Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا سالاری فنودی افزود: به طور معمول همه ساله بادهای مرطوب موسمی از اوایل خرداد ماه از جنوب شبه قاره هند آغاز  و بعد از گذشت حدود ۴۰ روز در نیمه های تیر به سواحل جنوب استان می‌رسد.

وی ادامه داد: نشانه‌های ورود مونسون ابتدا با مواج شدن دریا و رسیدن موج‌های مرده موسوم به Swell از عمق اقیانوس به سواحل استان خود را نشان می‌دهد و سپس بادهای مرطوب موسمی جریان می‌ یابد که ضمن تزریق رطوبت به عمق خشکی، سبب مواج شدن محلی دریا نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار تصریح کرد: پس از ورود رطوبت به خشکی و در صورت فراهم بودن شرایط سینوپتیکی، بارش های مونسون آغاز می‌شود. بر اساس خروجی مدل های بلند مدت، پیش بینی می شود بارش های مونسون ۲۰۲۰ در جنوب شرق کشور نرمال و بیشتر از نرمال باشد.

سالاری فنودی ادامه داد: بادهای موسمی اقیانوس هند در تابستان از دریا به خشکی می وزد که سبب تعدیل دمای هوا به ویژه در نقاط ساحلی و تزریق رطوبت مناسب به خشکی می‌شود.

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار ادامه داد: به طور معمول در تابستان‌ها جنوب آسیا بسیار گرم است که این موضوع منجر به تشکیل کم فشار در خشکی و پرفشار در اقیانوس های مجاور یعنی اقیانوس‌های هند و آرام می‌شود که اختلاف فشار این دو سامانه سبب تشکیل بادهای مرطوب از دریا به خشکی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بادهای مرطوب موسمی با ورد به خشکی منجر به شکل گیری سامانه‌های همرفتی و بارش‌های تابستانه در سطح وسیعی از شبه قاره هند، پاکستان، جنوب و جنوب شرق ایران می‌کند.

سالاری فنودی تصریح کرد: فعالیت این سامانه به طور معمول تا سپتامبر ادامه دارد که با کاهش دمای هوا در خشکی و تغییر الگوی سینوپتیکی، جهت باد تغییر می کند و از خشکی به دریا می‌وزد.

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار اضافه کرد: بارش‌های مونسون هند سهم قابل توجهی در تأمین رژیم بارشی سیستان و بلوچستان ندارد اما در برخی سال ها بارندگی های این سامانه در برخی نقاط استان قابل توجه بوده است.

وی افزود: نکته‌ای که در ریزش‌های تابستانه باید توجه کرد این است که همه بارش‌های این فصل مونسونی نیست بلکه ممکن است بارش‌ها در نتیجه طوفان‌های حاره‌ای شمال اقیانوس هند یا ظرفیت های رطوبتی محلی باشد.

کد خبر 523596 برچسب‌ها استان سیستان و بلوچستان آب و هوا - ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان آب و هوا ایران بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۱۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه تعاملی نام، رویکرد نوین ثبت احوال برای نام‌گذاری

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: سامانه تعاملی نام، رویکرد نوین ثبت احوال برای ارائه خدمات به والدین، برای انتخاب نام نوزادان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل ثبت احوال استان، علی رحمتی اظهار کرد: نام‌ها واژه‌هایی هستند که برای شناسایی، تشخیص و تمییزدادن افراد از یکدیگر به کار می‌روند و انتخاب نام یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است که همواره قبل یا بعد از تولد طفل مورد توجه آنان قرار می‌گیرد.

وی افزود:در واقع نام و نام‌گزینی پدیده‌ای فرهنگی است، به عبارت دیگر علاوه‌بر رویه‌های اداری تابع اقتضائات عموماً پیچیده فرهنگی است تا جایی‌که در دهه اخیر با پدیده افزایش فراوانی نام‌های نوپدید مواجه بودیم.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: به استناد ماده ۲۰ قانون ثبت احوال، انتخاب نام با اعلام کننده است، برای نام‌گذاری یک نام ساده یا مرکب که عرفاً یک نام محسوب می‌شود، انتخاب خواهد شد، با توجه به اینکه ارائه خدمات در سازمان ثبت احوال به سمت ارائه خدمات تمام الکترونیک پیش می‌رود، مشاوره تخصصی نام نیز در قالب سامانه جامع هوشمند با عنوان «سامانه تعاملی نام» به صورت ویژه در سامانه متمرکز ارائه خدمات ثبت احوال (سهیم) انجام می‌شود.

وی یادآور شد: این سامانه مرجع خدمات مشاوره برای نام‌گذاری کودکان در زمینه‌های مختلف و همچنین ارائه خدمات ویژه برای انتخاب نام‌های اصیل، زیبا با توجه به اقتضائات ملی، قومی و محلی است و باعث خواهد شد ترویج نام‌های جدید جذاب، زیبا و نوآورانه متناسب با فرهنگ اسلامی-ایرانی صورت گیرد.

رحمتی تصریح کرد: والدین می‌توانند در بستر اینترنت و با گوشی تلفن همراه با مراجعه به نشانی sahim.sabteahval.ir و بخش سامانه تعاملی نام از خدمات آن بهره‌مند شوند.

کد خبر 749582

دیگر خبرها

  • ادامه ارسال کمک‌های امدادی سپاه‌ به مناطق سیل زده جنوب سیستان وبلوچستان
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • سامانه تعاملی نام، رویکرد نوین ثبت احوال برای نام‌گذاری
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان و بلوچستان مثبت شد
  • رونق حمل و نقل جاده‌ای کالا
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • رونق حمل و نقل جاده ای کالا
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر