پرورش هزینه‌بر و یک امر سرباری است. مشکل از نوع نگاه است. وقتی نگاه نئولیبرال غلبه می کند سیستم به سمت خصوصی سازی می رود.

وی افزود:  منکر خدمات ارائه شده نیستم. اما وقتی اعلام می‌شود که خصوصی سازی را تا 20 درصد افزایش داده است که خلاف قانون اساسی است. این سیر خصوصی سازی شتابان خلاف قانون اساسی است و قانون اساسی آموزش همگانی را حق همه می‌داند؛ در حالی که آموزش را طبقاتی کرده ایم. این یک شاخص عدم در اولویت بودن آموزش و پرورش در دولت است. شاخص بعدی دانشگاه فرهنگیان است که زمین‌گیر شد. از دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر چیزی باقی نمانده است. ورودی و خروجی که سالیانه باید می‌داشت تا نیروهای تازه نفس را به اموزش و پرورش تزریق کند با یکدیگر همخوانی ندارد.

نادری ادامه داد: چند روز قبل فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی گذاشتم که جامعه فرهنگیان مشکلات را اعلام کنند. 7000 پیام برایم ارسال شد که از این تعداد سه مشکل اصلی احصا شد که معیشت، منزلت و مدیریت از جمله آنهاست. نظام رتبه بندی، اصلاح شرایط جذب، اصلاح شرط سنی در استخدام و ... از جمله مشکلات ذیل این سه محور اصلی هستند. اینها نشان می‌دهد که در دولت نئولیبرال معلم شأن و منزلتی ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه قرار بود دانشگاه فرهنگیان سالانه 100 هزار خروجی داشته باشد که به حدود 25 هزار ورودی در سال ر سیده است گفت: جفاهایی در تعیین رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز صورت گرفت و با یک لجبازی روی گزینه ای اصرار کردند و شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن رأی نداد. اعضای شورا روی رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان حرف داشتند ولی ایشان در یک برهه ای به طور غیرقانونی سرپرست باقی ماند و یک درگیری در شورای عالی رخ داد و حرمت شکنی هایی صورت گرفت. اینها نشان می‌دهد که دانشگاه فرهنگیان محل بحث است.

وی ادامه داد: خبری غیررسمی رسیده است که آقای خنیفر هم از ریاست دانشگاه فرهنگیان حذف و قرار است فرد دیگری جایگزین شود که هنوز نهایی نیست.

 نادری با طرح این سوال از معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش که آیا تلاش ها و اقدامات در حال انجام در حوزه پرورشی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کنونی هست یا خیر؟ گفت: به نسل فعلی ، نسل دوره دیجیتال می گویند و فضا متفاوت از نسل‌های گذشته شده  و ابزارهای آموزش و پرورش نسل های گذشته منسوخ شده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین درباره گردش مالی چندین هزار میلیاردی موسسات کنکوری گفت: این گردش بالای مالی موسسات کنکوری نشان دهنده مافیای آموزشی است.  پنج مشکل اصلی را در آموزش و پرورش احصا کرده ام؛ نابرابری آموزشی و فاصله طبقاتی، حذف جایگاه اجتماعی معلم و منزلت آن به علت مسائل مالی، نظام نابرابر خرید خدمت، عدم اهتمام به مسأله تربیت و همکاری با کارتل های اقتصادی آموزش از این جمله هستند.

وی افزود: مشکل اصلی آموزش و پرورش این است که سندتحول بنیادین که چندین جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی صرف آن شد و چندهزار ساعت کارکارشناسی روی آن صورت گرفت، مغفول است و باید دوستان آموزش و پرورش توضیح دهند که برای عملیاتی کردن سند چه کرده اند. در کنار آن سند 2030 در همین دولت شروع به اجرا می‌کند که دوستان مدعی هستند اکنون متوقف شده و امیدواریم که به صورت عملی کنار رفته باشد.

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرروش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد گفت: مشاهده کرده ایم که در دولت های مختلف به آموزش و پرورش به دید سازمان رای و یک حزب سیاسی نگریسته شده است. آموزش و پرورش در همه دولت های ملی پایه ای ترین وسیله اجتماعی کردن است و باید فکر جدی به حال آن کنیم وگرنه در گام دوم انقلاب نمیتوانیم دستاورد جدی داشته باشیم.

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش مجلس شورای اسلامی پرورش نماینده مجلس آموزش مجلس شورای اسلامی پرورش نماینده مجلس عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش بحران فرهنگی حوزه پرورش خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۴۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان امشب منتظر هدیه دولت باشند؛ مبلغ چقدره؟

وزیر آموزش و پرورش گفت: امشب مبلغی به عنوان تقدیر روز معلم به حساب معلمان واریز می‌شود.

هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم، امشب به حساب معلمان واریز می‌شود.

فارس در خبری نوشت: رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، امروز در مرکز ارتباط مردمی نهاد ریاست جمهوری گفت: بعد از اجرای رتبه‌بندی معلمان، میانگین حکم آنها از دستگاه‌های دیگر بالاتر است، البته معلمان باید محدودیت حقوق دریافتی خود را با اضافه کار و حق التدریس جبران کنند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم به معلمان خدمت کنیم و امشب دولت خدمتی به معلمان خود خواهد کرد.

بنا بر پیگیری خبرنگار، هدیه روز معلم مبلغ ۲ میلیون تومان است که امشب واریز می‌شود.

دیگر خبرها

  • تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • معلمان امشب منتظر هدیه دولت باشند؛ مبلغ چقدره؟
  • کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور/ ۱۱ هزار مربی پرورشی جذب می‌کنیم
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود
  • پول هست زمین نیست!
  • عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد
  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ مدرسه در استان بوشهر