Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:06:50 GMT

گرفت 50 درصدی خورشید در کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۹۱۸۸

گرفت 50 درصدی خورشید در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با اشاره به همراه بودن خورشیدگرفتگی فردا(اول تیر) با انقلاب تابستانه خورشید، گفت: این خورشیدگرفتگی در سراسر کشور به صورت جزیی قابل رویت است.

محمدخدایاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: خورشید گرفتگی فردا( اول تیر) از حدود ساعت ۹ صبح شروع می شود و حوالی ساعت ۱۰ تا 10 و 20 دقیقه در اغلب نقاط کشور به اوج خود می‎رسد و تا ساعت یازده و 30 دقیقه ادامه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدایاری با اشاره به حلقوی بودن خورشیدگرفتگی اول تیرماه، گفت: حتی در بهترین مکان برای رصد این خورشیدگرفتگی هم نمی توان گرفت کامل خورشید را نظاره گر بود، چون از نظر نجومی در هنگام خورشیدگرفتگی ماه در اوج بوده و لذا نمی تواند سطح خورشید را به طور کامل بپوشاند و یک حلقه باریک از خورشید دیده خواهد شد.

رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به جزیی بودن خورشید گرفتگی اول تیر، گفت: این خورشید گرفتگی در کشور ما از حوالی استان اردبیل و با 30 تا 35 درصد گرفت شروع و در قزوین، کرمانشاه و سنندج حدود 45 تا 50 درصد گرفتگی خواهد داشت.

خدایاری با بیان اینکه این خورشیدگرفتگی در همه استان‌ها به صورت جزیی قابل رویت است، اضافه کرد: میزان گرفتگی خورشید در استان های یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب 65، 75 و 85 درصد است و در دریای عمان میزان گرفتگی به 95 تا بیش از 98 درصد خواهد رسید.

وی در ادامه بهترین مکان در کره زمین برای رصد خورشیدگرفتگی اول تیر را شمال کشور هند عنوان کرد و افزود: خورشیدگرفتگی در شمال هند 38 ثانیه طول می کشد.

خدایاری سپس با بیان اینکه خورشیدگرفتگی اول تیر مسیری موازی خط استوا را طی خواهد کرد، گفت: این خورشیدگرفتگی از جمهوری کنگو در آفریقای جنوبی آغاز و بعد وارد اتیوپی شده و پس از آن در پایین شبه جزیره عربستان شامل کشورهای یمن و عمان و ایران قابل رویت بوده و پس آن در پاکستان و بعد چین قابل رویت خواهد بود و در نهایت  دراقیانوس اطلس به اتمام خواهد رسید.

رئیس انجمن نجوم استان کرمانشاه با هشدار در مورد خطرات مشاهده مستقیم خورشیدگرفتگی، گفت: مشاهده مستقیم خورشید گرفتگی می تواند آسیب زیادی به چشم وارد کند، لذا توصیه می شود افراد فقط با چشم مسلح خورشیدگرفتگی را نظاره کنند.

 وی اضافه کرد: افرادی که به امکانات نجومی دسترسی ندارند می توانند با استفاده از فیلترهای جوشکاری شماره 14 و یا استفاده روی هم دو فیلتر جوشکاری شماره 9 و یا با استفاده  از تصویرسازی با عدسی روی کاغذ، این خورشیدگرفتگی را نظاره کنند.

خدایاری در پایان با اشاره به رصد این پدیده نجومی در پارک شیرین کرمانشاه از ساعت هشت و نیم فردا(اول تیر) از سوی انجمن نجوم کرمانشاه، از علاقمندان خواست تا برای رصد این پدیده نجومی به پارک شیرین بروند.


 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی خورشیدگرفتگی كرمانشاه انجمن نجومی گرفتگی اول تیر خورشید گرفتگی انجمن نجوم قابل رویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۹۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرمزگان میزبان ۳۰۰ برنامه بزرگداشت دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مسئول برگزاری هفدهمین دوره جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید هرمزگان گفت: برنامه‌های دهه کرامت در استان از ۲۰ تا ۳۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.
مصطفی رجبیان افزود: برنامه‌های دهه کرامت امسال با شعار «یا امام رضا (ع) با شما سربلندیم» آغاز و با حضور سه کاروان که شامل خادمان و مبلغان استان قدس رضوی و پرچم بارگاه امام رضا (ع) است که در همه شهرستان‌های هرمزگان ادامه می‌یابد.
وی افزود: هدف از برگزاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید توسعه معنوی و مردمی زیارت امام رئوف است که حضور این سفیران تداعی کننده فضای خاص زیارت بین مردم است.

بیشتر بخوانید؛ برافراشته شدن پرچم یا فاطمه الزهرا (س) در بوستان پنجعلی بندرعباس
رجبیان گفت: برنامه‌های زیر سایه خورشید در دو نوبت صبح و عصر در بین مردم خواهد بود و در نوبت صبح حضور در کارخانجات و تولیدی‌های کارآفرین، حضور در مراکز نظامی، عیادت از بیمار‌ها در بیمارستان‌ها و بازدید از برخی ادارات در استان است.
وی افزود: مردمان خطه جنوب، هرمزگانی‌های عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، امسال برای هفدمین سال متوالی میزبان کاروان خدام حرم مطهر امام رضا (ع) و پرچم متبرک رضوی هستند.
معاون کانون‌های خدمت رضوی هرمزگان گفت: اجتماع امام رضایی‌ها در شب میلاد امام رضا (ع)، ایستگاه‌های ورزشی با هدف ارایه خدمات ورزشی، کوچه‌های شهدایی و اجرای برنامه فرهنگی ویژه شهدا با همکاری خانواده شهیدی که در همان کوچه سکونت دارد، از شاخص‌ترین برنامه‌های این دهه در استان هرمزگان است.
رجبیان افزود: اجرای پویش ملی نذر آزادی پدران و مادران زندانی، برپایی میز مشاوره در بقاع متبرکه، ارایه خدمات پزشکی (دندانپزشکی) و اجرای برنامه «کبوترانه» ویژه نوجوانان از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است.
در پایان این نشست خبری، پوستر هفدمین دوره جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید رونمایی شد.
به یازده روز ابتدایی ماه ذی‌القعده که فاصله ولادت حضرت معصومه (س) تا امام رضا (ع) است، دهه کرامت می‌گویند.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • کسب رتبه اول اداره کل راهداری و حمل و نقل در زمینه درآمد طی پارسال
  • جشنواره «صدای پای خورشید» در همدان
  • جهش چشمگیر ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • اعلام برنامه های دهه کرامت در هرمزگان/ جشن های زیر سایه خورشید درهرمزگان+عکس
  • هرمزگان میزبان ۳۰۰ برنامه بزرگداشت دهه کرامت
  • کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه
  • ۱۷۰۰ نیروی شهرداری برای رفع آب‌گرفتگی معابر کرمانشاه پای کار هستند
  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان کرمانشاه