Web Analytics Made Easy - Statcounter

اواسط اردیبهشت ماه بود که اخباری مبنی تهاتر طلای ونزوئلا با فرآورده ها و خدمات نفتی ایران منتشر شد. در خبرها آمده بود که دولت ونزوئلا ماه آوریل ۹ تن طلا معادل حدودا ۵۰۰ میلیون دلار را در ازای خدمات ایران برای بازسازی پالایشگاه‌های این کشور و همچنین دریافت محموله های حاوی بنزین ایران با هواپیما به ایران ارسال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ونزوئلایی اعلام کرده بود: این کشور برای راه انداختن بخشی از پالایشگاه کاردون برای تولید بنزین از ایران تجهیزاتی دریافت کرده است. این خبرگزاری نوشته بود داده‌های وبسایت "فلایت ریدار ۲۴" نشان می‌دهد که در روزهای ۲۱ و ۲۲ آوریل هواپیماهای ماهان‌ایر از مبدا ایران در فرودگاه لاپیدراس در غرب ونزوئلا، که کاردون آنجا قرار دارد، فرود آمده اند تا تجهیزات مورد نظر را به ونزوئلا انتقال داده و در ازای آن 9 تن شمش طلا به ایران منتقل کنند.

این در حالی است که مایک پمپئو گفته بود: این پروازها باید متوقف شود و کشورها باید برای جلوگیری از عبور هواپیماهای (این شرکت) از آسمان خود تلاش کنند، همانطور که بسیاری کشورها حق فرود را از این خط تحت تحریم گرفته اند. البته بنا به اطلاعاتی که به دست خبرنگار «تابناک» رسیده تلاش بسیاری از سوی آمریکایی ها با تهدید و کارشکنی به منظور جلوگیری از این انتقال صورت گرفته است، اما در نهایت اثرگذار نبوده است.

بلومبرگ هم در این رابطه نوشته بود: ونزوئلا که دیگر پول نقدی ندارد و برای احیای صنعت نفت خود نیازمند کمک است، چندین تن از شمش‌های طلای خود را به متحد بلندمدت خود، ایران تحویل می‌دهد. ارسال این محموله‌ها که باعث کاهش ناگهانی ذخایر خارجی ونزوئلا شده، تنها ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه ارزی برای این کشور به جای گذاشته که پایین‌ترین حد طی سه دهه گذشته است.

ایران و ونزوئلا هر دو سعی دارند در برابر تحریم‌های آمریکا، همه گیری ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت که درآمد اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد مقابله کنند. این معامله‌ها با ونزوئلا یک منبع جدید درآمد برای ایران است و به ونزوئلا اطمینان می‌دهد عرضه بنزین ادامه دارد. ایران جدید‌ترین مقصد برای طلای ونزوئلاست. آمریکا با معامله‌های مشابهی که دولت نیکلاس مادورو با روسیه، ترکیه و امارات انجام می‌داد برخورد کرده بود.

بنا بر اطلاعاتی که به دست «تابناک» رسیده، هواپیمایی ماهان از طریق انجام چندین پرواز به ونزوئلا در آمریکای افزودنی‌های لازم برای بنزین، قطعات و متخصصان را برای کمک به تعمیر یکی از پالایشگاه‌های حساس ونزوئلا در شمال غرب این کشور ارسال کرده است.  در همین حین هم، هواپیما‌های دیگری به یک فرودگاه بین المللی در خارج از کاراکاس فرستاده تا شمش‌های طلا را به مقصد تهران بارگیری کرده و به کشور انتقال دهند.

بنابر اطلاعات به دست آمده، این پروازها با ایرباس 340 انجام شده است. این هواپیماها به دلیل حجم بالای مخزن نگهداری سوخت قادر به پرواز مستقیم از تهران به کاراکاس هستند؛ پروازی که مدت زمان انجام آن 16 ساعت به طول می انجامد، اما برای حمل بار بیشتر توسط این هواپیماها، نصف مخزن نگهداری سوخت پرو می شود و هواپیماها در طول مسیر در الجزیره سوخت گیری و مجددا پرواز می کنند.

در این هواپیماها دو کروی پروازی و یک تیم 5 نفره حفاظت حضور داشته اند که در وهله اول تجهیزات ارسالی از ایران را به ونزوئلا انتقال می دهند و در مسیر برگشت 9 تن طلا را بارگیری و پس از یک استراحت 24 ساعته به سمت ایران پرواز می کنند.

روایتی که یکی از خلبانان این پرواز دارد اینگونه است: معمولا در چنین پروازهایی که اختلاف زمانی بین دو کشور بسیار زیاد است و باید از روی اقیانوس ها و کشورهای مختلف گذشت و 16 ساعت پرواز کرد، باید برای آدابته شدن بدن، 72 ساعت کروی پروازی استراحت کنند، اما به دلیل اهمیت موضوع انتقال تجهیزات و متقابلا طلایی که باید به ایران می آمد، تیم همراه ما تنها حدود 24 ساعت در ونزوئلا توقف و استراحت کردند و مجددا به تهران باز گشتند.

موضوع مهم این است که آمریکایی ها تهدید زیادی برای زدن این هواپیماها کردند، اما عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در شکستن حصار تحریم های آمریکا، آنها ر به عقب نشینی واداشت و آنها در نهایت به تهدید تنها کفایت کرده و هیچکدام از آنها را عملی نکردند.

از طرفی هواپیماهای ایرانی باید در مسیر به ویژه برای بازگشت از مرز آمریکا و ایالت میامی عبور می کردند که بازهم آمریکایی ها تلاش زیادی برای انسداد مسیر هواپیماهای ایرانی کردند تا با ورود آنها به حریم هواپیمایی ایالات متحده بهانه ای برای اقدام علیه این پروازها را داشته باشند، اما با هوشیاری تیم متخصص پروازی در هر بن بستی از مسیر جایگزین بهره گرفته شد و در نهایت این عملیات با موفقیت به سرانجام رسید.

با سقوط قیمت نفت، طلایی که در کاراکاس نگهداری می‌شود تبدیل به یک منبع با اهمیت ثروت برای ونزوئلا شده است. در حالی که این کشور ۷۰ تن طلا در ذخایر خود دارد، فروش آن‌ها روز به روز سخت‌تر می‌شود. ایران و ونزوئلا در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز، قرارداد‌هایی در زمینه پروژه‌های انرژی، کشاورزی و مالی امضا کرده و یک کارخانه مونتاژ خودروی مشترک در غرب کاراکاس راه اندازی کرده بودند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: غلامرضا منصوری پرونده اکبر طبری شورای حکام تروئیکای اروپایی عزل بنی صدر مصطفی چمران جزئیات جدید عملیات انتقال طلا ونزوئلا ایران آمریکا کارشکنی غلامرضا منصوری پرونده اکبر طبری شورای حکام تروئیکای اروپایی عزل بنی صدر مصطفی چمران آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین

به گزارش قدس آنلاین، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود، تصریح کرد: در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم.

حسن زاده ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند و گفت: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی نیز برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

وی افزود: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد
  • عملیات وعده صادق شمشیر زهرآگین بر قلب دشمن نشست
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • سه پرواز پی در پی و نجات بخش اورژانس هوایی ارومیه
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • قهرمانی زود هنگام مسی‌در روز تقسیم امتیازات/ تلاش پرواز برای بقا
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا