Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان به تازگی دریافتند که هر چه احساس عاطفی یک فرد به مردم نزدیک‌تر باشد، به همان نسبت نیز مغز او، افراد را به مفهومی که از خودش ساخته نزدیک می‌بیند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه دارتموث در کانادا دریافته‌اند که میزان ارتباط فرد با دیگران کاملا روی مغز او تاثیر می‌گذارد. مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد که هر چقدر فرد احساس عاطفی بیشتری با افراد دیگر داشته باشد، به همان میزان نیز عصب‌های مغزش این موضوع را بروز می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل، افرادی که احساس انزوای اجتماعی دارند، مغزشان نیز این تنهایی را نشان می‌دهد.
محققان می‌گویند: اگر می‌توانستیم فعالیت عصبی مغز افراد را ثبت کنیم، می‌دیدیم که الگوی فعالیت مغزی افرادی که روابط اجتماعی خوبی با افراد دیگر دارند، زمانی که در حال معرفی خود و یا فکر کردن در مورد خود هستند و زمانی که در مورد دیگران فکر می‌کنند، شباهت‌های بسیاری دارد و برعکس این موضوع، افراد تنها الگوی فعالیت مغزی‌شان زمانی که به خود فکر می‌کنند و زمانی که به دیگران فکر می‌کنند، کاملا متفاوت است.
محققان در این مطالعه از ۵۰ دانشجو و اعضای دیگر جامعه در رده سنی ۱۸ تا ۴۷ سال دعوت کردند که در این تحقیق شرکت کنند. پیش از اینکه به دستگاه fMRI یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی وارد شوند، از آن‌ها خوسته شد که نام پنج نفر از نزدیک‌ترین افراد و پنج نفر از آشنایان خود را بنویسند و آن‌ها را از نظر صمیمیت و نزدیکی رده‌بندی کنند.   در حین اسکن نیز از آن‌ها خواسته شد که درباره خودشان و افرادی که آن‌ها را در لیست نوشته‌اند، صحبت کنند و پنج نفر از افراد مشهور را نیز انتخاب کنند. علاوه براین، از آن‌ها خوسته شد که افراد داخل لیست‌شان را در یک کلمه توصیف کنند.
نتایج نشان داد که فعالیت مغز داوطلبان به سه دسته تقسیم می‌شود: اولی خودشان، دومی شبکه اجتماعی شخصی‌شان و سومی افراد مشهور. داوطلبانی که ارتباطات صمیمی با افراد نزدیک‌شان داشتند، فعالیت مغزی‌شان در بخش فکر کردن به خود و بخش فکر کردن به افراد صمیمی‌شان تقریبا مشابه هم بود و قشر جلوی مغز آن‌ها که منطقه مرتبط با «مفهوم خود» است، در این دو مرحله فعال بود و تفاوت زیادی با هم نداشت.
اما فعالیت مغزی افراد تنها و منزوی، شباهت کمتری به افراد اول داشت و فعالیت قشر جلوی مغز آن‌ها زمانی که در مورد خود صحبت می‌کردند با زمانی که در مورد افراد لیست‌شان صحبت می‌کردند به شدت متفاوت بود. همچنین نمی‌شد مرزی میان زمانی که در مورد نزدیک‌ترین افراد و افراد مشهور صحبت می‌کردند، مشخص کرد. به عبارت دیگر، فعالیت مغزی‌شان زمانی که در مورد خود و زمانی که در مورد افراد دیگر صحبت می‌کردند، خیلی کم شبیه به هم بود. یعنی مغزشان خودشان را کاملا از افراد دیگر مجزا می‌کرد. در حالی که در گروه اول، انگار مغزشان خود را از دیگران دور نمی‌دید.
محققان می‌گویند: تصور کنید که یک صور فلکی خاص از فعالیت عصبی مغزتان دارید، زمانی که در مورد خودتان فکر می‌کنید این صور فلکی فعال می‌شوند و زمانی که در مورد دوستان‌تان فکر می‌کنید، باز هم کمابیش این صور فلکی فعال هستند. اما زمانی که تنها و منزوی هستید، صورت فلکی که در زمان فکر کردن به خودتان فعال می‌شود، کاملا متفاوت با زمانی است که در مورد دیگران فکر می‌کنید. گویا مغزتان شما را از سایرین جدا کرده و افراد تنها دقیقا همان چیزی که در مغزشان هست را حس می‌کنند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مغز انسان تعامل فعالیت عصبی مغز تنهایی انزوای اجتماعی زمانی که در مورد صحبت می کردند فعالیت مغزی مورد خود فعالیت مغز افراد دیگر فکر کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۹۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمود حافظی با اشاره به اینکه جلوگیری از فعالیت مؤسسات غیرمجاز ضامن سلامتی مردم است، اظهار کرد: پلیس در راستای تحقق برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله با اقداماتی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مأموران پاسگاه انتظامی لاکان به همراه نماینده اداره بهزیستی از یک مرکز ترک اعتیاد در سطح حوزه استحفاظی بازدید کردند، افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته غیرمجاز بودن فعالیت این مرکز برای پلیس محرز و با هماهنگی قضائی نسبت به پلمب و جلوگیری از ادامه فعالیت آن اقدام شد.

فرمانده انتظامی شهرستان رشت از انتقال ۱۰ معتاد که به اجبار در این مکان نگهداری می‌شدند به مرکز بازپروری و ترک اعتیاد مجاز خبر داد و بیان‌داشت: متصدی ۴۸ ساله این مرکز به دلیل انجام موارد متعدد تخلف و پذیرش بدون مجوز افراد پس از تشکیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

این مقام انتظامی در پایان ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری خوب مردم با پلیس و با تاکید بر نظارت مستمر پلیس بر واحدهای صنفی و برخورد قانونی با متخلفان از شهروندان خواست در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعالیت غیرقانونی و مجرمانه در اماکن عمومی از سوی افراد فرصت‌طلب و قانون‌گریز، مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا نسبت به برخورد قانونی با خاطیان اقدام شود.

کد خبر 6088608

دیگر خبرها

  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • دستگیری ۲۲ نفر از اعضای یک شرکت هرمی در نوشهر
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • پایان یک دهه قتل و تجاوز توسط 11 مرد خشن | این افراد خشن چه کسانی هستند؟
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد