Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-08@00:19:40 GMT

راهپیمایی اربعین سال 1399 برگزار نمی شود؟

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۱۲۵۸

راهپیمایی اربعین سال 1399 برگزار نمی شود؟

به گزارش افکارنیوز،

جلسه ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با حضور مسئولان کمیته‌های فرهنگی اربعین ایران و عراق برگزار شد. در این جلسه راهکار‌های افزایش سطح تعاملات و ارتباطات فرهنگی آموزشی و برنامه‌ریزی جهت حضور هرچه با شکوه‌تر دانشگاهیان در موسم اربعین مورد گفتگو و بررسی قرار گرفت.

اخبار سیاسی- در این جلسه  مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ضمن ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در مراسم اربعین حسینی در سال‌های گذشته با اشاره به شور و اشتیاق فراوان دانشگاهیان کشور برای شرکت در این مراسم معنوی و حماسی، بر اهتمام همکاران ستاد جهت برنامه ریزی و فراهم نمودن تسهیلات مناسب در برپایی هرچه با شکوهتر مراسم اربعین تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به طرح بدرقه زائران دانشگاهی در پایانه مرزی شلمچه در مراسم اربعین سال گذشته که با همکاری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با هدف ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت برگزار شد، آمادگی این ستاد را جهت همکاری با سایر دستگاه‌های فرهنگی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ زیارت به ویژه در موسم اربعین اعلام نمود.

حجت الاسلام مطهری‌پور همچنین بر نقش مسئولان محترم دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و روسای محترم و مدیران ارشد دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و استادی در ساماندهی و مدیریت و ایجاد تسهیلات مناسب برای کاروان‌های اعزامی دانشگاهیان به موسم اربعین اشاره نموده و مساعدت و همکاری بیشتر آن مجموعه‌ها را در سال جدید خواستار شد.

همچنین حجت الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با اشاره بر نقش محوری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در مدیریت و سازماندهی اعزام دانشگاهیان به زیارت اربعین و تاثیرگذاری این حرکت عظیم فرهنگی در ارتقاء معنوی فضای دانشگاه ها، بر تهیه و تدوین پیوست فرهنگی و نظارت دقیق و مستمر بر برنامه‌های موسم اربعین با محوریت ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان تاکید کرد.

حجت الاسلام حسینی، عضو ستاد فرهنگی و نماینده تشکل‌های عراقی فعال در موسم اربعین با اشاره به لزوم توجه به شأن و منزلت فرهیختگان دانشگاهی بر استفاده از ظرفیت بالای فرصت موسم اربعین در جهت ارتباط بین دانشگاهیان ایران و عراق و زمینه‌سازی برای تعاملات علمی فرهنگی و رفع شبهات در حوزه‌های سیاسی اجتماعی دو کشور تاکید نمود.

حجت الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان برخی از مشترکات تاریخی و مذهبی ایران و عراق آمادگی خود را جهت ایجاد زمینه‌های مناسب تعاملات علمی و فرهنگی بین دانشگاه‌های دو کشور اعلام نموده و تعامل و ارتباط سازنده میان مراکز علمی و فرهنگی و فرهیختگان دو کشور را در تقویت بنیان‌های علمی- اخلاقی دانشگاهیان موثر دانسته و آن را زمینه‌ساز ارتقاء و پیشرفت علمی دو کشور دانست.

وی اظهار داشت: در صورت ادامه شیوع بیماری کرونا و احتمال وجود محدودیت‌ها در برگزاری مراسم اربعین سال جاری، بر آمادگی مراکز فرهنگی در جهت برنامه‌ریزی‌های مناسب به منظور استفاده از ظرفیت فضای مجازی در تبیین نهضت حسینی و حفظ پویش جهانی اربعین گام‌های موثری بردارند.

ارائه خدمات مطلوب به زائران دانشگاهی در موسم اربعین حسینی، زمینه‌سازی برای ایجاد فرصت تعامل بین دانشگاه‌های ایران و عراق، ارتباط سازنده دانشگاهی و تعمیق و تداوم مناسبات علمی فرهنگی با تاکید بر اشتراکات تاریخی فرهنگی دو کشور با برگزاری سفر‌های زیارتی دانشگاهیان در طول سال و در موسم اربعین از موضوعات مهم مطرح شده در این جلسه بود. مقرر شد طرح‌ها و نظرات کارشناسی در موضوعات فوق پس از جمع‌بندی و ارائه راهکار‌های عملی در جلسات بعد مطرح گردد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اربعین اربعین حسینی ستاد مرکزی اربعین کرونا اربعین حسینی کرونا راهپیمایی اربعین اربعین ۹۹ راهپیمایی اربعین 99 ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان موسم اربعین مراسم اربعین ایران و عراق حجت الاسلام دانشگاه ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۱۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش ملی میرزا احمد داواشی، شاعر بلندآوازه‌ی کُرد برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، دکتر مسعود بیننده در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این همایش در سطح ملی در مورد شاعر مردمی بلندآوازه و نام‌آشنای منطقه غرب ایران، میرزا احمد داواشی، در تاریخ ١٩ اردیبهشت ماه در دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد. 

وی گفت: پژوهشکده‌ی کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان در نظر دارد در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود و همچنین ایجاد بستری برای شکل‌گیری و تقویت گفتمان علمی درباره شاعران و شخصیت‌های فرهنگی مناطق مختلف کردستان در ذیل عنوان سلسله رویدادهای معنوی ایران، همایش ملی میرزا احمد داواشی شاعر نامی منطقه غرب کشور را ۱۹ اردیبهشت ماه سال جاری در محل دانشگاه کردستان برگزار کند.

بیننده افزود: از ۴۲ مقاله رسیده به دبیرخانه همایش میرزا احمد داواشی ۳۱ مقاله جهت ارائه به صورت سخنرانی پذیرفته شده و ۴ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد. 

دبیر علمی همایش میرزا احمد داواشی اضافه کرد: در این همایش دو سخنرانی اصلی و ۱۰ پانل تخصصی در طی برنامه‌های همایش اجرا می‌شود. 

بیننده در ادامه با اشاره به زندگی ادبی پربار این شاعر نامی بیان داشت: میرزا احمد داواشی(۱۳۵۹-۱۲۷۹ه ش) شاعر شیرین‌سخن، نکته‌سنج، زیباسرا، زیبابین و فصیح واژه است که اشعارش را به زبان کردی و در قالب گویش‌های گورانی-هورامی و سورانی-جافی سروده است. 

وی درباره دیگر خصیصه ادبی اشعار این شاعر نامی اظهار داشت: میرزا احمد که جزو آخرین اعضای نسل شاعران گوران‌سرای کردستان ایران است در شهر روانسر از توابع استان کرمانشاه چشم به جهان گشوده و قریحه شاعرانگی و استعداد بداهه‌گویی‌اش در گستره‌ی جغرافیای فرهنگی این منطقه که طبیعت بکر و زیبای اورامانات، پاوه و جوانرود را شامل می‌شود رشد و نمو یافته است. 

وی تصریح کرد: میرزا احمد که به لقب داواشی معروف است در ذیل اشعارش معمولا به همان نام خوش‌آوی خودش یعنی احمد که یکی از نامهای مبارک پیامبر اسلام(ص) است خود را ندای شاعرانه زده و ختم اشعارش را با بستار زیبای پیامی عمیق و گوهروار می‌آراید، چنین است که لقب داواشی در افواه عامه شهرت دارد و نام احمد همان لقب شعری اوست.  

دکتر بیننده مدیر پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان در ادامه بیان کرد: بدون شک برگزاری چنین همایش‌هایی فرصتی خواهد بود که از طریق آن شاعران و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی ایران در منطقه کردستان معرفی شده و زمینه‌ی مناسبی برای تولید متون علمی در مورد آن‌ها و همچنین بستری برای انتشار این یافته‌های علمی و پژوهشی فراهم آید. 

وی در پایان عنوان کرد: این دست از شاعران اگرچه در گستره‌‌ی وسیعتر زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر کمتر شناخته شده هستند، اما صدای زیست‌جهان واقعی عامه مردم بوده و زبان گویای جامعه‌ و فرهنگ ما به شمار می‌آیند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش ملی میرزا احمد داواشی، شاعر بلندآوازه‌ی کُرد برگزار می‌شود
  • تجلیل از چهل سال خدمات علمی و فرهنگی استاد دانشگاه تهران
  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • هرگونه صدور ویزا برای اربعین باید در خارج از استان خوزستان باشد
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • بیانیه وزارت علوم در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله صادق رزاقی در کرج برگزار می‌شود