Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@04:13:22 GMT

با سلطان جدید اقتصاد آشنا شوید!

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۶۱۶۷

با سلطان جدید اقتصاد آشنا شوید!

خبرگزاری آریا - میانگین روزانه حجم معاملات بازار سرمایه در یک ماهه منتهی به 25 خرداد 99 یعنی طی 19 روز کاری، 9.8 میلیارد سهم بوده که میانگین روزانه ارزش معاملات را به 9.5 هزار میلیارد تومان رسانده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری مهر : بورس همچنان جذاب است و در جذب نقدینگی موفق. بازاری چند هزار میلیارد تومانی که روزهای خوش خود را با جذب بخش عمده‌ای از نقدینگی‌های سرگردان در اقتصاد ایران به شب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ابتدای امسال، امپراطوری بورس در حال گسترش است و دامنه سودآوری‌اش شرکت‌های خرد و کلان بسیاری را در بر گرفته است. روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از اول فروردین ماه امسال تا 26 خردادماه به خوبی نشان می‌دهد که شاخص دامنه یک میلیون و 200 هزار واحدی را هم رد کرده و ارزش بازار در پایان معاملات روز 26 خردادماه، به 4،496 هزار میلیارد تومان رسیده است. این یعنی چیزی حدود دو برابر نقدینگی.
آخرین رقمی که بانک مرکزی به عنوان نقدینگی اعلام کرده چیزی حدود 2،600 هزار میلیارد تومان بوده و حال برآوردهای معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران حکایت از آن دارد که ارزش بازار بورس در پایان معاملات روز دوشنبه هفته‌ای که رو به پایان است (26 خرداد) به 4،496 هزار میلیارد تومان رسیده است.
آنگونه که آمار نشان می‌دهد، بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در 25 خردادماه امسال نسبت به روز مشابه ماه قبل از رشد 16.5 درصدی داشته و در عین حال، این شاخص در 87 روز نخست سال 99 نسبت به پایان سال 98 چیزی حدود 130 درصد رشد داشته است.
مروری بر عملکرد شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی نیز در طی 87 روز نخست حکایت از آن دارد که بازدهی نسبت به پایان سال قبل 172 درصد بوده و در عین حال، بازدهی شاخص بازار اول نیز طی همین مدت، 146 درصد به ثبت رسیده است.
از سوی دیگر، میانگین روزانه حجم معاملات بازار بورس در یک ماهه منتهی به 25 خرداد 99 یعنی طی 19 روز کاری، 9.8 میلیارد سهم بوده که میانگین روزانه ارزش معاملات را به 9.5 هزار میلیارد تومان رسانده است.
نکته حائز اهمیت در این میان آن است که به طور میانگین، روزانه 1.26 میلیون معامله صورت گرفته است؛ اما همین اعداد و ارقام در یک ماهه منتهی به 25 اردیبهشت سال 99 یعنی ظرف 22 روز کاری حکایت از انجام معامله روزانه 8.9 میلیارد سهم به طور میانگین دارد که بر این اساس، میانگین روزانه ارزش معاملات را به 10.2 هزار میلیارد تومان رسانده است که کاهش 6.8 درصدی را به ثبت رسانده است.
همچنین میانگین روزانه تعداد معاملات در یک ماهه منتهی به 25 اردیبهشت 99 نیز حکایت از آن دارد که 1.36 میلیون معامله به طور میانگین انجام شده است که نسبت به ماه قبل 7.3 درصد کاهش داشته؛ این در حالی است که میانگین روزانه حجم معاملات نیز در خرداد نسبت به اردیبهشت، 10 درصد رشد را به ثبت رسانده است.
بررسی‌ها حکایت از آن دارد که از اردیبهشت ماه 99 تاکنون، به طور متوسط بازدهی شرکت‌های بزرگ بورسی بیش از شرکت‌های کوچک بوده است که روند آن در نمودار زیر قابل مشاهده است.
در این میان نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه است. بسیاری بر این باورند که هر چند که رشد بازار سرمایه و شاخص، در طول عمر فعالیت بورس بی‌سابقه بوده است، اما به هر حال، به این میزانی که بورس رشد کرده، تأمین مالی از بازار سرمایه برای بخش‌های مختلف اقتصاد ایران، پرسرعت نبوده است.
در این میان نوع تأمین مالی سرمایه‌ای در دو ماهه نخست سال 99 بالغ بر 63 هزار میلیارد تومان بوده؛ در حالی که در مدت مشابه سال قبل، این رقم، تنها 4 هزار میلیارد تومان بوده است.
همچنین تأمین مالی از بخش بدهی نیز 0.4 هزار میلیارد تومان در دو ماهه 98 بوده که در سال 99 و در مدت مشابه به 8.2 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین حسابی سرانگشتی حکایت از آن دارد که در دو ماهه نخست سال گذشته تنها 4.5 هزار میلیارد تومان از بازار بدهی تأمین مالی و تجهیز منابع صورت گرفته که در مدت مشابه سال 99 به 71.3 هزار میلیارد تومان رسیده است.
پس در نهایت، رشد تأمین مالی بازار سرمایه در دو ماهه نخست سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل 1470 درصد رشد داشته است. در دو ماهه نخست سال 99 عوامل اصلی تشکیل دهنده بازار سرمایه را تأمین مالی، صندوق‌ها با سهم 67 درصد، عرضه اولیه با سهم 13 درصد و اوراق با سهم 12 درصد تشکیل داده‌اند؛ ضمن اینکه دو عامل مهم افزایش منابع سرمایه‌ای، افزایش قابل توجه ارزش صندوق‌ها از 3 به 47.8 هزار میلیارد تومان بوده که رشد 15 برابری را نشان می‌دهد.
همچنین افزایش عرضه اولیه در بورس و فرابورس از حدود 0.46 به 9.2 هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد 20 برابری داشته است. در عین حال کارنامه سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که هفت هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سهم 85 درصدی منتشر شده و در عین حال، سهم انتشار اوراق اجاره و سلف موازی استاندارد نیز به ترتیب 1.2 هزار میلیارد تومان و سهم 15 درصدی بوده است.
طی دو ماهه نخست سال 99 ارزش عرضه اولیه سهام شرکت‌های در بورس و فرابورس، حدود 1.7 برابر کل عرضه اولیه سال 98 بوده و سهم آن نیز از تأمین مالی سرمایه‌ای نسبت به دو ماهه نخست سال 98 از 11 درصد به 14 درصد رشد یافته است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان رسیده هزار میلیارد تومان بوده یک ماهه منتهی به 25 دو ماهه نخست سال حکایت از آن دو ماهه نخست سال 99 میانگین روزانه بازار سرمایه نشان می دهد تأمین مالی عرضه اولیه عین حال مدت مشابه درصد رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۶۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم

مصطفی صفاری گفت: اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی که از عوامل خارجی است کاهش پیدا کند می‌توان پیش‌بینی کرد، امسال شاهد بهبود شاخص‌ها در بورس خواهیم بود.

مصطفی صفاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شوک‌های سیاسی کوتاه مدت هستند و سریعا از بین می‌روند. اما شوک‌های اقتصادی اینطور نیستند و اثر بلند مدت دارند، گرچه اگر شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی شود، اثر آن بلند مدت می‌شود.

صفاری در ادامه بیان کرد: مرداد سال ۹۹ که ارزش بازار ۴۳۰ میلیارد دلار شده بود، سقوط وحشتناکی را تجربه کرد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ارزش بورس به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده بود و آقای رئیسی قول دادند که به این وضعیت رسیدگی کنند. اما به دلیل برخی سیاست‌های اقتصادی که در این دولت انجام شد و شوک‌های سیاسی که اتفاق افتاد، ارزش بورس به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.


این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آینده بازار بورس گفت: هرچقدر که حوادث سیاسی کمتر اتفاق رخ دهد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم بازار سرمایه جاماندگی خود را برطرف کند. دو سال است که شاخص بورس جا مانده است. پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران این است که اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی صورت نگیرد، امسال شاهد افزایش شاخص بورس خواهیم بود. البته در قانون بودجه امسال مواردی ذکر شده بود که مخالف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس است امیدواریم مجلس جلوی آن‌ها را بگیرد.


وی درخصوص اعتراض شرکت‌های تامین سرمایه درباره بند ۳ بودجه ۱۴۰۳، گفت: قانون بند ۳ این بود که افراد حقیقی تا ۵۰ میلیارد و افراد حقوقی تا ۵۰۰ میلیارد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و بیش از این مقدار باید مالیات بپردازند. واقعیت این بود که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی و هزار فعال بازار گفتند که این قانون مخالف سرمایه‌گذاری غیرمستقیمی است که قانونگذار تعیین کرده بود. در واقع قرار بود که این قانون کمک‌کننده باشد و این موضوع را برای بازار سرمایه مستثنی کنند.

وی در پایان گفت اگر بازار بورس مثبت شد، مردم مانند سال ۹۹ سریعا سرمایه خود را وارد بازار نکنند و از طریق سبدگردان‌های یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • خطر از بزرگترین اقتصاد اروپا گذشت
  • مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم