Web Analytics Made Easy - Statcounter

کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای منجر به توسعه متوازن اقتصاد در حوزه‌های مختلف می‌شود به همین منظور در استان گیلان و در راستای شناسایی بازارهای هدف بیش از ۹۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای به مردم آموزش داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بسیاری از دانش‌آموزان با ذو‌ق و‌‌ شوق فراوان خود را آماده حضور در دانشگاه‌های کشور کرده و در آن تحصیل می‌کنند ولی در چند سال اخیر بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی به‌منظور کیفیت آموزشی گاهاً پایین وارد بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی خود نشده و در حرفه‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین راهکار برای توسعه کشور تقویت منابع انسانی بوده و اینجاست که باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با هدف انتقال مهارت‌های مختلف به فراگیران و نیز اشتغال فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها از طریق مزدبگیری و خوداشتغالی توسط سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای پیگیری شود.

با توجه به محدودیت بازارهای سازمانی و غیرسازمانی (آزاد) جهت جذب فارغ‌التحصیلان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توجه به مقوله کارآفرینی در این آموزش‌ها امری ضروری و اجتناب‌پذیر و بسیار مهم است.

در استان گیلان بازارچه‌های محلی و سنتی بسیار خوبی وجود دارد که‌ باید مهارت‌های استفاده از آن را آموزش‌دیده و همچنین باید سعی شود تا بازارهای هدف ۱۰ سال آینده را شناسایی‌شده و افراد را مطابق با همین بازار آموزش‌های لازم را کسب کنند.

 

مهم‌ترین راهکار برای توسعه کشور تقویت منابع انسانی است

توسعه متوازن برای کشور برکات و ثمرات بسیار زیادی داشته و این همان نکته‌ای است که مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گیلان به آن اذعان داشته و می‌گوید مهم‌ترین راهکار برای توسعه کشور تقویت منابع انسانی است لذا اگر ما به دنبال انجام این کار در کشور هستیم باید به سراغ تقویت نیروی انسانی از طریق آموزش برویم.

به گفته اکثر کارشناسان لازمه شکل‌گیری توسعه متوازن انجام آموزش‌های جدی و مستمر است ولی به اعتقاد محمد حسینی باید در آموزش و مهارت به افراد مختلف توازن را برقرار شود، به‌گونه‌ای که تمامی افراد مهارت‌های مختلف که نیاز جامعه بوده و منجر به توسعه متوازن می‌شود را فراگیرند.

وی می‌گوید هر چه کشور در گذشته با پیشرفت و رونق اقتصادی مواجه شد، ثمره توجه به مهارت‌آموزی در آن نمایان بوده و این امر بالندگی آن منطقه از کشور را به همراه داشت زیرا کسب مهارت باعث پیشرفت اقتصادی منطقه در عرصه‌های مختلف می‌شود.

وجود ۲۰ مرکز دولتی فنی و حرفه‌ای در استان گیلان

بنا بر اظهارات مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گیلان در استان گیلان بازارچه‌های محلی و سنتی بسیار خوبی وجود دارد که‌ باید مهارت‌های استفاده از آن را آموزش‌دیده و همچنین باید سعی کنیم تا بازارهای هدف ۱۰ سال آینده را شناسایی کرده و افراد را مطابق همین بازار آموزش دهیم.

در استان گیلان ۲۰ مرکز دولتی فنی و حرفه‌ای و با ۱۵۵ کارگاه آموزشی مشغول به فعالیت هستند که در سال ۹۸ بیش از ۹۰۰ رشته فعال داشته و در آن ۳۰ هزار نفر مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را آموختند.

 

در شرایط بیکاری و‌ اقتصادی کشور بهترین راهکار برای کسب درآمد مناسب آموزش دیدن یک مهارت خاص و بسیار مهم است که خوشبختانه طبق اعلام مسؤولان مربوطه مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز آموزشی مهارت‌های لازم را کسب کنند.

در سال گذشته ۵۰۰ نفر را به اداره مخابرات معرفی‌شده و آن افراد مهارت‌های لازم را کسب کرده و‌ در آینده وارد بازار کار می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش سطح بهره‌وری فنی و حرفه‌ای استفاده و ارتباط با شرکای اجتماعی و اقتصادی است و به گفته حسینی برای افزایش توسعه فضای آموزشی و نیروی کارآمد باید به سراغ شرکای اجتماعی و اقتصادی رفته و با آنان ارتباط آموزشی مستقیمی را برقرار کنیم تا در آینده از همین افراد مهارت دیده در آن ارگان و نهاد به‌صورت تخصصی استفاده شود.

وی می‌گوید جامع هدف کار جویان و شاغلین دو مورد از مهم‌ترین اولویت‌های فنی و حرفه‌ای هستند که‌ شاغلین در حوزه‌های مختلف آموزش‌های لازم را کسب کرده و برای افزایش بهره‌وری در جامعه وارد بازار کار می‌شوند ولی آمار دقیقی از اینکه چند درصد این مهم در جامعه اجرایی می‌شود وجود ندارد.

در تمامی جوامع دانش‌آموزان آیندگان اداره کشور در نسل‌های بعدی بوده و توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان، نیازمند ساختن نسلی کارآمد و با مهارت برای آینده می‌شود.

هدف آموزش‌وپرورش سوق دادن دانش‌آموزان به سمت کسب مهارت‌های فنی حرفه‌ای است

اگر سعی داریم نسلی کارآمد و‌ مفید را برای آینده کشور آماده و مهیا کنیم باید به مهارت‌آموزی پیشرفته در مدارس توجه جدی شود زیرا مهارت‌آموزی در نظام‌های آموزشی پیشرفته جایگاه ویژه‌ای داشته و نمی‌توان تنها به آموزش سطحی منابع درسی به دانش‌آموزان دل‌خوش کرد زیرا این موارد نمی‌تواند آنان را برای زندگی آینده آماده کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان می‌گوید "باید افزایش مهارت در دانش‌آموزان آن‌هم در دوره متوسطه افزایش یابد زیرا منجر به ایجاد اشتغال در آینده می‌شود به همین دلیل هدف آموزش‌وپرورش سوق دادن دانش‌آموزان به سمت کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است."

به گفته نادر جهان‌آرای در استان گیلان هنرستان‌های مختلف و بسیار خوب و در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر وجود دارد که می‌تواند دانش‌آموزان را از رشته‌های نظری به سمت مهارت‌آموزی و کار و دانش هدایت کند.

بنا بر اعلام صاحب‌نظران حوزه آموزش‌وپرورش اقدامات این نهاد پرورش در ایجاد تمایل دانش‌آموزان برای ارجاع به رشته‌های کار و دانش علیرغم کاستی‌های موجود مؤثر بوده و نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد علاقه‌مندی دانش‌آموزان به ورود به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای با افزایش مواجه شده است.

 

تحصیل ۳۱ هزار هنرجو در هنرستان‌های گیلان

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان می‌گوید تحصیل رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در هنرستان و آن‌هم در دوره متوسطه از دو سال‌به‌سال افزایش‌یافته و دانش‌آموزان می‌توانند مدرک فوق‌دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و حتی دکتری خود را در همین هنرستان‌ها بگیرند‌.

در برنامه ششم توسعه تأکید شده تا میزان دانش‌آموزان هنرستان در کشور به ۵۰ درصد در کشور برسد و این آمار هم‌اکنون در استان گیلان نزدیک به ۴۰ درصد است.

بنا بر گفته جهان‌آرای ۳۱ هزار دانش‌آموز در هنرستان‌های استان گیلان مشغول به تحصیل بوده ولی برای رسیدن به برنامه ششم توسعه باید این تعداد دانش‌آموز به ۴۵ هزار نفر برسد.

وی در خصوص نقش آموزش فنی و حرفه‌ای در توسعه اقتصادی منطقه می‌گوید، ۳۰۰ هنرستان دولتی و غیردولتی گیلان وجود داشته و در این هنرستان‌ها ۶۸ رشته کار و دانش، ۲۹ رشته فنی و حرفه‌ای و چهار رشته کشاورزی مشغول به تحصیل هستند.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اولیا که آنان را از تحصیل فرزندان خود در هنرستان‌های استان بی‌رغبت می‌کند کمبود فضای آموزشی است و مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان‌ هم به این نکته تأکید دارد و می‌گوید با توجه به اینکه طول تحصیل متوسطه هنرستان از دو سال به سه سال افزایش‌یافته در خصوص امکانات با کمبودهای مواجه شد هستیم به همین دلیل در یکی الی دو ماه آینده جلسه‌ای را با خیرین مدرسه‌ساز برای توسعه فضای آموزشی در هنرستان‌ها برگزار می‌کنیم.

علی‌ای‌حال بستر ادامه تحصیل دانش‌آموزان از هنرستان به دانشگاه فنی و حرفه‌ای بسیار فراهم بوده و بنا بر گفته مسؤولان اداره کل آموزش‌وپرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای هنرستان‌ها رشته‌هایی رو بیشتر جذب می‌کنند که امکان ادامه تحصیل تا مقطع حتی دکتری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود داشته باشد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش گیلان دانش آموزان توسعه گیلان آموزش دانش آموزان توسعه دانش آموزان گیلان هنرجویان فنی حرفه ای مدیرکل آموزش و پرورش آموزش های فنی و حرفه ای ترین راهکار مهم ترین راهکار لازم را کسب فنی و حرفه ای استان گیلان هنرستان ها توسعه متوازن آموزش وپرورش دانش آموزان مهارت آموزی حرفه ای برای توسعه کار و دانش کسب مهارت آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۶۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از آغاز برنامه‌های آموزش مهارتی نیروگاه‌های برق خورشیدی در استان خبر داد و گفت: دوره آموزش انرژی خورشیدی و پاک از برنامه‌های مهم امسال است. - اخبار استانها -

عبدالمجید دراهکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهرف فراهم شدن اشتغال جوانان را از سیاست‌های مهم آموزش مهارت‌آموزی دانست و اظهار کرد: در راستای توانمندسازی نیروی انسانی، آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار ارائه می‌شود و این مهارت‌ها برای ورود به بازار کار در اختیار بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

وی فراهم شدن اشتغال بیش از 70 درصد مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای را از مزیت‌های این آموزش‌ها دانست و خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های مهم استان بوشهر در سال جاری ویژه مددجویان نصب نیروگاه‌های برق خورشیدی است که بر این اساس آموزش این حرفه برای جامعه هدف در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر از آغاز نصب و راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی خبر داد و بیان کرد: با راه‌اندازی آموزش فنی و حرفه‌ای در  زمینه نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی ضمن ایجاد اشتغال‌زایی و درآمدزایی زمینه فرهنگ بهره‌مندی مردم از انرژی پاک افزایش می‌یابد.

دراهکی از آغاز برنامه‌های آموزشی نصب، راه‌اندازی و تعمیر نیروگاه‌های برق خورشیدی در استان خبر داد و گفت: دوره آموزش انرژی خورشیدی از برنامه‌های مهم امسال است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دشتستان هم از برگزاری نخستین دوره نصب و تعمیر نیروگاه برق خورشیدی برای مددجویان کمیته امداد خبر داد و بیان کرد: در راستای تفاهم‌نامه آموزشی با کمیته امداد امام خمینی (ره) و برای اولین بار در استان بوشهر دوره نصب و تعمیر نیروگاه برق خورشیدی برای متقاضیان مددجویان کمیته امداد اقدام شده است.

هادی توسلی  با اشاره به ضرورت ایجاد بستر و زمینه مناسب برای آموزش تخصصی مددجویان خاطرنشان کرد: امید است با توجه به فضای همدلی و همکاری خوب مسئولان کمیته امداد بتوانیم از این فرصت برای اشتغال و توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه بهره ببریم.

وی افزود: توانمندسازی نیروهای تحصیل‌کرده و مددجویان کمیته امداد از برنامه‌های مهم فنی و حرفه‌ای است که سبب می‌شود آمار بیکاران در این قشر نسبت به سایر اقشار جامعه کاهش یابد.

توسلی اضافه کرد: مددجویان با کسب مهارت شغلی می‌توانند برای خود شغل ایجاد کرده و در مسیر خودکفایی گام بردارند و برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در راستای توانمندسازی مددجویان نقشی اساسی دارد.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دشتستان با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای نقش مهمی در مهارت‌آموزی مددجویان دارد اضافه کرد: مددجویان با کسب مهارت شغلی می‌توانند برای خود شغل ایجاد کرده و علاوه بر درآمدزایی در بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت خانواده نیز موثر باشند .

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • مسابقات ورزشی جام شهدای مهارت در البرز پایان یافت
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت مراکز جوارکارگاهی
  • نمایش توانمندی هنرجوهای هنرستان‌های قشم
  • نمایش توانمندی بیش از ۲ هزار هنرجوی هنرستان‌های قشم