Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: علمای برجسته اهل سنت آذربایجان غربی با افزایش آمار مبتلایان، بیماران بدحال و وضعیت قرمز شهرهای استان در پی شیوع مجدد ویروس کرونا مردم را به رعایت نکات بهداشتی و خودداری از حضور در تجمعات برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دعوت کردند.

همچنین علمای اهل سنت آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأکید بر رعایت کردن بهداشت فردی، از مردم استان درخواست کرده‌اند که به توصیه‌ها و دستورات پزشکی جهت پیشگیری از گسترش ویروس منحوس کرونا عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت بهداشت آذربایجان غربی جزو ۱۰ استان در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارد و مردم نه تنها موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند بلکه با حضور در تجمعات، مراکز تفریحی و تجاری، برگزاری مراسم جشن عروسی و ترحیم به صورت مخفیانه در باغات و مکان‌های خاص افزایش آمار مبتلایان را افزایش می‌دهند.

تعطیلی نماز جمعه، آئین‌های دینی و مذهبی، هشدارهای متعدد بخش بهداشت و… نیز نتوانسته این آمار را در استان آذربایجان غربی کاهش دهد، علمای اهل سنت آذربایجان غربی نیز با تاکید بر اینکه انسان بر اساس روایات قرآن و احادیث در برابر نفس خویش مسئول است و نباید در برابر سلامت سایر مردم نیز بی‌خیال باشند خواستار ماندن در منزل، رعایت نکات بهداشتی و نیز فاصله اجتماعی هستند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

محدودیت‌های کرونایی ادامه یابد / مردم رعایت کنند

امام جمعه اهل سنت ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بیماری است که امروز دنیا را درگیر کرده است افزود: مردم نباید فراموش کنند عدم توجه برای مقابله و پیشگیری از آن مضرات جبران ناپذیری به همراه دارد، تنها راه نجات و قطع زنجیره این بیماری رعایت موارد بهداشتی توسط تک تک مردم است.

ماموستا عبدالقادر بیضاوی با تاکید اینکه باید قرنطینه خانگی را جدی گرفت عنوان کرد: تاکنون اقدامات ارزنده‌ای توسط بخش بهداشت و درمان در کشور و آذربایجان غربی به تبع آن ارومیه در زمینه مهار کرونا صورت گرفته اما این اقدامات کافی نیست باید مردم را نسبت به خطرات این بیماری بیشتر آگاه کرد.

وی با اشاره به افزایش روزانه آمار مبتلایان و نیز فوتی‌های ناشی در این بیماری در ارومیه اضافه کرد: حفظ سلامت شهروندان در شرایط کنونی در اولویت بوده و امیدواریم با رعایت کامل دستورالعمل بهداشتی توسط مردم بتوانیم با کمتریم تلفات ویروس را مهار کنیم.

امام جمعه اهل سنت ارومیه خطاب به مسئولان در زمینه اعمال دوباره محدودیت‌ها و فاصله گذاری‌های اجتماعی برای جلوگیری موج دوم کرونا در استان افزود: مردم نیز باید بدانند بی توجهی به هشدارها و عدم رعایت موارد بهداشتی نه تنها باعث آسیب جدی به خود و خانواده شأن می‌شود بلکه در برابر سلامت سایر افراد و جامعه نیز مسئول هستند.

ماموستا بیضاوی با اشاره به تعطیلی برخی مراسم‌های مذهبی و دینی، مراسم جشن و عزا اضافه کرد: با وجود این محدودیت‌ها شاهد برگزاری برخی مراسم در روستاها و مناطقی از شهر هستیم که این امر مورد قبول نبوده و دستگاه‌های نظارتی باید به صورت قانونی برخورد کنند.

وی اطلاع رسانی، آگاه سازی مردم در خصوص عواقب این بیماری را بهترین راه مقابله با این بیماری دانست و گفت: رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه خانگی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تداوم محدودیت‌ها در روزهای آینده باید در دستورکار مردم و مسئولان استان و ارومیه قرار گیرد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با اشاره به شیوع بیماری‌های مسری در طول تاریخ اضافه کرد: بیماری کرونا نیز همانند بیماری‌های طاعون، وبا و… در طول زندگی بشر بودند یک بیماری مسری است و تنها راه رعایت بهداشت و هشدارهای بهداشتی از سوی نهادهای ذیربط است، این بیماری هنوز ناشناخته بوده و تا پیدا شدن راه‌های درمان و پیشگیری مردم خودشان مسئول سلامت خود، خانواده و جامعه هستند.

مردم با رعایت فاصله اجتماعی از احتمال بروز موج‌های بعدی این بیماری جلوگیری کنند

امام جمعه مهاباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز درمان و واکسنی برای ویروس کرونا وجود ندارد و این بیماری همه مردم دنیا را تحت تأثیر قرار داده است گفت: بر اساس اعلام مسئولان بهداشت و درمان کشور و حتی دنیا خود مراقبتی بهترین راه قطع زنجیره کرونا است.

ماموستا عبدالسلام امامی با بیان اینکه مردم باید با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی مسئولان را در مدیریت این بیماری کمک کنند ادامه داد: حضور در تجمعات یکی از مهمترین راه‌های انتقال این بیماری است در این راستا از ابتدای شیوع ویروس آئین‌های دینی و مذهبی تعطیل شده و این روند در مهاباد همچنان تداوم دارد.

وی با اشاره برگزاری برخی مراسم و آئین‌ها در مناطق روستایی و به صورت مخفیانه از روحانیون و علمای دینی خواست ضمن رعایت و توصیه به مردم مسئولان نیز نظارت و برخورد بیشتری با این موارد داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت مهاباد با تشکر از تلاش‌های کادر بهداشت و درمان در زمینه مقابله با ویروس کرونا و نیز خیرین و مردم در زمینه اجرای طرح مواسات عنوان کرد: تاکنون همه دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی در راستای مهار کرونا در این شهرستان پای کار بوده و شبکه بهداشت و درمان هم در انجام وظایف خود تلاش خوبی کرده است.

امام جمعه مهاباد با بیان اینکه حفظ سلامت شهروندان در شرایط کنونی در اولویت بوده و امیدواریم با رعایت کامل دستورالعمل بهداشتی توسط مردم بتوانیم با کمتریم تلفات ویروس را مهار کنیم گفت: مبارزه با ویروس کرونا همچنان باید ادامه داشته باشد و مردم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از احتمال بروز موج‌های بعدی این بیماری جلوگیری کنند.

مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا در منزل بمانند

امام جمعه اهل سنت نقده به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان از مردم خواست برای قطع زنجیره این بیماری در خانه مانده و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

ماموستا ملامند کلشی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز گلایه از مردم نسبت به بی توجهی در خصوص رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی وضعیت قرمز شهرهای استان در زمینه بیماری کرونا اظهارکرد: با وجود هشدارها و افزایش بیماران بدحال و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در استان و نقده هنوز عده‌ای مردم این بیماری را جدی نگرفته‌اند.

وی با تاکید بر رعایت موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش در صورت حضور در اجتماع عنوان کرد: تنها راه نجات جامعه از این بیماری مسری احساس مسئولیت مردم در برابر سلامت خود، خانواده و جامعه است چرا که ما انسان‌ها در قبال سلامت خود و دیگران مسئول هستیم بنابراین باید به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کنیم.

ماموستا کلشی نژاد با اشاره به تلاش‌های مجاهدانه کادر درمانی کشور با شیوع این بیماری اضافه کرد: برای گذر از عواقب این بیماری نیازمند بسیج همگانی و همراهی مردم با مسئولان هستیم بیش از چهار ماه است کادر درمانی خسته شده‌اند و امکانات درمانی محدود است.

امام جمعه اهل سنت نقده تاکید کرد: عمل به توصیه‌های کادر درمانی این شرایط یکی از مهمترین وظایف مردم برای مقابله با ویروس کرونا است در واقع دین اسلام نیز بر پایه بهداشت و نظافت فردی و اجتماعی انسان‌ها بنا شده از این رو رعایت بهداشت فردی و محیطی باید به عنوان یک اولویت در زندگی افراد قرار گیرد.

وی با هشدار به شیوع پیک دوم بیماری کرونا گفت: در صورت بی توجهی مردم باید محدودیت و فاصله گذاری اجتماعی تداوم یابد که در این صورت نیز مردم همراهی لازم را داشته باشند.

خودمراقبتی بهترین راه قطع زنجیره کرونا است

مسئول مدرسه علوم دینی اهل سنت ارومیه نیز با توصیه به مردم برای رعایت فاصله اجتماعی و مسائل بهداشتی گفت: بیماری کرونا نیز همانند بیماری‌های طاعون و وبا که سال‌های گذشته مردم دنیا را تحت تأثیر داده یک ویروس ناشناخته و مسری، مردم در برابر عواقب این بیماری که ۵ ماه است دنیا را دچار بهت و حیرت کرده است نباید بی توجه باشند.

ماموستا عبدالرحمن محمدپور با اشاره به اینکه درست است هنوز درمان مشخصی برای این بیماری پیدا نشده اما با خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی به راحتی می‌توان زمینه انتقال این بیماری را کاهش داد افزود: در روایات دینی از حضرت محمد (ص) نقل است اگر در مملکتی بیماری شیوع کرد به آن کشور سفر نکنید این توصیه در ۱۵۰۰ سال پیش شده است مردم باید ضمن رعایت فاصله اجتماعی تلاش کنند در منزل بمانند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت فردی از ضروریات پنجگانه دین اسلام است گفت: تلاش برای حفظ و سلامت جان و روح و نیز احساس مسئولیت در برابر سلامت دیگران یک وظیفه دینی برای فرد مسلمان است باید با رعایت نکات بهداشتی مسئولان را در زمینه مدیریت این بیماری همراهی کنیم.

ماموستا محمدپور با اشاره به توصیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر خود مراقبتی، ماندن در منزل و پرهیز از تجمعات برای قطع زنجیره کرونا اضافه کرد: در روایتی از حضرت محمد (ص) در ۱۵۰۰ سال پیش نقل است از بیماری مسری (طاعون، وبا) همانند شیر درنده فرار کنید یعنی ایشان بیماری را به مثابه شیر درنده توصیف کردند که انسان در مواجه با آن باید فرار کند، بیماری کرونا نیز به دلیل مسری بودن تنها راه رعایت مسائل بهداشت فردی و پرهیز از حضور در تجمعات است.

کد خبر 4952982

منبع: مهر

کلیدواژه: علمای اهل سنت ویروس کرونا ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شیوع کرونا گرگان ایلام آتش سوزی بیرجند خطبه های نماز جمعه صنایع دستی یاسوج استانداری سمنان گفتگو با خبرنگار مهر رعایت فاصله اجتماعی رعایت نکات بهداشتی امام جمعه اهل سنت قطع زنجیره کرونا شیوع ویروس کرونا آذربایجان غربی اهل سنت ارومیه بهداشت و درمان حضور در تجمعات برابر سلامت موارد بهداشتی آمار مبتلایان بیماری کرونا فاصله گذاری بهداشت فردی محدودیت ها تنها راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۶۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار

به گزارش همشهری آنلاین، ۱۱ اردیبهشت در ایران مصادف با روز جهانی کار و کارگر است و مهم‌ترین نکته در این باره حفاظت از کارگران در محیط‌های کاری، نقش‌ها و مسئولیت‌های کارگر و کارفرما، ارتقای فرهنگ ایمنی همچنین ارائه راهکارهای کنترلی در این حوزه است.

۶۰ درصد از جمعیت جهان هم به کار مشغول هستند و حق اساسی همه کارگران برای داشتن یک محیط امن و سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. آن هم در حالی که آنها مدام در معرض حادثه شغلی یا حادثه ناشی از کار هستند که حین انجام وظیفه شغلی یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت رخ داده و جراحت، بیماری، صدمه یا فوت از جمله پیامدهای آن به شمار می‌رود.

سیدرضا روحانی و سیدمحمد شریف محسنی، کارشناسان شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه در یادداشتی به چند نکته مهم در این باره اشاره کرده‌اند.

مقایسه آمار حوادث کار در ایران و جهان

سازمان بین‌المللی کار تخمین می‌زند که حدود ۲.۳ میلیون زن و مرد در سراسر جهان هر ساله بر اثر حوادث یا بیماری‌های ناشی از کار فوت می‌کنند، یعنی بیش از ۶ هزار مرگ در روز.

این سازمان همچنین اعلام می‌کند که سالانه حدود ۳۴۰ میلیون حادثه شغلی و ۱۶۰ میلیون قربانی بیماری‌های ناشی از کار رخ می‌دهد و این در حالی است که مطابق آخرین داده‌های آماری سازمان بین‌المللی کار، میزان حوادث تصادف شغلی منجر به فوت و بیماری‌های ناشی از کار در حال افزایش است. این در حالی است که بیماری‌های مرتبط با کار بیشترین مرگ و میر را در بین کارگران ایجاد می‌کند و تخمین زده می‌شود که مواد خطرناک به تنهایی باعث مرگ ۶۵۱ هزار و ۲۷۹ نفر در سال است. صنعت ساختمان هم دارای نرخ نامتناسب بالایی از حوادث ثبت شده است. کارگران جوان و مسن‌تر هم در این حوزه آسیب‌پذیر هستند.

در ایران هم بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سالانه از حدود ۱۰ هزار مورد حوادث ناشی از کار ۸۰۰ مورد به فوت منجر می‌شود که کمتر از میانگین جهانی است. همچنین بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت کار ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان و ۳۶ درصد در صنایع دیده می‌شود، در برخی صنایع مثل معدن هم خطرپذیری بالاتری وجود دارد، ولی به لحاظ رعایت نکات ایمنی در آنجا تنها ۲ درصد از حوادث ناشی از کار رخ می‌دهد. آماری که نشان می‌دهد هرجا استانداردها و ایمنی حین کار رعایت شود، صیانت از نیروی کار نیز حفظ می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار (ILO) بحران‌های جهانی متعدد روند احیای بازارکار جهانی را دچار وخامت کرده و نابرابری در کشورها را افزایش داده است. در آخرین نشست سالانه سازمان بین‌المللی کار و به گفته مدیر کل سازمان جهانی کار مقرر شده بیانیه اصول و حقوق بنیادین کار سال ۱۹۹۸ اصلاح و پیوستی در خصوص شرایط کار ایمن و ایمنی شغلی به این بیانیه اضافه شود.

ارتباط بین حوادث ناشی از کار و فرهنگ ایمنی

فرهنگ ایمنی در محیط کار به مجموعه از اعتقادات، ارزش‌ها، رفتارها و روش‌های کاری اشاره دارد که به ایجاد و حفظ یک محیط کار ایمن و سالم کمک می‌کند. این فرهنگ نه تنها از دیدگاه سازمانی مهم است بلکه از دیدگاه فردی هم اهمیت دارد، زیرا تأثیرگذاری فرهنگ ایمنی بر رفتارهای هر فرد در محیط کار بسیار بزرگ است.

بر این اساس برخی از عوامل (محیطی- رفتاری) که می‌توانند به افزایش حوادث ناشی از کار منجر شوند عبارتند از

۱. نقض استانداردهای ایمنی و بهداشتی در محیط کار

۲. ناکارآمدی یا ناسازگاری تجهیزات و ماشین‌آلات با استانداردهای ایمنی.

۳. فشار زیاد بر کارگران در زمان محدود

۴. فقدان آموزش و آگاهی از خطرات محیط کار

۵. عوامل محیطی آب و هوای نامناسب یا محیط‌های کاری دارای مواد خطرناک

۶. خستگی و خواب آلودگی کارگران به دلیل ساعات کاری طولانی

۷. عوامل روانی مانند استرس و فشارهای روانی و اجتماعی در محیط کار.

۸. رفتار نا ایمن کارگر

در مقابل، در محیط‌های کاری که فرهنگ ایمنی ضعیف است، ممکن است کارگران بیشتر تمایل داشته باشند تا از رعایت استانداردهای ایمنی چشم‌پوشی کنند و ریسک‌ها را نادیده بگیرند. این موضوع به افزایش حوادث ناشی از کار منجر می‌شود.

راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار

برای کنترل و کاهش حوادث ناشی از کار، انجام اقداماتی در سه حوزه‌ اصلی می‌تواند مؤثر باشد:

پیشگیری، تشخیص و مداخله.

در حوزه پیشگیری، رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشتی، آموزش و آگاهی کوتاه و سریع ایمنی قبل از شروع کار و شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات و ریسک‌های محیط کار ضرورت دارد.

در حوزه تشخیص، بازرسی و ارزیابی مداوم خطرات محیط کار، گزارش‌دهی و تحلیل حوادث، شناسایی علل اصلی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ضروری است و در حوزه مداخله، تعهد مدیریت سازمان به ترویج فرهنگ ارتقاء ایمنی و بهداشت کار، مشارکت فعال کارکنان در مسائل ایمنی، باز طراحی تجهیزات، ماشین‌آلات و محیط کار(کاهش/ حذف خطرات) و تخصیص و استفاده از وسایل حفاظت ایمنی اهمیت دارد.

هماهنگی بین کار و کارگران ایمن با فرهنگ ایمنی محیط کار هم بسیار ضروری است. وقتی که هر دو طرف به ایمنی به عنوان اولین اولویت در محیط کار توجه کنند و مشارکت فعالی در اجرای اصول و استانداردهای ایمنی داشته باشند، احتمال وقوع حوادث ناشی از کار به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و یک محیط کار ایمن و سالم برای همه فراهم می‌شود. بنابراین، توجه به ارتقاء فرهنگ ایمنی در محیط کار و ایجاد آگاهی و مسئولیت‌پذیری برای ایمنی در بین همه کارکنان سازمان می‌تواند به کاهش حوادث ناشی از کار کمک کند و محیط کاری ایمن‌تر را ایجاد نماید.

مفاد قانونی مرتبط با حوادث ناشی از کار

صیانت از نیروی کار را جمله اهداف مهم وزارت کار است و یکی از مباحث مهم و مورد تاکید در ماده ۸۵ قانون کار، حفظ و صیانت از نیروی کار و منابع مادی کشور است و رعایت نکات ایمنی قانون کار لازم‌الاجراست. در ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی نیز حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی اتفاق بیفتد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، ماموریتی را برعهده گیرد. در فصل چهارم قانون کار ۲۲ ماده قرار دارد که از حقوق مختلف صیانت از نیروی کار، تشکیل شورای عالی حفاظت فنی، تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی پیش بینی شده است.

مطابق ماده ۹۱ قانون کار هم کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

کد خبر 847573 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت کارگران معدن حوادث پزشکی

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان پلمب شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی