Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد، اگر هدف آمریکا از تحریم سوریه تقسیم و تضعیف آن جهت ایجاد منطقه‌ای برای یگان‌های مدافع خلق کرد است، این تحریم‌ها اشتباه هستند.

به گزارش ایسنا، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه سی.ان.ان ترک زبان تاکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند با قانون سزار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را محاصره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاووش اوغلو اظهار کرد: اگر هدف از تحریم‌های آمریکا علیه سوریه تقسیم این کشور و تضعیف آن جهت ایجاد منطقه‌ای برای یگان‌های مدافع خلق کرد است، این تحریم‌ها اشتباه هستند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت که کشورش نمی‌تواند در این گام از واشنگتن حمایت کند هرچند که رویکردهای دوکشور درباره بشار اسد یکسان هستند.

او افزود: اکنون ترکیه تلاش می‌کند ادلب را به منطقه‌ای "امن" تبدیل کند و در حال بحث و بررسی این موضوع هستیم. زمانی که ادلب را به یک منطقه "امن" تبدیل کنیم، ارتش هم بر حسب نیاز به شکل متفاوتی در منطقه مستقر خواهد شد.

چاووش‌اوغلو ادامه داد: این ارتش و وزارت دفاع ترکیه و نیز دستگاه‌های امنیتی مربوطه هستند که تصمیم می‌گیرند ایست‌های نظارت کجا قرار بگیرند و یا پس از "گسترش امنیت" در منطقه سربازان و نیروهای اطلاعات ترکیه کجا و چگونه در منطقه فعالیت کنند اما در حال حاضر فعالیت‌شان در نقاط استقرار متمرکز است.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: احتمال دارد بر اساس وضعیت جدید منطقه یعنی پس از ایجاد "منطقه امن" در آن، اقدامات جدیدی انجام شوند.

این مسؤول وزارت خارجه ترکیه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لوییجی دی مایو، همتای ایتالیایی خود نیز با انتقاد از ماموریت نظامی "ایرینی" اتحادیه اروپا که هدف از آن نظارت بر اجرای ممنوعیت تسلیحاتی لیبی است، گفت: این ماموریت دریایی اتحادیه اروپا جانبدارانه است و در آن خواسته‌ها و نگرانی‌های دولت وفاق ملی لیبی در نظر گرفته نشده‌اند.

چاووش اوغلو در ادامه گفت: در این ماموریت تلاش می‌شود از رسیدن محموله‌های سلاح به دولت وفاق ملی لیبی از راه دریا ممانعت شود، این در حالیست که هنوز سکوت در برابر سلاح‌هایی که از راه‌های هوایی و زمینی برای خلیفه حفتر در شرق لیبی ارسال می‌شوند، ادامه دارد.

عملیات دریایی موسوم به ایرینی اواخر آوریل گذشته آغاز شد.

پیتر استانو، سخنگوی شورای عالی امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه توافقی میان کشورهای عضو برای تامین کشتی‌ها، هواپیماها و ماهواره‌های لازم برای آغاز عملیات ایرینی به دست آمده است، اظهار کرد: این عملیات از واسطه‌های لازم برای آغاز ماموریت خود برخوردار است.

عملیات جدید به جای عملیات "سوفیا" در سال ۲۰۱۵، برای مبارزه با قاچاق انسان و اسلحه در لیبی آغاز شده و به نظارت بر تحریم تسلیحاتی لیبی محدود خواهد بود.

فائز سراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی پیشتر یادداشت اعتراض‌آمیزی را در مخالفت با عملیات ایرینی برای پارلمان اروپا ارسال کرد.

شورای امنیت به اتفاق آرا ممنوعیت تسلیحاتی لیبی را یک سال دیگر تمدید کرده بود.

در این قطعنامه از کشورهای عضو خواسته شد به صورت انفرادی و یا با دیگر کشورهای منطقه مانع از عبور کشتی‌هایی شوند که مظنون به حمل سلاح به مقصد لیبی هستند حال برای دولت لیبی و یا گروه‌های شبه‌نظامی و سلاح‌های بارگیری شده را مصادره و امحا کنند.

روسیه در نشست شورای امنیت مخالفت خود را با عملیات دریایی ایرینی اعلام کرده بود، نماینده این کشور در شورا این سوال را مطرح کرد که آیا در این عملیات هنوز بندهای این قطعنامه بین‌المللی رعایت می‌شوند؟

در حالی که مسکو تمدید شش ماهه این ممنوعیت را خواستار شده بود، کشورهای غربی بر تمدید یک ساله آن پافشاری کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تركيه قانون سزار وزیر خارجه ترکیه چاووش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند

به گزارش صدای ایران،ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بار‌ها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بار‌ها اعلام کرده نیرو‌های مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشور‌های خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند، زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشور‌های منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آنها شده تصمیم‌گیری کنند.

دیگر خبرها

  • رئیس حزب آینده ترکیه با هنیه دیدار و درباره جنگ غزه گفت وگو کرد
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • آمریکا مانع تحقق صلح در یمن و توقف جنایات صهیونیست‌ها در غزه است
  • وزیر خارجه انگلیس: ایران منطقه را بی ثبات می کند
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند