Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق بررسی محققان انگلیسی، حیوانات نیز به ویروس کووید۱۹ مبتلا می‌شوند و احتمال انتقال ویروس توسط آن‌ها وجود دارد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، طبق بررسی‌های محققان و اطلاعات منتشر شده توسط آنها، گونه‌های مختلف جانوران نیز به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و احتمال انتقال از حیوانات نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پایگاه خبری "ایندیپندنت" نوشت، پروفسور "جوانا سانتینی" و پروفسور "سارا ادواردز"، محققان کالج دانشگاهی لندن با نوشتن مقاله‌ای مشترک خواستار تحقیقات بیشتر درباره احتمال انتقال کووید ۱۹ از انسان به حیوان و برعکس شدند.

این مقاله که در نشریه "The Lancet Microbe" منتشر شد به کشف اخیر اشاره می‌کند که شاهد شناسایی این ویروس در میان گروهی از راسو‌ها در هلند بود؛ در این کشور انتقال ویروس کرونا از انسان به راسو‌ها باعث مرگ ده‌ها هزار راسو شد.

ظاهراً گربه‌های وحشی نیز که در این مناطق از هلند پرسه می‌زدند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

نویسندگان مقاله گفتند مدارک تجربی نشان می‌دهد "سارس-کوو-۲" که ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ است می‌تواند گربه‌ها، سگ‌ها، میمون‌ها، موش‌ها و همستر‌ها را مبتلا سازد؛ آن‌ها افزودند باید توجه بیشتری هم به خرگوش‌ها، گوسفندان، بزها، گاو‌ها و اسب‌ها شود چرا که تحقیقات نظری حاکی از آن است احتمال ابتلا میان این گونه‌ها نیز وجود دارد.

در این مقاله آمده که وقتی ویروس "سارس-کوو-۲" فرای دنیای انسان‌ها شیوع یابد، خیلی سخت می‌توان رد انتقال طبیعی آن میان گونه‌های جانوری را گرفت؛ چون بافت ژنتیکی شایع آن اساسا شبیه ویروس در بدن انسان است و متخصصان در حال حاضر تنها قادر به شناسایی انتقال آن در میان انسان‌ها هستند تا جلوی آن را بگیرند.

همچنین باید احتمال به وجود یک گونه ذخیره در نظر گرفته شود؛ گونه ذخیره اشاره به موجود زنده‌ای دارد که میزبان بعضی از ویروس‌ها است و ویروس در بدن آن‌ها زنده می‌ماند بدون آن که همیشه باعث بروز بیماری در میزبان خود شود.

نویسندگان مقاله گفتند، حیوانات خانگی که شرایط کافی برای عمل کردن به عنوان گونه ذخیره دارند؛ مانند سگ‌ها و گربه‌ها که با گزارش‌هایی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد نیز در تطابق است.

پروفسور "سانتینی" در مصاحبه با پایگاه خبری "press association" گفت: «ما باید راه‌کار‌های نظارتی به کار گیریم تا به ناگهان با شیوع گسترده این بیماری میان حیوانات مواجه نشویم؛ چرا که در آن صورت نه تنها تهدیدی علیه سلامت آن گونه حیوانی ایجاد کرده‌ایم، بلکه سلامت و جان انسان‌ها هم به خطر خواهد افتاد.

او ادامه داد: «انتقال این ویروس در میان حیوانات اگر بدون نظارت و اطلاع ما اتفاق افتد ممکن است به مرحله‌ای بازگشت‌ناپذیر برسد که ممکن است موفقیت تلاش‌های فعلی برای محافظت از سلامت عمومی شهروندان را به مخاطره اندازد و امکان دارد انسان‌ها به طور دائم این ویروس را از حیوانات مبتلا بگیرند.»

نظر این محققان بعد از آن بیان شد که بر مبنای تحقیق ماه گذشته در نشریه پزشکی "new england" اظهار شد که گربه‌ها به راحتی می‌توانند به "سارس-کوو-۲" مبتلا شوند و ممکن است ویروس را به سایر گربه‌ها هم منتقل کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویروس کرونا حیوان کرونا ویروس راسو احتمال انتقال انسان ها گونه ها گربه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۶۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت

عباس جمالی٬ مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ بر اساس ویروس‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گردش ایران و منطقه خاورمیانه ۲.۳.۴.۴ Clade که مهمترین سویه آن در حال حاضر H۵N۸ بوده ساخته شده است و حداکثر شباهت آنتی ژنی با ویروس‌های بیماری زای حال حاضر کشور را دارا است.

او افزود: از این رو جهت پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به ویژه سویه H۵N۸ در گله‌های مرغ اجداد مادر تخم گذار و بوقلمون مورد مصرف قرار می‌گیرد. واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ حاوی ویروس غیر فعال (کشته) شده آنفولانزای (H۵N۳) به میزان حداقل HAU ۱۰۲۴ است که در ترکیب با ادجوانت روغنی به عنوان یک القا کننده قوی آنتی بادی ساخته شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این واکسن به دلیل دارا بودن مقدار بهینه آنتی ژن قادر به القا آنتی بادی ضد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان (H۵N۳) حداقل معادل ۶۴ سه هفته پس از واکسیناسیون بوده که بر اساس مستندات سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) منطبق با حفاظت کامل از گله طیور در برابر این ویروس بیماری زا است.

جمالی با اشاره به طریقه مصرف این واکسن بیان کرد: تزریق ۵۰ میلی لیتر یک دوز زیر پوست گردن یا تزریق عضلانی در سینه پرنده سالم در سه هفتگی و بالاتر، تزریق یادآور ۳ الی ۴ هفته پس از تزریق اول توصیه می‌شود. در صورت نیاز تزریق دوز یادآور ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم انجام شود. برنامه واکسیناسیون باید چهار هفته قبل از شروع تخم گذاری کامل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • شوک بزرگ به شگفتی‌سازان لالیگا؛ احتمال سقوط به دسته 2 و محرومیت از لیگ قهرمانان!
  • شوک به خیرونا: احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران (فیلم)
  • برای رفع مشکلات نیازمند اتحاد و وحدت میان دستگاه‌های مختلف هستیم
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر