Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ «عادی‌پنداری کرونا» در خیابان‌های گیلان بسیار جدی است و مردمی که همچنان به نکات بهداشتی توجه می‌کنند را به‌شدت نگران کرده است. ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، همزمان با کاهش محدودیت‌ها و آغاز فعالیت‌ها و کسب و کارها بسیاری از شهروندان گیلانی با تصور اینکه بحران کرونا به پایان رسیده و خطری آنان را تهدید نمی‌کند به دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند و در هنگام حضور در خیابان‌ها و مکان‌های مختلف نیز از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی با وجود توصیه‌ها و تذکرات مکرر مبنی بر لغو سفرهای غیرضروری اما عده‌ای با تصور اینکه وضعیت گیلان نسبت به روزهای ابتدایی شیوع کرونا در این استان بهتر شده یا حتی برای جبران مسافرت‌هایی که در گذشته به‌دلیل محدودیت لغو کرده بودند به این استان سفر می‌کنند که زمینه گسترش این بیماری را فراهم می‌کند.

به گفته بسیاری از مسئولان حوزه بهداشت و درمان، ویروس کرونا تغییر چهره داده و امروز با بیمارانی در این زمینه مواجه هستیم که دیگر هیچ علامتی همانند سرفه، تب و یا تنگی نفس ندارند که این موضوع شرایط را از روزهای ابتدای شیوع این ویروس سخت‌تر می‌کند و مردمی که همچنان به نکات بهداشتی توجه می‌کنند را نگران کرده است.

استقرار و شلیک سامانه موشکی سوم خرداد بر روی شناور نیروی دریایی سپاه+فیلم و تصاویرروایت تسنیم از نخستین جراحی کاشت حلزون شنوایی در استان گیلان+ فیلموضعیت نامناسب خیابان و کوچه‌های محله بختیاری‌های یاسوج+فیلم

یک بانوی گیلانی با اشاره به اینکه ما در برابر سلامتی همدیگر مسئول هستیم و باید با زدن ماسک و پوشیدن دستکش کرونا را بگیریم اظهار داشت: پوشیدن دستکش و زدن‌ ماسک کار سختی نیست و با وجود اینکه نفس را تنگ می‌کند و قدری آزاردهنده است اما باید رعایت کنیم چون هنوز کرونا وجود دارد.

یکی دیگر از شهروندان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این روزها شاهد افزایش ورود مسافر به شهرمان هستیم لذا به مردمی که در معابر و خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند توصیه می‌کنم که حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون کرونا برای عموم جامعه گرفتاری ایجاد می‌کند.

یک مادر گیلانی با بیان اینکه دخترم ششم عید عروسی‌ داشت اما عروسی‌اش به‌خاطر کرونا لغو شد و خودم و دخترم بسیار ناراحت هستیم گفت: دوباره مسافران زیادی به استان گیلان سفر کردند که ممکن است موجب گسترش کرونا شود و عروسی دخترم را دوباره لغو کند.

بانوی گیلانی افزود: اگر پیک خطرناک کرونا برگردد خیلی بیشتر از بار نخست قربانی می‌گیرد ولی متاسفانه بسیاری از مردم این موضوع را جدی نمی‌گیرند و شاهد هستیم که اصول بهداشت را رعایت نمی‌کنند البته برای خودم هم جای سوال است که چرا جدی نمی‌گیرند آیا دیگر ترسی از کرونا ندارند یا فکر می‌کنند که این بحران به پایان رسیده است.

یکی از هنرمندانی که در نمایشگاه صنایع دستی شهرداری رشت مشغول به‌کار بود نیز اظهار داشت: متاسفانه مردم گیلان فکر می‌کنند که وضعیت کلاً سفید است اما آمارها نشان می‌دهد که هر روز افرادی به این بیماری مبتلا می‌شوند و حتی دیروز اخبار، آمار فوتی‌ها را سه‌ رقمی اعلام کرد و این نشان می‌دهد که این بیماری در حال اوج گرفتن است.

یکی دیگر از بانوان گیلانی نیز با بیان اینکه عادی‌پنداری کرونا به ما آسیب می‌زند و ممکن است به مرور زمان اوضاع بدتر شود خاطرنشان کرد: اوضاع شهر رشت برای مدت خیلی بهتر شده بود اما متاسفانه با ورود مسافر در چند روز اخیر بار دیگر تعداد مبتلایان بیشتر و اوضاع بدتر شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به بی‌توجهی مردم استان به دستورالعمل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر اظهار داشت: متاسفانه در چند هفته اخیر شاهد هستیم که مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌تفاوت شدند و شرایط را عادی قلمداد کردند در صورتی‌که شرایط هنوز عادی نیست. 

آبتین حیدرزاده گفت: در این روزها مردم در مکان‌های پرتجمع بسیار تردد می‌کنند یا به دلایل مختلف مجبورند در فضاهای سربسته و فروشگاه‌ها حضور پیدا کنند و اصول بهداشتی را هم رعایت نمی‌کنند و لازم است که این نکته را تذکر دهم که بیماری کرونا همچنان از راه تنفس، صحبت کردن نزدیک به هم، عطسه و سرفه به دیگر افراد انتقال می‌یابد و خطر همچنان وجود دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سرعت انتشار این ویروس بالاست و بر روی اجسامی که با دست در تماس هستند می‌نشیند و باعث بیمار شدن افراد می‌شود خاطرنشان کرد: عدم رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی و نزدن ماسک در اجتماع قطعاً باعث گسترش کرونا در جامعه خواهد شد.

حیدرزاده با اشاره به توجه جدی سالمندان در گیلان به فاصله‌گذاری اجتماعی، اصول بهداشتی و قرنطینه در چند ماه اخیر گفت: هنوز هم بالای 95 درصد سالمندان در معرض خطر این بیماری هستند لذا به خانواده‌هایی که سالمند دارند توصیه می‌کنم که از این افراد مراقبت کنند و خریدهایشان را انجام داده و به امور آنان رسیدگی کنند.

وی ضرورت عدم حضور در مکان‌های پرتجمع، مهمانی‌ها و عروسی‌ها، کنار دریا و پارک را متذکر شد و گفت: اگر مردم در مکان‌های فوق حضور پیدا کردند حتماً نکات بهداشتی را رعایت کنند و سعی کنند که به‌صورت 2 یا 3 خانواده‌ای نروند چون ممکن است افرادی در این خانواده‌ها به کرونا مبتلا شده باشند و علائمی نداشته باشند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بالای 50 درصد کسانی‌که به کرونا مبتلا می‌شوند اصلاً علائمی ندارند تصریح کرد: مردم حتماً پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا شاهد افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها نباشیم.

حیدرزاده با بیان اینکه اخیراً 40 تا 50 بیمار کرونایی در گیلان شناسایی و بستری شدند که نشان‌دهنده فعال بودن این بیماری در استان است عنوان کرد: کرونا از ابتدا با علائم مختلف وارد جامعه شد و افرادی‌که در ابتدا دچار شدت بیماری بودند مشکلات ریوی، سرفه و تنگی نفس داشتند و در عین حال کسانی هم بودند که به کرونا مبتلا شده بودند اما به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند.

وی تغییر چهره این بیماری در سطح جامعه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه کرونا ممکن است با علائم مختلف افراد را درگیر کند افزود: ممکن است فرد علائمی مانند سرفه یا تب را نداشته باشد و با علائمی خفیف سرماخوردگی ساده یا حتی با یک اسهال یا از دست دادن حس بویایی و چشایی ورود کند اما به کرونا مبتلا شده باشد بنابراین دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام/612/ش

R7877/P/S6,71/CT16

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دستورالعمل های بهداشتی کرونا مبتلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۹۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

منبع: نورنیوز

کد خبر 848429 برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت