Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@08:20:00 GMT

آمار معتادان استان یزد از میانگین کشوری کمتر است

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۹۹۱۷

آمار معتادان استان یزد از میانگین کشوری کمتر است

سیدمصطفی کرباسی گفت: با توجه به آمار مراجعه کننده و اطلاعات ثبت شده جمعیت معتادان استان یزد 2.9 تا 3 درصد است که از میانگین کشوری کمتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، سیدمصطفی کرباسی صبح امروز در نشست خبری دبیر و روسای کمیته‌های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اصحاب رسانه گفت: امروزه اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان‌ها از یک سو به عنوان مهم‌ترین مانع توسعه و رشد پایدار کشورها و از سویی دیگر در عرصه جهانی از بحران‌های جدی علیه سلامت جسمانی و روانی اجتماعی فرهنگی اقتصادی تلقی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اعتیاد به عنوان چهارمین تهدید در کنار تهدیدهای فقر، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای قرار گرفته است  و همواره به  دنبال روند افزایشی و فزاینده عرضه و تقاضای مواد مخدر و کسب سود نامشروع خودش است و در این راستا با درگیر کردن نوجوانان و جوانان کسب منفعت می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد عنوان کرد: همه ساله در تمام کشورها با گرامیداشت روز مبارزه با مواد مخدر اقدام می‌کنند در کشور ما نیز با توجه به فرامین رهبری اعتیاد به عنوان مهم‌ترین و اولویت‌دارترین آسیب کشور محسوب می‌شود و امسال هم به مناسبت این روز البته با توجه به شرایط کرونایی مراسم‌ها محدودتر و در قالب نشست‌های تخصصی و در فضای مجازی و رسانه‌ها برگزار خواهد شد.

کرباسی افزود: امسال هم اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر مانند سال قبل پیشگیری از اعتیاد با محوریت اجرای موثر طرح یاریگران زندگی است و جمع آوری معتادان متجاهر، بحث درمان، حمایت‌های اجتماعی و صیانت از معتادن بهبود یافته، مقابله با عرضه مواد مخدر با محوریت توسعه اقدامات اطلاعاتی، اصلاح قانون در راستای خلاهای قانونی، پاکسازی مناطق آلوده و ایجاد شرایط حضور نخبگان و دانش بنیان برای ساخت نرم افزار در حوزه مواد مخدر از دیگر اولویت‌ها است.

وی گفت: براساس طرح پیمایش ملی در سطح کشور بیش از دو میلیون و 800 هزار نفر معتاد مستمر در سطح کشور و در جمعیت عمومی 15 تا 64 سال وجود دارد و با توجه به سرشماری سال 95، آمار مصرف کنندگان مستمر در کشور 5.4 درصد است و یک میلیون و 600 هزار نفر به صورت تفننی مواد مصرف می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یزد افزود: دراستان یزد با توجه به آمار مراجعه کننده و اطلاعاتی که ثبت شده است جمعیت معتادان استان یزد 2.9 تا 3 درصد که از میانگین کشوری با 5.4 درصد، کمتر است که باز هم این آمار برای استان دارالعباده یزد بالا است.

کرباسی گفت: آمار کشفیات مواد مخدر در کل کشور در سال گذشته بیش از 950 تن بوده که نسبت به سال 97، 800 تن بوده است که نشاندهنده افزایش 20 درصدی آمار کشفیات در سطح کشور است در حالی که سال گذشته آمار کشت مواد مخدر در افغانستان کمتر بوده و در سطح استان یزد نیز آمار کشفیات مواد مخدر در سال گذشته بیش از 45 تن و با افزایش 40 درصد نسبت به سال 97 مواجه بوده است.

وی با اشاره به الگوی مصرف مواد مخدر در استان تصریح کرد: با اقدامات انجام گرفته الگوی مصرف از مواد مخدر صنعتی به سنتی تغییر کرده است و هم اکنون تریاک، اولویت اول مصرف کنندگان، ماری‌جوانا و حشیش در جایگاه دوم مصرف و شیشه و هروئین در اولویت سوم مصرف کنندگان مواد مخدر در استان قرار دارد که بیش از 76 درصد با کشیدن، 19 درصد با خوردن، 3.4 درصد با تزریق و 1.5 درصد به صورت مشامی اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مبارزه با مواد مخدر مواد مخدر استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد

آفتاب‌‌نیوز :

محمد جعفرزاده در گفتگو با ایسنا، از استقرار و خدمات رایگان ۱۷ مرکز شبانه روزی در سطح استان برای حیوان گزیدگی خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ هزار و ۸۵۸ نفر حیوان گزیدگی گزارش شده بود که در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۶ هزار و ۷۳۷ نفر افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به گروه سنی زیر ۱۵ سال است، اظهار کرد: ۷۷ درصد حیوان گزیدگی توسط سگها، ۱۷ درصد مربوط به گربه ها، ۲ درصد توسط گاو و گوسفندان و ۴ درصد نیز توسط سایر حیوانات انجام می‌شود.

معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: ۴۹ درصد حیوان گزیدگی توسط سگ‌های ولگرد و ۵۱ درصد نیز توسط سگ‌های دارای مالک صورت می‌گیرد، اما با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد شهری و روستایی واکسیناسیون ندارند، گزیدگی این سگ‌ها بیش از اندازه خطرناک هستند.

جعفرزاده با بیان اینکه تاکنون مرگ انسانی ناشی از هاری در استان اردبیل گزارش نشده است و انتقال بیماری هاری بسیار نادر است، افزود: این بیماری در صورتی از طریق انسان به انسان انتقال می‌یابد که با عدم اطلاع پیوند اعضاء انجام شود.

این مقام درمانی و بهداشتی اردبیل با اذعان بر اینکه استان اردبیل جزو استان‌هایی با بروز بالای حیوان گزیدگی است، خاطرنشان کرد: بیماری هاری درمان ندارد. هم استانی‌ها در مواجه با حیوان گزیدگی از پانسمان و بخیه اجتناب نمایند و حتما محل حیوان گزیدگی را به مدت ۲۰ دقیقه با صابون و آب پرفشار شستشو دهند و سپس با محلول بتادین ضدعفونی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پشت پرده بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کشور چه بود؟ | ناگفته های قاچاق ۲ هزار تن تریاک | یکی از اعضای این باند در عروسی اش شاباش میلیاردی گرفت
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • آخرین آمار از تعداد دامنه‌های فارسی ثبت در کشور
  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است