Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@21:09:54 GMT

حیاتی دوباره در قلب بافت تاریخی یزد

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۵۲۴۸

حیاتی دوباره در قلب بافت تاریخی یزد

توجه به میراث کهن شهرها و به ویژه صنایع دستی هر شهر امری ضروری به نظر می‌رسد و مسئولان برای دمیدن جان دوباره در آن تلاش می‌کنند تا با پویایی در این صنعت فردایی روشن را برای شهر رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بافت تاریخی یزد پس از گذشت نزدیک به سه سال که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده قرار است به فرصتی برای ارائه آثار هنرمندان صنایع دستی در مکانی مناسب و درخور گردشگران تبدیل شود، بازسازی خانه‌های قدیمی در دل بافت تاریخی شهر یزد و تبدیل آن به فروشگاه و نمایشگاه صنایع دستی یزد با عنوان «بازارچه صنایع دستی» موضوعی است که این روزها مدیران شهری برای تحقق آن گام‌های مهمی و اساسی برداشته‌اند و روزهای خوبی را برای علاقه مندان به این حوزه نوید می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برداشتن گام‌های استوار برای مرمت برج و باروی‌های شهر

«محسن عباسی هرفته»، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه یکی از سیاست‌های این دوره مدیران شهری مرمت بافت تاریخی و به خصوص مرمت برج و باروی‌های شهر است، می‌گوید: در این رویکرد جدید بخش قابل توجهی از اعتبارات بافت تاریخی در حوزه مرمت به سمت برج و باروی‌های شهر سوق داده شده چراکه معتقدیم این اقدام برای یکی از ارکان شهر تاریخی یعنی لبه‌ها یا حصار شهر را بازسازی و حفاظت می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر شهرداری بر اساس مبانی شهرسازی است، اضافه می‌کند: لبه‌ها یکی از اجزای پنج گانه اصلی شهرها است و از اهمیت بالایی در نظام شهر برخوردارند، برج و بارو لبه شهر تاریخی یزد است و تقویت شدن این لبه، حفاظت از شاکله بافت تاریخی شهری در راستای خوانا سازی آن محسوب می‌شود.

عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی یزد در مجاورت برج و باروی تاریخی شهر و مجموعه شاهزاده فاضل واقع شده است، می‌گوید: در کنار این برج و بارو خانه‌هایی قدیمی وجود داشت که مخروبه و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده بود، ضمن اینکه امنیت بازار شاهزاده فاضل را تا حدی زیادی زیر سوال می‌برد، بنابراین تصمیم گرفتیم با ارائه طرحی از سوی شهرداری تصمیمی جدی در خصوص این مکان بگیریم.

وی تاکید می‌کند: محل بازارچه املاکی متعلق به سازمان اوقات و امور خیریه است که پس از مذاکره با این سازمان موفق شدیم با عقد تفاهم نامه‌ای این محل را در اختیار بگیریم و به صورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آنجا را مرمت و بازسازی کنیم.

عباسی با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی شامل سه خانه کوچک و یک خانه بزرگ با نام صدرالعلما به همراه برج و بخشی از حصار تاریخی شهر و پل و دروازه ورودی است؛ می‌گوید: مزیت‌های این بازارچه قرار گیری در کنار بازار قدیمی شاهزاده فاضل و خیابان امام خمینی در قلب شهر تاریخی است.

وی با بیان اینکه پیش از این قرار بود همه این ابنیه تخریب شود و این محل با معبری ۱۲ متری، خیابان امام خمینی را به خیابان سید گل سرخ متصل کند، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر نیز این طرح با ایجاد محوری پیاده‌رو در لبه برج و بارو اجرا خواهد شد.

دمیدن جان دوباره به شهر

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد این پروژه را در راستای تقویت پیاده محوری و توسعه فضاهای شهری در شهر و بافت تاریخی یزد عنوان می‌کند و می‌گوید: رویکرد شورا و شهرداری در این پروژه حفاظت از شاکله شهر تاریخی و توجه به مرکز شهر است زیرا معتقدیم وقتی قلب شهر ساماندهی و زنده شود می‌تواند زندگی را به همه شهر تسری دهد.

وی حمایت از صنایع دستی یزد و هنرمندان مشغول به فعالیت در این حوزه را یکی دیگر از اهداف اجرای این پروژه می‌داند و تاکید می‌کند: به وضوح دیده‌ایم که صنایع دستی یزد به نسبت سایر امور در حوزه گردشگری مغفول مانده است، بنابراین این پروژه که محلی برای تولید، نمایش و فروش صنایع دستی یزد است باعث خواهد شد تا بخش اعظمی از این نادیده گرفتن‌ها جبران شود و رونق مطلوبی را در این حوزه ایجاد کند.

عباسی یکی از دیگر از نکات بارز این پروژه را مشارکت دولت و شهرداری یزد می‌داند و می‌گوید: بازارچه صنایع دستی یکی از محدود پروژه‌هایی که اعتبار آن از سوی دولت و شهرداری به صورت مشارکتی تأمین شده است و می‌تواند الگوی مناسبی برای شهرسازی در دوران کنونی باشد.

وی نوع مرمت صورت گرفته در این پروژه را نمونه ارزیابی می‌کند و می‌گوید: سبک مرمتی این پروژه در بازدیدهایی که از سوی ارزیابان یونسکو صورت گرفته است و به عنوان مرمت قابل قبول و نمونه تأیید شده که می‌تواند محلی برای رجوع کارشناسان سایر نقاط کشور باشد.

بهره‌برداری از فاز دوم پروژه بازارچه صنایع دستی تا پایان سال ۹۹

«محمدعلی سلمانی ندوشن»، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار یزد نیز در این خصوص می‌گوید: این پروژه در دو فاز و در مساحت ۳ هزار و ۹۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال توسط شهرداری و دولت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بازارچه صنایع دستی با انتشار فراخوانی در اختیار بخش خصوص قرار می‌گیرد، تصریح می‌کند: هدف از تحویل این پروژه به بخش خصوصی بهره‌وری بیشتر و مطلوب‌تر از بازارچه است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار یزد تصریح می‌کند: حمایت‌های شورای شهر و شهردار یزد و همچنین مشارکت شهرداری، دولت و سازمان اوقاف و امور خیریه زمینه تسریع کار را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه توسط شرکت مسکن سازان اجرا شده است، می‌گوید: قرار بود فاز نخست بازارچه صنایع دستی همزمان با عید نوروز به بهره برداری برسد که متأسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه شدن شهرها تحقق این مهم را به تعویق انداخت که امیدواریم این فرصت هرچه زودتر میسر شود.

سلمانی ندوشن می‌گوید: فاز دوم این پروژه نیز تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار ایمنا سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 429276

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر یزد صنایع دستی شهرداری یزد شهروند بافت تاریخی شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بازارچه صنایع دستی صنایع دستی یزد بافت تاریخی برج و باروی تاریخی یزد شهر تاریخی تاریخی شهر شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۵۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شده است بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌شود از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه  پرداخت تسهیلات به حوزه نوسازی بافت های فرسوده  در صورت صنعتی سازی افزایش خواهد یافت: بانک ها در صورت پرداخت تسهیلات بافت های فرسوده می‌توانند زمینه ساز ورود بیشتر سازندگان به این طرح ها شوند.

آیینی اظهار کرد: نوسازی ۲۶۰ هزار خانه در دولت سیزدهم و در طی دو سال گذشته انجام شده است گفت: ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده کشور در آینده‌ای نزدیک با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار کرد: حدود ۵۵ درصد بافت فرسوده در وسعت ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد که نوسازی این مناطق نیازمند همراهی و تعامل بیش از پیش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جذب سرمایه‌گذران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی خود نقش بسیار موثری در بهبود و تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد و این امر خود می تواند در فرهنگ سازی نوسازی بافت های فرسوده کشور موثر باشد.

او گفت: پرداخت تسهیلات ساخت و همچنین حمایت از بخش خصوصی و مالکان یکی از عواملی است که می تواند بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کند و این موضوع را دولت در دستور کار خود قرار داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • سومین نمایشگاه گردشگری،صنایع دستی و مشاغل خانگی در محمدآباد جرقویه برپا شده است